Korejským ekvivalentem kysaného zelí je korejský pokrm kimchi. Vyrábí se z čínského zelí, někdy se přidává plátky ředkve, lilku, okurek a další zeleniny. Pokrm je v chuti lehce pikantní s nasládlým podtónem. Obsahuje mnoho cenných látek jako je vláknina, probiotika, antioxidanty a vitamíny. Kimchi posiluje imunitní systém, snižuje krevní tlak, zlepšuje cukrovku a podporuje odbourávání tukových zásob (proto ho milují především Korejci).

Kimchi dnes najdete v mnoha supermarketech, zejména v těch asijských. Na trzích se prodává na váhu. Ale kimchi připravené doma bude chutnější a přirozenější. V Koreji je tradice, kdy se ženy sejdou a připravují kimchi ve velkém na šest měsíců nebo i rok dopředu.

V Koreji je kimchi považováno za národní symbol. A v Soulu je dokonce muzeum kimchi – jeho sbírka obsahuje asi 200 variací tohoto jídla.

Jaké jsou výhody kimchi?

Pokrm je bohatý na vitamíny A, C, vlákninu a probiotika. Doporučuje se sníst maximálně jednu porci kimchi denně, protože chutná dost slaně. Neobsahuje vůbec žádné bílkoviny ani tuky.

Snižuje váhu

Kimchi nemá prakticky žádné kalorie, ale má vysoký obsah vlákniny. Zlepšuje metabolismus a podporuje regulaci hmotnosti. Konzumace korejského kysaného zelí snižuje chuť na sladké a zahání hlad na dlouhou dobu.

Zlepšuje trávení

Kimchi obsahuje prospěšné bakterie, které zlepšují činnost gastrointestinálního traktu a normalizují střevní činnost. Léčí střevní mikroflóru a také ulevují od zácpy. Společně to může ovlivnit stav mozku a duševní zdraví.

Snižuje hladinu cholesterolu

Pravidelná konzumace kimchi zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému, čistí krev a snižuje hladinu špatného cholesterolu.

Pomalu stárne

Mnoho lidí se diví, proč korejské ženy vypadají tak mladě. Jedno z tajemství jejich krásy spočívá v jejich stravě. Kimchi obsahuje látky, které mají na organismus protizánětlivé a omlazující účinky.

Jak vařit kimchi?

Budete potřebovat:

  • ledový salát – 1 ks;
  • česnek – 3-4 hřebíček;
  • mrkev – 2 ks;
  • paprika – 1/2 červená a 1/2 žlutá;
  • čerstvý zázvor – 3-5 cm;
  • pepřové vločky gochugaru – 4 polévkové lžíce. l. (lze nahradit pálivou chilli paprikou);
  • sójová omáčka – 2 polévkové lžíce l.;
  • rajčatová pasta – 2 polévkové lžíce. l. nebo sušená rajčata – 6 ks;
  • sůl – 2 polévková lžíce. l.
ČTĚTE VÍCE
Proč brambory kvetou?

Pokud některé suroviny chybí, vždy je můžete nahradit různou zeleninou.

Nejprve připravte nádobí – je nutné, aby bylo prakticky sterilní. Vezměte velkou skleněnou nádobu, vařte vodu a držte ji nad ní po dobu pěti minut. Tím bude nádoba sterilizována a bude bezpečná pro skladování. Nezapomeňte nosit gumové rukavice, abyste zabránili vnesení bakterií do nádobí.

Papriku a mrkev nakrájejte na čtvrtky, ledový salát na velké plátky. Oloupejte zázvor. Nakrájejte ho na tenké plátky. Vezměte misku a smíchejte všechny ingredience dohromady. Osolíme a vše rukama promícháme. Misku se zeleninou necháme hodinu na chladném místě.

V tuto chvíli připravte dresink: v mixéru smíchejte pepř (nebo papriku) s rajčatovou pastou (nebo sušenými rajčaty), sójovou omáčkou a česnekem. Zeleninu přelijte zálivkou a opatrně (rukama v rukavicích) pokrm promíchejte.

Zeleninu zabalte do sklenice a nenechávejte prostor pro vzduch. Ujistěte se, že tekutina zcela zakrývá zeleninu a že není suchá. Pokud je tekutiny málo, přidejte trochu vody. Vzniklou misku přikryjte pokličkou, ale nezašroubujte ji až na doraz.

Nechte tři dny při pokojové teplotě. Poté pokrm vyzkoušejte – měl by být pikantně sladký a lahodně vonět. Poté dejte sklenici kimchi do lednice a uložte ji tam.

Kimchi je tradiční korejský pokrm z fermentované zeleniny vyrobený především z čínského zelí a korejské ředkve s různými bylinkami a kořením. Fermentační proces vede k rozvoji prospěšných bakterií mléčného kvašení, především Lactobacillus. Kvůli těmto mikroorganismům a také rozmanitosti ingrediencí používaných při jeho přípravě je kimchi často chváleno pro své potenciální zdravotní přínosy.

Přihlaste se k odběru kanálu Webmedy Youtube a zůstaňte informováni o nejnovějších videích