Již mnoho let zůstávají dýňová semínka nejžádanějším a nejoblíbenějším semenem na světě. A pointa zde není jen ve velikosti a úžasné chuti semínek. Jde jen o to, že se jedná o stejný produkt, který nám kromě potěšení poskytuje neocenitelné výhody. Dýně se poprvé objevila ve Střední Americe, kde byla tato zelenina jednou ze základních potravin místních indiánů. Mnohem později se o dýni dozvěděli dobyvatelé, kteří velmi ocenili šťavnatou dužninu zeleniny a přinesli ji do Evropy, odkud se dýně rozšířila po celé Zemi. Zde lidstvo poznalo, že skutečná hodnota dýně není v dužině, ale v semenech, která jsou nejdůležitější složkou lidské výživy, dodávají mu zdraví, mládí a krásu. Hodnotné složení dýňových semínek Abyste pochopili, jaké výhody mohou dýňová semínka tělu přinést, musíte se podívat na jejich složení. A je opravdu rozmanitý a jedinečný. Semena této zeleniny jsou vydatným zdrojem vitamínů C, E, A a K. Navíc vitamín E, který je silným antioxidantem, je zastoupen ve všech formách, díky čemuž jsou dýňová semínka ideálním produktem pro očistu těla a posílení obranyschopnosti. . Dýňová semínka obsahují také velké množství různých minerálů. Z hlediska obsahu zinku jsou tedy tato nádherná semínka hned na druhém místě po ústřicích. Z hlediska přítomnosti fosforu jsou dýňová semínka skutečnými rekordmany, protože 100 g tohoto produktu obsahuje 153 % denní potřeby minerálu. Navíc tento produkt obsahuje 148 % DV pro hořčík a 100 % DV pro mangan! Kromě nich ale dýňová semínka obsahují draslík, měď, selen, železo a mnoho dalších pro tělo potřebných minerálů. Mastné kyseliny však dávají bílým dýňovým semenům zvláštní hodnotu, z nichž nejužitečnější jsou: kyselina kávová a fenolová, sinapová a ferulová, nikotinová, kumarová a vanilová. Právě díky prospěšným kyselinám dosahuje obsah tuku v tomto produktu 45,8 g na 100 g semen. Dýňová semínka jsou vydatným zdrojem rostlinných bílkovin (24,5 g na 100 g suroviny). Navíc je zajímavé, že v průběhu času se nutriční hodnota tohoto produktu pouze zvyšuje, protože při skladování semen déle než 5 měsíců se množství bílkovin v nich výrazně zvyšuje! A konečně, fanoušci správné výživy budou mít zájem vědět, že obsah kalorií v dýňových semenech dosahuje 541 kcal. Tento produkt je však stále součástí jídelníčku lidí na dietě, a to vše díky velkému množství vlákniny.

Nyní pojďme mluvit o prospěšných vlastnostech dýňových semen, které tento úžasný produkt má.

