V tomto horku je jedním z nejpříjemnějších způsobů, jak se zchladit, jíst meloun. Šťavnatá a sladká dokáže přinést nejen radost, ale i. rána do zdraví. Řekneme vám výhody a škody vodních melounů a nejlepší způsob, jak je jíst.

O čem si povíme v článku:

Výhody vodního melounu

Každý ví, že melouny jsou diuretikum. To je způsobeno tím, že meloun obsahuje více než 90 % vody. V této tekutině je rozpuštěno mnoho užitečných látek: vitamín C ve 100 g přípravku obsahuje 15 % denní potřeby doporučené lékaři, obsahuje vitamíny A, PP a některé ze skupiny B, kyselinu listovou, vápník, hořčík, draslík, fosfor a další, že potřebujeme prvky do těla.

Pigment je zodpovědný za jasně červenou barvu melounu lykopen, kterého meloun obsahuje dvakrát více než rajčata. Je antioxidantem, zpomaluje rozvoj aterosklerózy a problémů s kardiovaskulárním systémem a je dobrý jako prevence rakoviny – což potvrzují četné studie. Lykopen je také potřebný pro zdraví očí.

Slupky vodního melounu jsou zdrojem unikátní aminokyseliny citrulin, který hraje důležitou roli při odstraňování toxického amoniaku z těla. Citrulin také podporuje dilataci arteriálních cév a obnovuje energetický metabolismus v buňkách.

Tato šťavnatá bobule zrychluje metabolismus, pomáhá vyrovnat se se zácpou, vodní melouny jsou velmi dobré na detox. Ale bohužel to není způsobeno jen velkým množstvím vody, kterou konzumujete s každým šťavnatým soustem.

Poškození vodního melounu

Nejvíce obsahuje meloun. cukru. Navzdory nízkému obsahu kalorií (100 g melounu obsahuje asi 30 kcal) má poměrně vysoký glykemický index – 75-80. V 100 gramů melounu může obsahovat jednu nebo dvě čajové lžičky cukru! Jíst meloun způsobí skok v hladině cukru v krvi a ledviny mají poté důležitý úkol – odstranit tento cukr z těla, aby nepoškodil cévy, srdce a zabránil vzniku cukrovky. Současně se vymyje nejen tekutina, která přišla s melounem, ale i další tekutina, která je v buňkách těla. A to je plné dehydratace. Vysoký glykemický index vodního melounu navíc způsobuje pocit hladu – chceme jíst ještě více a nespotřebované cukry se kvůli nedostatku pohybu ukládají jako tuk.

Melounová dieta je nebezpečná iluze. Meloun by měli s opatrností konzumovat lidé s vysokou hladinou cukru a zvláště ti s cukrovkou. Z tohoto důvodu můžete bezpečně jíst 200-300 gramů vodního melounu denně. Pokud existuje možnost, že v ledvinách jsou kameny, může být dieta s melounem nebezpečná: kameny se budou pohybovat pod silným tlakem tekutiny opouštějící tělo. Pro ty, kteří mají často žaludeční a střevní potíže, není tato dieta (stejně jako mnoho dalších) také vhodná.

ČTĚTE VÍCE
Kdy katolíci postaví vánoční stromeček?

Nezapomínejte na zdravotní rizika dusičnany, které se hromadí v melounu a rozpouštějí se v jeho dužině. Samozřejmě, nyní je riziko, že narazíte na „dusičnanový“ meloun v obchodě, velmi nízké, protože všechny produkty jsou pečlivě kontrolovány. Nicméně melouny, stejně jako jakékoli komerčně pěstované ovoce a zelenina, jsou krmeny hnojivy, takže mohou obsahovat malé množství dusičnanů.

Norma pro obsah dusičnanů v melounu je 60 mg/kg. Jde jen o množství: když sníte jedno uměle vypěstované rajče, nic se vám nestane, ale když sníte kilogram melounu se stopami minerálních hnojiv, dostanete koňskou dávku dusičnanů.

