“Pijte mléko, děti, budete zdravé!” – říkali nám dospělí celé dětství. Proč tedy nyní každý druhý odmítá kravské mléko a přechází na rostlinnou náhradu? Pojďme na to přijít.

Výhody kravského mléka

Mléko je zdrojem cenných vitamínů a minerálů, jako je vápník, hořčík, jód, vitamíny B1 a B12, A, D a další.

Mléko má schopnost vázat a odstraňovat škodlivé látky z těla. Obsahuje imunoglobuliny, které pomáhají tělu vyrovnat se s infekcemi a viry. Kravské mléko obsahuje užitečné aminokyseliny: tryptofan, lysin, isoleucin, threonin. Pozitivně působí na nervový systém člověka a zlepšují krevní oběh – proto se často doporučuje pít mléko před spaním.

Pravidelná konzumace mléka pomáhá zlepšit činnost gastrointestinálního traktu a snižuje kyselost. Dříve lékaři často doporučovali pacientům s duodenálními vředy pít mléko, aby se zbavili nepohodlí.

Škodlivost mléka a kontraindikace

Začněme tím, že mléko není prospěšné pro každého člověka. Jde například o silný alergen, proto by se měli mít alergici na pozoru. Existují případy alergií na kasein, protein nacházející se v mléčných výrobcích. V takovém případě byste měli kravské mléko ze svého jídelníčku zcela vyloučit.

Kromě alergií existuje ještě něco jako intolerance. Mléko obsahuje mléčný cukr – laktózu, kterou ne každý organismus dokáže strávit, což má za následek nadýmání, plynatost, průjem, nepohodlí a bolesti břicha. Podle statistik má přibližně 65 % populace sníženou schopnost trávit laktózu.

Urolitiáza a dysfunkce ledvin jsou také kontraindikací pití mléka. Jednak mléčné výrobky obsahují hodně bílkovin, jejichž nadbytek přetěžuje ledviny. A za druhé, vápník a fosfor, na které je kravské mléko bohaté, se mohou podílet na tvorbě kamenů v ledvinách a močových cestách.

Jak nahradit kravské mléko

Pokud máte výše uvedené kontraindikace nebo sami pozorujete nepříjemné příznaky po konzumaci mléčných výrobků, měli byste popřemýšlet nad alternativními možnostmi – rostlinným mlékem.

Rostlinné mléko nemá nic společného s mlékem živočišným, ale vyrábí se z ořechů, semínek nebo zrn.

Přechod na rostlinné mléko není jen módním fenoménem: je to dáno kvalitou moderních produktů. Faktem je, že mléko v 21. století není tak zdravý produkt, jako tomu bylo v našem dětství.

ČTĚTE VÍCE
Kdy je nejlepší udělat trávník?

Mlékárny chovají krávy, které produkují mléko, po celý rok. Podle přírodních zákonů je to nemožné, proto jsou zvířatům podávány hormonální léky. Tyto hormony (estrogeny a progesterony) se přenášejí mlékem na člověka a ve svém důsledku způsobují při pravidelné konzumaci mléčných výrobků zdravotní problémy: od minimálních, v podobě akné, až po ty nepříjemnější – hormonálně dependentní maligní nemocí.

Výhody rostlinného mléka:

  • včetně vitamínů a minerálů;
  • nedostatek cholesterolu;
  • nepřítomnost GMO;
  • nedostatek laktózy;
  • nedostatek hormonů progesteronu a prolaktinu;
  • rozmanitost chutí.

Pokud se rozhodnete vyzkoušet rostlinné mléko, počítejte s tím, že může jít i o alergen (např. ořechové mléko). Postupně zavádějte nový výrobek a dobře si prostudujte složení: čím kratší, tím lepší výrobek a neměl by obsahovat cukr, dochucovadla ani zvýrazňovače chuti.

Člověk je jediné zvíře, které pije mléko jiných zvířat. Obecně mají lidé k této bílé tekutině neobvyklý vztah. Většina zvířat ztrácí zvyk pít mléko v raném dětství, protože začínají potřebovat ke stravě stále složitější produkty. Proč ho lidé nadále pijí?

  • Celá pravda o vejcích: jsou skutečně ideální potravinou?
  • Jsou nasycené tuky špatné nebo normální? Komu věřit?
  • Je maso opravdu tak špatné?
  • Co by se stalo, kdyby se všichni najednou stali vegetariány?

Lidé žijící v oblastech světa, kde byly krávy domestikovány (včetně severní Evropy a Severní Ameriky), si schopnost trávit laktózu vyvinuli teprve před 10 XNUMX lety.

V důsledku toho tělo asi 30% světové populace pokračuje v produkci laktázy (enzymu nezbytného pro asimilaci laktózy) až do dospělosti. U zbytku se to zastaví odchodem z dětství.

Většina lidí tedy trpí intolerancí laktózy, díky čemuž jsou Evropané pijící mléko vnímáni jako anomálie. V „mléčných regionech“ Evropy trpí intolerancí laktózy pouze 9 % lidí.