1. Posiluje imunitní systém. Díky vysokému obsahu zinku a přítomnosti vitamínů E a C dýňová semínka vážně posilují imunitní systém a snižují náchylnost organismu k infekčním chorobám. Selen navíc pomáhá posilovat obranyschopnost organismu.
2. Bojuje s infekcemi. Dotyčná semena mají výrazný antimikrobiální účinek, a to vše díky lignanům – fenolickým sloučeninám, které aktivně eliminují plísňové a virové infekce.
3. Antiparazitní prostředek. Dýňová semínka obsahují unikátní látku – cucurbitin. Tato cenná aminokyselina aktivně ničí parazitické červy, takže lidé, kteří pravidelně jedí bílá semínka, červy netrpí. Navíc lékaři dokonce doporučují, aby děti a dospělí systematicky konzumovali taková semena, aby se zabránilo helmintiáze a zbavili se parazitických červů v těle.
4. Pomáhá produkovat serotonin. Dotyčná semínka obsahují hodně tryptofanu – další cenné aminokyseliny, která se po požití v těle přeměňuje na serotonin – „hormon štěstí“, který zlepšuje náladu a zabraňuje účinkům stresu. A blíže k noci se serotonin mění na melatonin – další cennou aminokyselinu, která reguluje denní a noční režim, normalizuje náš spánek a dokonale uklidňuje nervový systém.
5. Posiluje kardiovaskulární systém. Díky vysokému obsahu hořčíku a draslíku v předmětných semenech je podporována činnost srdečního svalu a cévního systému. To znamená, že doslova jedna hrst bílých semínek za týden bude výbornou prevencí kardiovaskulárních onemocnění, odstraní cévní křeče, rozpouští krevní sraženiny a zabrání rozvoji srdečního selhání, a tím ochrání naše tělo před infarktem a mozkovou mrtvicí. Semena jsou užitečná při hypertenzi a účinně stabilizují krevní tlak.
6. Posiluje kosti a klouby. Vysoký obsah fosforu a zinku v dýňových semínkách posiluje kostní tkáň, čímž předchází zlomeninám kostí a výrazně snižuje riziko rozvoje osteoporózy. Navíc bylo zjištěno, že lidé, kteří pravidelně konzumují semena, méně často trpí onemocněním páteře a netrpí bolestmi kloubů. Podle lékařů mají četné oleje přítomné v tomto produktu tak příznivý účinek na kostru. Není bez důvodu, že takové oleje jsou široce používány při léčbě a prevenci artritidy.
7. Posiluje nervový systém. Dýňová semínka obsahují vitamíny skupiny B a Omega-3 polynenasycené mastné kyseliny, které posilují nervový systém a střeží tělo, chrání ho před neurózami, nervovými tiky, nervovými poruchami a dalšími následky stresu.
8. Předchází urolitiáze. Pravidelná konzumace dýňových semínek zabraňuje tvorbě šťavelanu vápenatého v moči, který je výbornou prevencí urolitiázy. Účinné diuretikum.
9. Zlepšuje trávení. Semena díky vysokému obsahu vlákniny zlepšují trávení, normalizují stolici, uvolňují žaludeční křeče, zabraňují tvorbě plynů a odstraňují další problémy s fungováním tohoto orgánu.
10. Normalizuje hladinu cukru v krvi. Mnoho lidí o tom neví, ale konzumace doslova 20-30 g semen denně vám umožňuje normalizovat hladinu inzulínu v krvi. Lékaři si to dobře uvědomují a doporučují zavést tento produkt do stravy lidí trpících cukrovkou. 11. Zlepšuje kognitivní funkce. Jejich významný obsah zinku zlepšuje činnost mozku, posiluje paměť, snižuje celkovou únavu člověka.
12. Normalizuje funkci jater. Dýňová semínka jsou bohatá na zinek, který podporuje činnost jater a dokonce snižuje chuť na alkohol.
13. Lék na mořskou nemoc. Mezi příznivé vlastnosti dýňových semínek patří i to, že pomáhají při nevolnosti způsobené těžkou kinetózou při cestování automobilem, vodní nebo leteckou dopravou.
14. Pomáhá při toxikóze. Těhotné ženy v raných stádiích jsou zachráněny před silnou nevolností s dýňovými semínky.
15. Očistěte tělo od těžkých kovů. Lékaři věří, že dýňová semínka odstraňují škodlivé olovo a kadmium z lidského těla.
16. Lék na popáleniny. Dýňová semínka skvěle léčí různé popáleniny a těžko se hojící rány. K tomu se z nich připraví pasta, nanese se na ránu a nechá se několik hodin. Dýňová semínka

ČTĚTE VÍCE
Jaké ovoce má zvonek?

Tato stránka neposkytuje žádná prohlášení ani záruky, výslovné ani předpokládané, týkající se úplnosti, přesnosti, platnosti nebo vhodnosti obsahu tohoto blogu pro jakýkoli konkrétní účel. Ohledně jakýchkoli lékařských a zdravotních diagnóz a léčebných postupů se prosím poraďte se svým lékařem. Informace na tomto blogu by neměly být považovány za náhradu konzultace s lékařem.