Jak správně jíst meloun?

Za prvé, před jídlem je třeba meloun dobře opláchnout pod tekoucí vodou, nejlépe kartáčovat speciálním přípravkem na mytí ovoce a zeleniny.

Za druhé, Nemůžeš jíst meloun s chlebem! V tomto případě je vysoký glykemický index melounu „překryt“ nad vysokým indexem pšenice – výsledkem je silný skok v krevním cukru, který může zničit vaše zdraví. A chuť k jídlu se ještě zvyšuje.

Z melounu lze připravit sorbet, frapé, limonády bez cukru jako dezert, přidat do salátů a studených předkrmů. Meloun lze zmrazit ve formách na led a přidat do nealkoholických nápojů a letních smoothies.

Salát z melounu s nakládanou krymskou cibulí a sýrem feta

Meloun se velmi dobře hodí ke slaným jídlům, jako je sýr. Recept na tento salát obsahuje chuťově kontrastní jídla – slaná a sladká, ochucená kořením, s přídavkem nakládané cibule – to pravé pro milovníky slaných jídel.

Složení

  • Sýr – 150 g
  • řeřicha – 1 středně velký svazek
  • maliny – 150 g
  • máta – 2-3 větve
  • extra panenský olivový olej – 4 polévkové lžíce. l.
  • čerstvě mletý černý pepř
  • meloun (dřeň) – 500 g
  • krymská cibule – 1 ks.
  • balzamikový ocet – 1 polévková lžíce. l.
  • tekutý med – 1/2 lžičky.
  • sůl
  • čerstvě mletý bílý pepř

Krok za krokem recept na vaření

  1. Dužinu melounu nakrájejte na velké kostky, odstraňte semínka a dejte do misky.
  2. Maliny rozmixujte na pyré v mixéru a protřete přes síto, abyste odstranili semínka. Do malinového pyré nalijeme olivový olej, balzamikový ocet, přidáme med, dochutíme solí a bílým pepřem a prošleháme.
  3. Krymskou cibuli nakrájejte na poloviční kroužky, vložte do výsledné omáčky a nechte 5–7 minut marinovat.
  4. Odstraňte stonky z řeřichy. Sýr nakrájíme na kostičky.
  5. Smíchejte meloun, řeřichu, sýr feta a připravenou cibuli s marinádou a jemně promíchejte. Posypeme černým pepřem a lístky máty.
ČTĚTE VÍCE
Kdy by měla nevěsta sázet květiny?

Můžete jíst meloun každý den? Jaké jsou výhody a škody vodního melounu?

Promluvme si s výživovým poradcem.

Meloun je chutná a velká bobule. Je bohatý na vitamíny a má blahodárné vlastnosti. Znamená to ale, že byste ho měli jíst ve velkém?

odborník na výživu

Než se necháte unést jídlem vodních melounů, musíte studovat jeho účinek na orgány gastrointestinálního traktu.

Jaká je výhoda melounu?

Meloun je cenným zdrojem vitamínů, mikro a makro prvků. Obsahuje vitamín A, vitamíny skupiny B (B1, B2, B6, B9 a PP), C, E, hořčík, draslík, vápník, fosfor, železo, sodík. Takové složení má pozitivní vliv na tělo. jak přesně? odpovídáme.

Vyživuje a čistí tělo
Tělo potřebuje vodu pro správné fungování všech orgánů. Dostatečný příjem tekutin přispívá k dobré funkci trávicího, oběhového a nervového systému.

Kromě vody samotné je užitečné jíst potraviny s jejím vysokým obsahem. Meloun je skvělá volba, protože jeho dužina je z 90 % tvořena vodou. Není žádným tajemstvím, že ovoce pomáhá vyrovnat se s žízní.

