Některé potraviny se nejlépe konzumují čerstvé nebo chlazené. Řekneme vám, které produkty při zahřátí ztrácejí většinu svých vlastností a stávají se dokonce nebezpečnými.

Málokdo zvládne každý den připravit čerstvou snídani, oběd a večeři. Nejčastěji ohříváme jídlo připravené den předem. Ale při opětovném zahřátí tyto produkty nejen ztrácejí kvalitu, ale také se stávají škodlivými.

Kuře

Kuřecí maso je jedním z hlavních zdrojů živočišných bílkovin v moderní stravě. Konzumuje se jako hlavní jídlo a přidává se do polévek a pečiva. Ohříváním kuřete se však mění struktura bílkovin a maso je obtížně stravitelné. Takové potraviny mohou způsobit gastrointestinální potíže a zvýšit riziko vzniku gastritidy. Kuře ponechané v lednici je zdravější jíst studené, například k přípravě sendvičů nebo salátů.

česnek

Česnek se samozřejmě neohřívá odděleně od hlavního jídla. Používá se jako ochucovací přísada do polévek a hlavních jídel. Tato rostlina z čeledi cibule je známá svými baktericidními vlastnostmi a vysokým obsahem allicinu, látky s protirakovinnými vlastnostmi. Při ohřívání již vychlazeného hotového pokrmu se vlastnosti alicinu ztrácejí a česnek se stává pouze přísadou.

houby

Houby jsou těžko stravitelná bílkovinná potravina. Nejvíce bílkovin obsahují sušené houby, zejména hříbky (5-6 %) a lanýže (9 %). Díky vysokému obsahu chitinu se prospěšné látky z těchto produktů špatně vstřebávají a samotné houby se v žaludku špatně tráví, proto je lepší je omezit na lidi trpící kolitidou a gastritidou. Při opětovném zahřátí se mění struktura bílkovin, což vede k nadýmání a trávicím problémům. Pokud tedy v lednici zbyly vařené houby, použijte je do omáček a studených salátů.

Vejce

Vejce obsahují asi 74 % vody, 12 % bílkovin, 1 % sacharidů a 12 % tuku. Zbývající procenta tvoří obsah užitečných minerálů, včetně fosforu a vápníku. Vejce vás zasytí a stimulují spotřebu kalorií kvůli energetickým nákladům na trávení bílkovin. Ale pokud ohřejete hotovou omeletu nebo míchaná vejce, spustí se produkci toxinů a povede to k otravě jídlem. Mimochodem, vejce v pečení lze vždy nahradit jinými produkty.

Listová zelenina

Zelí, špenát, saláty a řepné natě se nejlépe konzumují čerstvé nebo se přidávají do pokrmu v posledních fázích vaření. Listová zelenina obsahuje spoustu vitamínů K, A, C, E a skupiny B, které se tepelnou úpravou vytrácejí, takže listy jsou prakticky nepoužitelné. Je důležité vzít v úvahu, že mnoho z nich v závislosti na podmínkách pěstování obsahuje dusičnany. Samotné „čerstvé“ dusičnany mohou být pro tělo bezpečné, ale při zahřátí se přeměňují na nitrosaminy. Posledně jmenované mají škodlivý vliv na žaludeční fermentaci a trávení.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh mechu je potřeba pro květiny?

řepa

Červená řepa obsahuje aminokyseliny (betanin, valin, lysin, betain), velké množství vlákniny a organických kyselin. Tento přípravek se doporučuje používat při nadváze a k pročištění organismu. Betain v řepě reguluje metabolismus tuků a kyselina listová je prospěšná pro těhotné ženy, uvádějí odborníci WHO. Mějte na paměti, že pokrmy z červené řepy působí projímavě. Řepu nelze znovu ohřívat, protože obsahuje dusitany, které se při opětovném zahřátí mění na nitrosaminy – karcinogenní sloučeniny.

Rýže

Tato obilovina obsahuje téměř všechny vitamíny skupiny B, dále vápník, hořčík, sodík, fosfor a draslík. V kombinaci se škroby obsaženými v rýži vitamíny skupiny B prospívají pokožce a pravidelná konzumace rýžových pokrmů pomáhá odstraňovat přebytečné tekutiny z těla. Přes všechny své pozitivní vlastnosti je rýže produktem, který je nejlepší jíst hned. Jde totiž o živnou půdu pro bakterie, zvláště pokud necháte uvařenou rýži při pokojové teplotě. Hrozí, že opětovné zahřátí nezničí mikroorganismy, které v něm vznikly, a může vést k otravám a infekcím.