  • 02.11.2022/3/XNUMX komentáře: XNUMX

➦ Co potřebujete vědět o dýňových semínkách ➦ Výživové hodnoty a složení dýňových semínek ➦ Způsob použití a denní dávkování ➦ Škodlivost a možné kontraindikace dýňových semínek ➦ Jak si můžete dýňová semínka připravit k jídlu sami Dýňová semínka rádi žvýkáme bez přemýšlení o jejich vlivu na organismus . Nejde však jen o vynikající svačinku a chutný doplněk do salátů a obilných výrobků, ale o skutečnou superpotravinu bohatou na bílkoviny, mikroelementy a vitamíny. Jaké jsou jejich výhody, existují nějaké škody a kontraindikace? O tom je náš článek.

Co potřebujete vědět o dýňových semínkách

Dýně se začala konzumovat v prehistorických dobách a nejstarší dýňové semínko bylo objeveno při vykopávkách hrobky v Mexiku a pochází přibližně z roku 7000 před naším letopočtem. Dýňová semínka jsou malé velikosti a obklopená hustou, tenkou, světle béžovou skořápkou. Pod ochrannou slupkou je jádro – jedlá část, která má světlou barvu a nasládle neutrální chuť, lehce připomínající ořech. Dýňová semínka jsou široce používána při vaření. Konzumují se syrové, smažené a vyrábí se z nich i chutný a zdravý dýňový olej – rekordman v obsahu polynenasycených mastných kyselin.

Nutriční hodnota a složení dýňových semen

  • Bílkoviny – 25 g
  • Tuk – 46 g
  • Sacharidy – 5 g
  • Vláknina – 3,9 g
  • Obsah kalorií – 556 kcal

Složení užitečných mikroživin (na 100 g):

Vitamín B1, thiamin

Vitamín B3, PP, niacin

Vitamín B4, cholin

Vitamin B5, kyselina pantotenová

Vitamín B6, pyridoxin

Vitamín B9, folát

Vitamin A, beta-karoten

Vitamin A, alfa-karoten

28g porce dýňových semínek poskytuje 5g bílkovin, neboli 10% doporučené denní dávky. Jádra dýňových semínek jsou tedy jedním z nejlepších zdrojů bílkovin pro vegetariány.

Zdravotní přínosy dýňových semínek

Dýňová semínka díky svému bohatému složení nasytí tělo prospěšnými živinami. Bylo zjištěno, že pravidelné užívání tohoto produktu má pozitivní vliv na činnost kardiovaskulárního, nervového a urogenitálního systému, snižuje krevní tlak a cukr, chrání před prostatitidou, pomáhá při vypadávání vlasů, podporuje dobrou náladu a zlepšuje spánek.

ČTĚTE VÍCE
Jaká tráva je pro kozu nejlepší?

Obsahuje velké množství antioxidantů

Světová zdravotnická organizace doporučuje konzumaci dýňových semínek jako dobrého zdroje antioxidantů, tzn. látky, které narušují oxidační procesy v těle. Bylo zjištěno, že oxidace DNA v buněčném jádře je nebezpečná v důsledku buněčné mutace, která může iniciovat rakovinu. Oxidace cholesterolu v krvi může vést k tvorbě tukových usazenin v tepnách, což způsobuje srdeční onemocnění nebo mrtvici. Nadbytek volných radikálů je také spojován se šedým zákalem, imunodeficiencí, artritidou a předčasným stárnutím buněk.

Dýňová semínka mají protizánětlivé vlastnosti, pomáhají chránit tělo před poškozením způsobeným přebytkem volných radikálů. Lze je považovat za rekordmany pro zinek a selen – minerální antioxidanty.

Semena obsahují různé formy vitamínu E, antioxidantu, který podporuje zdravou svalovou tkáň, rozšiřuje cévy a ředí krev, čímž snižuje riziko vzniku krevních sraženin.

