Aminokyseliny jsou jedním z nejoblíbenějších typů doplňků stravy, které používají sportovci, kteří chtějí zhubnout, nabrat svalovou hmotu nebo zvýšit sílu. Ale jaké jsou tyto látky? Proč je tělo potřebuje a jak na něj působí? Jak správně přijímat aminokyseliny pro různé tréninkové účely?

Jak aminokyseliny pomáhají našemu tělu?

Aminokyseliny jsou organické látky skládající se z uhlíku, vodíku, kyslíku, dusíku a jednoho radikálového prvku. V lidském těle se aminokyseliny spojují do peptidových řetězců a tvoří bílkoviny – jednu z nejdůležitějších složek metabolických procesů a také strukturální prvek pro cytoskelet buněk.

Většina bílkovin v našem těle je postavena z 20 základních aminokyselin, uspořádaných do řetězců v různém pořadí. Aminokyseliny se získávají z bílkovinných potravin: jakákoli bílkovina vstupující do těla se rozkládá na aminokyseliny, které se následně přemění na jiné pro tělo potřebné bílkoviny. Chybí-li některá aminokyselina k vybudování potřebné bílkoviny, tělo si ji dokáže vyrobit samo, přičemž jako základ použije jinou látku. Ne každou aminokyselinu však lze nahradit, protože některé z nich si tělo nevytváří. Nejběžnějšími příklady esenciálních aminokyselin jsou leucin, isoleucin a valin, které jsou v průmyslu sportovní výživy známější jako BCAA. Kromě nich tento typ zahrnuje lysin, methionin, tryptofan, fenylalanin a threonin. Všechny tyto aminokyseliny musí pocházet z potravy nebo doplňků stravy.

Kromě esenciálních a neesenciálních aminokyselin se někdy rozlišují také částečně nebo podmíněně esenciální aminokyseliny. Patří sem látky, které se v malém množství vyrábějí z esenciálních aminokyselin. Hotové podmíněně esenciální aminokyseliny by měly být také součástí vaší stravy, abyste se vyhnuli jejich nedostatku.

Pro člověka, který vede sedavý způsob života, jsou aminokyseliny dodávané s jídlem více než dostatečné. Sportovci je ale bez ohledu na své tréninkové cíle musí přijímat ve formě doplňků stravy.

Nejběžnější aminokyseliny ve formě doplňků stravy a jejich hlavní funkce v těle:

Aminokyselina

Hlavní funkce pro sportovce

Při použití

BCAA (leucin, isoleucin a valin)

Snížení destruktivních, negativních účinků na svaly

Jak při hubnutí, tak při přibírání

Urychlení metabolických procesů a zpomalení katabolických procesů, stimulace imunitních funkcí organismu

Jak při hubnutí, tak při přibírání

ČTĚTE VÍCE
Proč Dieffenbachie chřadne?

Udržování energetických zásob při tréninku, neutralizace kyselin mléčné, svalové napumpování

Nejúčinnější pro nabírání svalové hmoty

Zrychlení spalování tuků s uvolněním energie

Nejúčinnější pro hubnutí

Svalová pumpa, zlepšený metabolismus dusíku, zvýšená vytrvalost

Nejúčinnější pro nabírání svalové hmoty

Potlačuje chuť k jídlu, pomáhá redukovat tukové zásoby

Používá se pouze pro hubnutí

Jak přijímat různé druhy aminokyselin?

Při užívání jakýchkoli doplňků stravy je hlavní podmínkou úspěchu dodržování návodu. Užívání nedostatečných dávek nemusí mít žádný efekt: peníze budou vyhozené – a předávkování některými látkami může dokonce vést k vedlejším účinkům.