Lýdie: Meloun má vysoký glykemický index – 80 jednotek, obsahuje hodně fruktózy, která se z těla téměř nevylučuje a vede ke ztučnění jaterní hepatózy. Abyste se vyhnuli glykemické zátěži organismu, doporučuji zkombinovat plátek melounu s rostlinnými potravinami bohatými na vlákninu, například do salátu s rajčaty nebo rukolou.

Velké množství vody v melounu umožňuje jeho použití jako diuretikum a choleretikum. Melounová šťáva je schopna očistit játra a ledviny od toxinů a toxinů, snížit riziko dny (onemocnění kloubů), zlepšit pleť a fungování gastrointestinálního traktu.

Zlepšuje stav pokožky a vlasů
Meloun není jen lahodnou pochoutkou, ale také klíčem ke kráse. Vitamin A pomáhá udržovat pokožku a vlasy hydratované a podporuje zdravý růst nových kolagenových a elastinových buněk, které udržují pokožku pevnou. Šálek melounu (~130 g) obsahuje téměř čtvrtinu doporučené denní dávky vitamínu A.

Vitamín C je stejně důležitý – je dobrý pro zdraví vlasů. Zvyšuje syntézu kolagenu nezbytného pro jejich růst, zlepšuje prokrvení pokožky hlavy a pomáhá zbavit se suchých a lámavých vlasů.

Pomáhá zhubnout
Berry se doporučuje těm, kteří se snaží zbavit nadbytečných kilogramů. Rychle odstraňuje vodu z těla, dodává pocit sytosti a je považována za jednu z nízkokalorických potravin (~ 30 kcal na 100 g).

ČTĚTE VÍCE
Jak funguje tandoorová trouba?

Neměli byste však jíst pouze meloun. Podle odborníka na výživu se bez takových diet můžete obejít, pokud:

  • vaše strava je vyvážená, pokud jde o sacharidy, tuky a bílkoviny;
  • nekonzumujete potraviny, na které máte alergické reakce;
  • hladina kalorií přijatých v těle odpovídá vašemu životnímu stylu;
  • nemáte genetickou vlastnost spojenou s metabolismem.

Lýdie: Pro udržení detoxikačního systému v chodu lze uspořádat malé detoxikační programy. Je spojena s hladinou toxinů, které se do těla dostávají vzduchem, potravinami a kosmetikou. Melounovou dietu jako takovou ale lze jen stěží nazvat účinnou.

Pečuje o zdraví srdce
Rozvoji srdečních chorob způsobených usazeninami cholesterolu lze předejít zařazením melounu do jídelníčku. Vědci z University of Kentucky a Purdue ve Spojených státech prokázali, že šťáva z melounu, která obsahuje citrulin (aminokyselinu), pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu.

Mimochodem, pokud se právě mračíte, snězte kousek melounu. Další užitečnou vlastností citrulinu je schopnost zlepšovat náladu.

Vysoká hladina lykopenu (pigment rozpustný v tucích odpovědný za červenou barvu) ve vodním melounu účinně chrání buňky před poškozením a pomáhá snižovat riziko srdečních onemocnění.

A velké množství hořčíku v bobulích (ve 100 g – asi 60% denní normy) zajišťuje vstřebávání dalších užitečných látek (vápník, sodík, draslík). Co je užitečné pro vnitřní orgány, zejména srdce.

Má protizánětlivé vlastnosti
Díky lykopenu má vodní meloun protizánětlivé a antioxidační účinky. Ty druhé zpomalují proces stárnutí.

Lykopen snižuje krevní sraženiny, podporuje zdraví cév a snižuje riziko osteoporózy (onemocnění kostry). Čím více lykopenu v krevním séru a tukové tkáni, tím menší je pravděpodobnost rozvoje aterosklerózy (poškození velkých cév) a rakoviny.

Kromě toho meloun obsahuje cholin (ve vodě rozpustnou látku podobnou vitaminu), která pomáhá snižovat chronický zánět.