Dále obsahují fenolické antioxidanty (kyseliny hydroxybenzoová, kávová, kumarová, ferulová a další), antioxidační lingany (pinoresinol, medioresinol, lariciresinol), fytosteroly (beta-sitosterol, sitostanol, avenasterol) a také xantofyly a zeaxantlutein .

Pro doplnění nedostatku zinku je vhodné užívat doplňky stravy obsahující denní dávku tohoto důležitého stopového prvku.

Tento doplněk stravy se získává z přírodního extraktu z dýňových semen a je prezentován v té nejstravitelnější a tělem snadno snášené formě – ve formě citrátu zinečnatého (Citate).

Může zlepšit zdraví srdce

Srbští vědci prokázali, že dýňový olej je dobrý pro srdce. Díky fytosterolům ve svém složení pomáhá snižovat krevní tlak a hladinu „špatného“ cholesterolu. Fytosterol je rostlinný ekvivalent cholesterolu, který pomáhá čistit cévy.

V jedné studii dali lékaři dýňová semínka 35 starším ženám. Po 12 týdnech se krevní tlak účastníků experimentu snížil o 7 % a množství „dobrého“ cholesterolu se zvýšilo o 16 %.

Kromě toho hořčík, přítomný v dýňových semenech ve velkém množství, také pomáhá snižovat krevní tlak, předchází infarktu a mrtvici.

Obsahuje velké množství hořčíku

Úzkost, migrény, svalové křeče a premenstruační syndrom mohou být důsledkem nedostatku hořčíku. Hořčík se podílí na přeměně potravy na energii, přenosu nervových vzruchů, uvolnění svalů a formování kostí a zubů. Spolu s vápníkem a draslíkem reguluje srdeční frekvenci a podílí se na tvorbě inzulínu.

Půl šálku dýňových semínek obsahuje 100 % doporučené denní hodnoty hořčíku, který má pozitivní vliv na několik fyziologických funkcí, včetně pumpovací funkce srdce, tvorby zdravých kostí a zubů, relaxace cév a průchodu střevem. .

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody bílých fazolí?

Může zlepšit kvalitu spermií

Dýňová semínka hrají klíčovou roli ve zdraví mužů díky vysokému obsahu zinku, důležitého minerálu pro prostatu, ale i dalších mikroživin, které podporují fungování mužského reprodukčního systému.

➤ Zinek a aminokyselina L-arginin jsou důležité pro syntézu endogenního testosteronu, který je zodpovědný za kvalitu spermií.

➤ Selen – pomáhá odstraňovat toxiny a těžké kovy, zabraňuje mužské neplodnosti.

➤ Vitamin B5 – normalizuje funkci nadledvin.

➤ Železo – zvyšuje fyzickou odolnost a snižuje únavu.

Tradiční medicína doporučuje dýňová semínka pro potenci. Bylo zjištěno, že pravidelné používání tohoto produktu zlepšuje kvalitu spermií, zvyšuje odolnost reprodukčního systému a zabraňuje erektilní dysfunkci a neplodnosti.

Jedná se o skutečný přírodní chránič prostaty, který zabraňuje rozvoji adenomu prostaty. Léčebný účinek má prvek 5-alfa reduktáza, která zajišťuje lepší regulaci mužských hormonů (testosteron, DHT atd.).

Multivitamíny pro muže ze série Core Daily – 1 od TM Country Life – poskytují komplexní každodenní zdraví pro mužské tělo. Droga obsahuje výtažky z dýňových semínek, saw palmetta a kůry švestky africké, které cíleně působí blahodárně na mužský hormonální systém, působí preventivně proti onemocnění prostaty, zlepšují erektilní funkci a kvalitu spermií.