Jednotlivé aminokyseliny jsou často dostupné v jedné ze dvou forem: L-izomery nebo hydrolyzáty. V takových formách mají pro člověka maximální účinnost, liší se však rychlostí vstřebávání. L-izomery se často užívají těsně před tréninkem nebo mezi cvičením, takže během fyzické aktivity tělo nepociťuje nedostatek té či oné látky a dostává další dávky energie. L-izomery lze také použít ihned po tréninku, protože v této době tělo aktivně využívá všechny dostupné zdroje a sportovec má možnost je doplnit. Hydrolyzáty se tráví dlouho, takže v závislosti na samotné aminokyselině je lze užívat před spaním, po probuzení nebo v průběhu dne. Mají dlouhodobý účinek.

Důležité! Každá aminokyselina má své aplikační vlastnosti, proto je lepší používat jednotlivé doplňky stravy. Pokud jedno balení obsahuje celý komplex aminokyselin, pak musíte striktně dodržovat návod k jeho použití.

BCAA

Leucin, isoleucin a valin jsou nejběžnější aminokyseliny mezi doplňky stravy. Užívají se před nebo bezprostředně po tréninku. V netréninkové dny užívejte BCAA s jídlem ihned po probuzení. Při váze cca 70 kg potřebuje sportovec 4-5 gramů BCAA, denní potřebu lze rozdělit do 2-3 dávek.

aminokyseliny s glutaminem

Glutamin se užívá 2x denně: před obědem nebo bezprostředně po tréninku a podruhé před spaním. Maximální denní dávka je 30 gramů, ale sportovcům stačí 5–15 gramů. Zvýšené porce se užívají pouze pro léčebné účely podle předpisu lékaře.

aminokyseliny s kreatinem

Kreatin se užívá 2–5 gramů denně, přičemž denní dávka se rozděluje na 2–3krát. Doba podávání nemá vliv na účinnost doplňku, ale je lepší jej konzumovat s jídlem.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší způsob, jak zalévat vodní melouny?

Jak správně pít aminokyseliny obsahující karnitin

Karnitin se užívá pro hubnutí a tvorbu energie, proto se užívá pouze před tréninkem: 30–40 minut před začátkem cvičení. V jiných časových obdobích je nejméně efektivní. Standardní dávka je 500–1500 mg, maximální 2000 mg.

arginin

Arginin by se měl užívat nalačno, doplněk stravy rozdělte do 3 dávek: před a po tréninku a také před spaním. Dávkování je 6–10 mg denně.

aminokyseliny pro hubnutí: tyrosin

Při pasivním životním stylu není potřeba tyrosinu větší než 2 gramy, ale při pravidelné fyzické aktivitě je potřeba tyrosinu v množství 3 až 5 gramů denně. Nejlepší doba ke konzumaci je 25-35 minut před každým jídlem.

Důležité! Doba podávání a dávkování závisí na samotné aminokyselině, ale způsob aplikace závisí na formě doplňku stravy, proto je také třeba k jeho výběru přistupovat zodpovědně.

Jak užívat aminokyseliny v tabletách a kapslích

Nejjednodušší formou doplňků stravy jsou kapsle a tablety. Nejpohodlnější způsob užívání je jednoduše zapít dostatečným množstvím vody nebo jiné tekutiny. Nevýhodou tablet je jejich delší stravitelnost a také nutnost polykat nejen užitečné látky, ale i želatinovou kapsli.

v prášku

Prášek je tradičnější způsob sportovní výživy. Dá se všelijak dávkovat, rychle se vstřebává a neobsahuje prakticky žádné další látky (kromě sladidel, pokud je zvolen doplněk stravy s určitou chutí). Ale prášky mají také nevýhodu: je třeba je „připravit“: přidat do tekutiny a promíchat šejkrem.

tekuté aminokyseliny

Sportovní doplňky ve formě tekutin se vstřebávají nejrychleji, ale není příliš vhodné je skladovat a nosit s sebou. V závislosti na látce samotné se doplněk stravy užívá v koncentrované formě nebo se z něj připravuje koktejl smíchaný se šťávou nebo jinou tekutinou.

Dodávka po celém Rusku

Sportovní výživu si můžete objednat v internetovém obchodě KULTURIST#1 kdekoli v Rusku. Podrobnější informace o doručení naleznete na stránce „Doručení a platba“.