Někteří Evropané by ale přesto rádi snížili spotřebu mléka – například kvůli ekologickému dopadu chovu zvířat. A otázka vlivu mléka na zdraví – dokonce i pro ty, jejichž tělo je schopno produkovat laktázu – nebyla plně prozkoumána.

To vše vedlo k tomu, že se na pultech supermarketů objevilo obrovské množství alternativ ke kravskému mléku.

Jaké to bylo?

ČTĚTE VÍCE
Jak hluboko zasadit sasanky?

Rychle, jednoduše a srozumitelně vysvětlíme, co se stalo, proč je to důležité a co se bude dít dál.

Konec příběhu Reklama podcastů

Existují však nějaké zdravotní výhody, když se vyhýbáme mléku a pijeme pouze náhražky mléka? Nebo nám kravské mléko poskytuje základní živiny, které jsou pouze v něm? A je pravda, že mléko ve skutečnosti zhoršuje intoleranci laktózy u většiny lidí?

Kravské mléko je výborným zdrojem bílkovin, vápníku a nutričně důležitých prvků, jako je vitamín B12 a jód. Obsahuje hořčík, potřebný pro vývoj kostí a funkci svalů, syrovátku a kasein (fosfoprotein), u kterého bylo prokázáno, že hraje roli při snižování krevního tlaku.

Britská národní zdravotní služba doporučuje, aby děti ve věku od jednoho do tří let užívaly 350 mg vápníku denně pro normální vývoj kostí. Tato dávka je obsažena v přibližně 300 ml mléka (ve Velké Británii něco málo přes půl pinty).

Ale pokud jde o dospělé, výzkumy o tom, zda mléko pomáhá zdraví našich kostí, jsou rozporuplné.

Přestože je vápník pro zdraví kostí nezbytný, není vůbec jasné, že strava bohatá na vápník zabrání lámání našich kostí.

Řada studií nepotvrdila, že by konzumenti mléka významně snížili riziko zlomenin. Některé studie navíc zjistily, že mléko zvyšuje pravděpodobnost zlomenin.

Například studie švédských vědců ukázala, že ženy, které pijí více než 200 ml mléka denně (méně než jedna sklenice), mají zvýšené riziko zlomenin.

Je pravda, že tato studie byla empirická a vědci varovali, že je lepší neinterpretovat její výsledky příliš odvážně. Je možné, že ti, kteří jsou náchylní k častým zlomeninám, prostě pili více mléka, varují autoři studie.

Během dospívání je ale vápník velmi důležitý pro vývoj kostí, říká Ian Givens, specialista na potravinový řetězec na University of Reading v Anglii.

zdravotní problémy

Další obavou, která se v posledních několika desetiletích objevila, je to, že v našem mléce konzumujeme hormony. Krávy jsou dojeny a když jsou březí, a v této době se hladina estrogenu (pohlavních hormonů) v jejich těle zvyšuje 20krát.

A přestože jedna studie spojovala tak vysoké hladiny estrogenu s rozvojem rakoviny prsu, dělohy a vaječníků u lidí, Laura Hernandezová, která studuje biologii kojení na University of Wisconsin (USA), tvrdí, že konzumace hormonů prostřednictvím mléka nepředstavuje problém. .

ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl jíst meruňky?

“Koneckonců, lidské mléko také obsahuje hormony – jsme savci,” poznamenává.

Nedávná studie potvrdila, že estrogeny v mléce nepoškozují zdraví myší. Aby mohly nějak ovlivnit reprodukční systém hlodavců, musí jich být 100x více, než je obsaženo v kravském mléce.

Vědci zjistili zvýšení hladiny estrogenu u myších samic a snížení hladiny testosteronu u myších samců pouze tehdy, když byla dávka estrogenu zvýšena na 1000násobek obvyklé dávky.

Je krajně nepravděpodobné, že by lidé byli tisíckrát citlivější na estrogen než myši, říká autor studie Gregor Majic z Centra pro genomiku zvířat na Univerzitě v Lublani ve Slovinsku.

Výzkum také našel souvislost mezi konzumací mléka a srdečními chorobami kvůli skutečnosti, že mléko obsahuje nasycené tuky. Ale plnotučné mléko obsahuje jen asi 3,5 % tuku, odstředěné mléko je 0,3 až 1,5 %, zatímco alternativy neslazeného mléka vyrobené ze sóji, mandlí, kokosu, ovsa a rýže mají nižší obsah tuku než plnotučné mléko.

V jedné studii vědci rozdělili účastníky do čtyř skupin (v závislosti na množství mléka, které spotřebovali). Zjistili, že zvýšené riziko srdečních chorob má pouze ten, kdo pil nejvíce (téměř litr denně).

Tato asociace mohla vzniknout proto, že ti, kdo pijí hodně mléka, mají sklon k nezdravé stravě, říká Jyrki Virtanen, nutriční epidemiolog z University of Eastern Finland.