Výhody pro ženy

Dýňová semínka mohou pomoci ženám s hormonální nerovnováhou kvůli fytoestrogenům, které obsahují, sloučeninám rostlinného původu, které mohou v těle působit stejným způsobem jako estrogen. Kromě regulace menstruačního cyklu, těhotenství a kojení pomáhá estrogen předcházet demineralizaci kostí a udržuje zdravé cévy.

Konzumace dýňového oleje pomáhá odstraňovat typické příznaky menopauzy: návaly horka, bolesti hlavy a kloubů, zvýšený krevní tlak atd.

Zničte parazity ve střevech

Dýňová semínka se v lidovém léčitelství již dlouho používají k boji proti helmintům. Jako takové by se měly jíst syrové spolu s tenkou zelenou membránou pokrývající každé jadérko. Obsahuje cucurbitin, látku, která paralyzuje střevní parazity a podporuje jejich rychlou likvidaci.

Lahodný lidový recept na červy – mletá syrová semínka s medem (lze trochu zředit vodou). Tato směs se konzumuje po jedné čajové lžičce po dobu jedné hodiny nalačno. Poté musíte užívat ricinový olej jako projímadlo. Tento odčervovací prostředek je vhodný pro dospělé a děti od dvou let.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jíst hodně hub?

Může vám pomoci zlepšit spánek a náladu

Dýňová semínka jsou účinným spojencem v boji proti únavě. Jsou bohaté na hořčík, který podporuje spánek, normalizuje činnost nervového systému a zmírňuje stres. Dýňová semínka navíc obsahují tryptofan, aminokyselinu, kterou tělo přeměňuje na melatonin, nazývaný „hormon spánku“. Vážné problémy se spánkem samozřejmě nevyřeší, ale malá hrst dýňových semínek na noc vám pomůže ke kvalitnímu spánku. Tryptofan je navíc prekurzorem serotoninu, „hormonu štěstí“, který zvyšuje odolnost vůči stresu, způsobuje pocit radosti a zabraňuje nespavosti.

Výhody pro ledviny

Dýňová semínka jsou silným přírodním diuretikem. Pomáhají odstraňovat kameny z ledvin a zabraňují rozvoji urolitiázy. Tradiční medicína předepisuje odvar z drcených dýňových a lněných semínek na dysfunkci moči, cystitidu, cholecystitidu a další problémy s močovým měchýřem.

Vitamins Go Less TM Country Life je doplněk stravy organického původu pro zdraví urogenitálního systému na bázi dýňových semínek. Užívání léku pomáhá snižovat mimovolní denní a noční močení a má příznivý účinek na lidi s hyperaktivním močovým měchýřem tím, že strukturálně zlepšuje funkci močového měchýře a funkci svalů svěrače. Hlavními účinnými látkami drogy jsou extrakt z dýňových semen a izoflavony ze sójových klíčků. Dýňová semínka jsou jedním z nejlepších prostředků na posílení svalů močového měchýře, dlouho se používají při léčbě prostatitidy u mužů a sexuální dysfunkce u žen.

Pomáhá proti vypadávání vlasů

Dýňový olej se v lidovém léčitelství používá jako lék na mužskou a ženskou plešatost. Dýňová semínka obsahují esenciální mastné kyseliny, zinek, vitamín A a E. Tyto živiny pomáhají udržovat zářící pokožku a silné, zdravé vlasy a nehty.

Studie na 76 lidech zkoumala výhody dýňového oleje pro obnovu vlasů u mužů s alopecií. Subjekty, které užívaly 400 mg dýňového oleje po dobu 24 týdnů, měly o 40 % větší růst než účastníci, kteří užívali placebo. Další studie prokázala, že olej ze semen také pomáhá při vypadávání vlasů u žen.

Pomůže při nevolnosti

Žvýkání dýňových semínek je praktickým pomocníkem při kinetóze v autě nebo autobuse. I to pomůže s nepříjemnými příznaky mořské nemoci. Mnoho pacientů podstupujících chemoterapii navíc používá dýňová semínka ke zmírnění nevolnosti, což je vedlejší účinek léčby rakoviny.