Brambory

Tento produkt se připravuje a ohřívá poměrně často. Při skladování vařených brambor při pokojové teplotě se mohou vyvinout bakterie. V budoucnu se stávají příčinou botulismu – akutní toxikoinfekční otravy s možným poškozením nervového systému. Při opětovném zahřívání se škrob rozkládá a užitečné látky mizí: ohřívané bramborové pokrmy ztrácejí nutriční hodnotu, chuť, vůni a strukturu. Do salátů a studených polévek proto raději přidávejte vařené brambory z lednice.

Některá jídla ohříváme potřetí nebo i popáté, aniž bychom tušili, že v nich nic z jídla nezbylo. Podívejte se, jak to pro vás může skončit.

Ohřáté brambory – počítejte s akutní otravou

Nedávno jsme zjistili, že ne každý vaří brambory správně, a oddělili jsme zdravou kořenovou zeleninu od té škodlivé. Nyní je na čase také zjistit, že to marně zahříváme. Vařené brambory z lednice je lepší přidat do salátu nebo je jíst studené, než je ohřát a sníst. A nejlepší je vařit smažené brambory po jednom (pro nás je těžké si představit, v jakém salátu by vypadaly vhodně).

Pokud jsou brambory skladovány po dlouhou dobu, mohou se v nich vyvinout bakterie způsobující botulismus. Tato akutní toxikoinfekční otrava může postihnout i nervový systém. Při opětovném zahřívání se navíc škrob obsažený v bramboru rozpadá, mizí užitečné látky, chuť, vůně a struktura a nutriční hodnota se snižuje na nulu.

ČTĚTE VÍCE
M je krymská cibule známá?

„Jakékoli jídlo může v důsledku nadměrného přehřátí akumulovat karcinogenní látky,“ vysvětluje Olga Chugunová, vedoucí oddělení technologie výživy USUE. — Vytvářejí se příznivé podmínky pro vznik řady chemických reakcí, které mohou způsobit hromadění karcinogenních látek.

Pokud do smažených brambor přidáte maso nebo houby, pak bude pokrm obsahovat i tuky, ve kterých se s každým dalším ohřevem zvýší množství karcinogenních látek.

Kuře je těžší pokaždé, když se ohřeje.

Stejně jako mnoho jiných jídel je nejlepší vařit kuře najednou. Pokud jste si nespočítali sílu a upekli v troubě celého ptáčka, ale dojedli jen polovinu, bude příště mnohem zdravější jíst ptáčka studeného – například udělat si sendvič. Čím častěji budete ohřívat, tím méně užitečný zůstane.

– Jakékoli maso se skládá z bílkovin, a to jsou aminokyseliny. Ukazuje se, že jakákoli tepelná úprava způsobuje denaturaci bílkovin a určitý rozklad aminokyselin, říká Olga Chugunova. — Denaturace bílkovin vede k zahuštění masa. Jedná se o přirozený proces, ke kterému dochází během vaření, ale neměli byste ho zneužívat.

Jinými slovy, denaturace je porušením přirozené struktury bílkovin, jejichž významným zdrojem je kuřecí maso. A s každým dalším ohřevem se bude struktura bílkovin nadále měnit a maso bude hůře stravitelné. A to je přímá cesta k gastritidě a problémům s gastrointestinálním traktem.

Ohřáté houby = nadýmání

Houby jsou obecně považovány za těžko stravitelnou bílkovinnou potravinu. Nejvíce bílkovin se nachází v sušených houbách. Díky vysokému obsahu chitinu se prospěšné látky z těchto produktů špatně vstřebávají a samotné houby se v žaludku špatně tráví, proto je lepší je omezit na lidi trpící kolitidou a gastritidou. Při opětovném ohřívání se stejně jako u kuřecího masa mění struktura bílkovin, což vede k nadýmání a trávicím problémům. Co dělat s houbami, které zbyly v lednici? Existuje mnoho receptů na omáčky, které je mohou použít. A bude to lepší než je přihřívat.