“Pouze velmi vysoký příjem mléka může způsobit škodu,” říká. “Ale zatím žádné studie nenaznačily, že by umírněná konzumace mohla být škodlivá.”

Kromě toho existuje možnost, že lidé s intolerancí laktózy mohou pít kravské mléko v malých množstvích. Někteří odborníci uvádějí, že některé příznaky (nadýmání, křeče) jsou reakcí těla na hromadění laktózy a každý člověk má svůj vlastní práh, po kterém se takové příznaky objevují.

Podle amerického odborníka na výživu Christophera Gardnera studie ukázaly, že mnoho lidí snese mírné množství mléčných výrobků.

Poptávka po alternativách

O účincích náhražek mléka na organismus je výzkumů mnohem méně.

Stačí se podívat na regály supermarketů, abyste pochopili: poptávka po alternativách mléka je a roste.

Hlavní složka těchto nápojů (jako je kokos nebo mandle) je zpracována a následně rozpuštěna ve vodě s přidáním dalších prvků, včetně stabilizátorů.

ČTĚTE VÍCE
Jak obložit dno bazénu?

Pokud jde o bílkoviny, sójové mléko je nejlepší náhradou kravského mléka. Z alternativ je to jediný nápoj, který obsahuje podobné množství bílkovin.

Proteiny v mléčných náhražkách však mohou být „špatné,“ upozorňuje Givens: „Můžou obsahovat mnohem méně kvalitní bílkoviny než kravské mléko a pro kosti dětí a starších lidí je kvalita bílkovin extrémně důležitá.“

Neexistuje žádný výzkum, který by naznačoval, že bychom mohli získat dostatek živin z hlavních složek těchto alternativních nápojů, říká Sina Gallo, odborník na výživu z George Mason University ve Virginii. Ano, mohou obsahovat mikroživiny, ale pití mandlového mléka a konzumace mandlí jsou velmi odlišné věci.

Mléčné náhražky obvykle přidávají živiny, které se nacházejí také v kravském mléce, jako je vápník. Vědci ale nevědí, zda je stejně zdravé jako látky přirozeně produkované v kravském mléce.

Je zapotřebí výzkum, abychom pochopili, jaké účinky má přidání vápníku do mléčných výrobků na naše tělo.

„Bioakumulace vápníku může nastat jinak, když je jím nápoj obohacen, a to je u takových nápojů hlavní problém,“ zdůrazňuje Gallo. “Kravské mléko obsahuje další věci, včetně tuků, které mohou ovlivnit bioakumulaci živin.”

Mezitím je v USA kravské mléko obohaceno vitamínem D a výzkum ukazuje, že výhody jsou přibližně stejné jako získání tohoto vitaminu přirozeně z pobytu na slunci.

Ale odborníci varují, že bychom neměli předpokládat, že tyto alternativy nahradí přírodní mléko pro děti, říká nutriční terapeutka Charlotte Stirling-Reid – i když jsou obohacené.

„Kravské mléko je produkt s velmi vysokým obsahem živin a obohacené rostlinné mléko nemá vždy všechny tyto prvky,“ varuje.

Sterling-Reed se domnívá, že potřebujeme jasné pokyny od zdravotnických úřadů ohledně toho, zda lze alternativy mléka používat jako náhradu pro děti a starší osoby.

Existují také obavy, co přesně mohou mléčné náhražky obsahovat (a co ne). Kravské mléko obsahuje přirozeně se vyskytující laktózu, sacharid často nazývaný mléčný cukr, a alternativní nápoje často obsahují přidaný cukr, což je mnohem nezdravější.

Volba mezi mlékem a mléčnými alternativami není volbou mezi zdravým a nezdravým, zdůrazňuje Laura Hernandez. Podíváte se, jaké ingredience jsou v konkrétním nápoji a vyberete si ten, který vám osobně vyhovuje.

ČTĚTE VÍCE
Co jí ostnatá myš?

Například ti, kteří nemají intoleranci laktózy, ale mají zvýšené riziko osteoporózy nebo srdečních onemocnění, mohou zvolit nízkotučné kravské mléko. A ti, kteří se zajímají o otázky životního prostředí, si mohou vybrat nápoj, jehož výroba má nejmenší dopad na životní prostředí.

Ať už je vaše volba jakákoli, nezbytně vám nebudou chybět žádné důležité živiny, pokud bude vaše strava celkově vyvážená. A ve většině případů lze mléko nahradit alternativami bez zdravotních následků.

„I když se mléku nemusíte vyhýbat, nemusíte ho ani pít,“ říká Virtanen. – Lze jej nahradit jinými produkty. Neexistuje jediná složka stravy nebo jediný produkt, bez kterého se neobejdete. Všechno je nahraditelné.”

Originál tohoto článku v angličtině si můžete přečíst na BTC budoucnost.