Návod k použití a dávkování za den

Je užitečné jíst dýňová semínka syrová, bez jakéhokoli zpracování, na lačný žaludek, s vodou. Lze přidat do kaše nebo dezertu ke kávě při snídani. Během dne se stanou pohodlnou svačinkou nebo doplňkem salátu, omáčky nebo hlavního jídla.

ČTĚTE VÍCE
Jak rychle roste jablko?

Dýňový olej se používá na zálivku salátů (nejlépe bio, lisovaný za studena). Po otevření by se měl uchovávat v chladničce.

Oblíbené recepty na přípravu dýňových semínek:

– smažené na suché pánvi s přidanou solí,

– smažené na olivovém oleji a soli,

– pečeme v troubě (200 °C po dobu 20 minut).

Recept na zdravý nápoj: loupaná semena (2 polévkové lžíce) se nalijí do tří šálků studené vody, přivedou se k varu a vaří se 30 minut, do výsledného vývaru se podle chuti přidá skořice, vanilka a cukr.

Denní příjem dýňových semínek pro dospělého člověka je asi 100 g (cca 500-600 kusů). Odborníci na výživu nedoporučují jíst více než 20 kusů najednou. Lidé s nadváhou by se měli omezit na 10-11 obilnin denně. Konzumace 10 až 20 gramů semínek nebo jedné polévkové lžíce denně jako lék bude mít pozitivní vliv na prostatu a další zdravotní problémy.

Škody a možné kontraindikace dýňových semen

I přes své nepochybné výhody mohou být dýňová semínka zdrojem nežádoucích vedlejších účinků.

Střevní plyn, průjem

Nadýmání a průjem jsou vedlejšími účinky u lidí, kteří nejsou zvyklí na potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Vzhledem k tomu, že dýňová semínka jsou bohatá na vlákninu, konzumace příliš velkého množství z nich může vést ke střevním plynům a řídké, vodnaté stolici. Konzumace semínek s mírou a dostatečným množstvím tekutin zabrání zažívacím potížím.

Potravinové intolerance

Pokud po konzumaci dýňových semínek pociťujete bolesti žaludku, nevolnost a průjem, můžete mít potravinovou intoleranci nebo citlivost na dýňová semínka.

Toxiny ze znehodnocení

Mastné kyseliny v dýňových semínkách jsou pro tělo velmi prospěšné, ale způsobují jejich rychlé zkažení. Konzumace žluklých semen nebo olejů vás může vystavit toxickým sloučeninám, které mohou zvýšit vaše riziko rakoviny, srdečních chorob a dalších chronických onemocnění. Čerstvá, sušená dýňová semínka mohou zůstat poživatelná po dobu asi dvou měsíců ve vzduchotěsné nádobě v chladničce. Semena, která zapáchají plísní nebo žluklým tukem, by se neměla jíst.

Kontraindikace použití dýňových semen jsou:

– nízký krevní tlak

Jak si vyrobit vlastní dýňová semínka k jídlu

Dýňová semínka si můžete koupit v obchodě nebo si je připravit sami:

  1. Lžící vydlabejte z dýně všechna semínka a odstraňte dužinu, která na nich ulpí (dobře se na to hodí papírová utěrka).
  2. Semínka propláchněte vodou, položte na papírovou utěrku a nechte oschnout.
  3. Sušená semínka rozprostřete co nejtenčeji na plech potřený trochou olivového nebo ořechového oleje a míchejte, dokud se lehce nepokryjí olejem.
  4. Semínka pečte v předehřáté troubě na maximálně 75°C po dobu 15-20 minut.

Snažte se dýňová semínka nepřevařit, protože bylo zjištěno, že při pražení déle než 20 minut ztrácejí své nutriční vlastnosti v důsledku změn ve struktuře lipidů.

Dýňová semínka necháme úplně vychladnout, přendáme do vzduchotěsné nádoby a uložíme do lednice. V této podobě mohou dýňová semínka zůstat čerstvá několik měsíců.