Rýže – otravy a infekce

V čerstvě uvařené rýži najdete vitamíny skupiny B, vápník, hořčík, sodík, fosfor a draslík. Prospěšné látky obsažené v rýžových pokrmech pomáhají ke zdravé pokožce a odvádějí z těla přebytečné tekutiny. Ale je lepší sníst rýži hned. Protože je to živná půda pro množení bakterií. Existuje také riziko, že opětovné zahřátí nezničí vzniklé mikroorganismy, ale povede pouze k otravám a infekcím.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit, zda je tam modřina nebo ne?

Knedlíky lze ohřívat! (Ale jen na pánvi)

Ve srovnání se vším ostatním dokonce vypadá knedlíkový verdikt poněkud překvapivě. Dříve uvařené knedlíky můžete (hle!) ohřát a smažit na pánvi. Na prázdný žaludek je snadné nevypočítat svou sílu, vysypat polovinu balení do pánve a teprve pak si uvědomit, že jste zašli příliš daleko, a je škoda to vyhodit. Klidně je dejte do lednice, aby se později smažily.

– Podrobte dostatečné tepelné úpravě, aby se produkt správně smažil. Ostatně tady je to dáno tím, že se vařily knedlíky,“ vysvětluje Olga Chugunova. — Tento produkt vyrovná nedostatek základních makroprvků. Samozřejmě tam nebudou žádné vitamíny. Ani čerstvé knedlíky, ani ohřívané. Existují bílkoviny, tuky, sacharidy a kalorie. Jsou nezbytné pro normální fungování těla, stejně jako voda. Ale musíme si uvědomit, že knedlíky jsou těžké jídlo.

Odborníci nijak nespěchají s tvrzením, že knedlíky rozhodně škodí, a vysvětlují, že každé jídlo je zdravé v rozumném množství. Zkuste si zpestřit jídelníček a nekupujte knedlíky v jídelnách, pokud máte podezření, že už dávno sedí na výstavě.

Polévky – pouze po mrazáku

Doma si nemůžete připravit polévku na jedno jídlo, ať se snažíte sebevíc. A zdá se, že už všichni pochopili, že se nevyplatí pokaždé ohřívat celou pánev – opakované ohřívání jen vyvolává příznivé prostředí pro rozvoj mikroorganismů. Relativně nedávno se ale spořivé hospodyňky tu a tam začaly dělit o životní triky, jak připravit polévky na rok dopředu – uvaříte, nalijete do nádob a hodíte do mrazáku do lepších časů. Můžete být k této myšlence skeptičtí, ale opravdu to funguje.

– Jedná se o určitý způsob konzervování za studena. Polévku jste přece připravili, slili a zmrazili. To znamená, že nebyl uložen ve vaší lednici,“ vysvětluje Olga Chugunova. – Jiná věc je, kdyby to stálo dva dny, a teprve pak jste přišli k rozumu, rozhodli jste se to zmrazit a pak to znovu rozmrazit a uvařit – tady není nic dobrého.

Mimochodem, k mrazu je také potřeba přistupovat s rozumem. Podívejme se na příklad masa. Pokud k zamrznutí dochází pomalu (a to se stává nejčastěji v domácích lednicích – nenastavíte je na -70 stupňů), voda obsažená v produktu se změní na krystaly, které trhají svalovou tkáň. Kvůli tomu dojde při rozmrazování k výrazné ztrátě šťávy. Nárazové zmrazování funguje jinak – v tomto případě se tvoří mnoho malých krystalů a jsou rovnoměrně rozmístěny. V budoucnu vám to umožní získat produkt vyšší kvality. Jen je škoda, že si to nemůžete udělat doma.

ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že kompot zkynul?

Totéž platí pro zeleninu a bobule. Zmrazené jahody na pultu mohou vypadat tak krásně, jak chcete, ale po rozmrazení ztratí svou prezentaci. Voda totiž při nízkých teplotách ničí buněčné stěny a po rozmrazení se nevrací původní textura. Pokud bobule a zeleninu začnete rozmrazovat v mikrovlnné troubě, přijdou vám také o prospěšné vitamíny v nich. Mikrovlny zničí vitamín C v jahodách, třešních a brusinkách a přemění solanin v lilku, takže je maximálně toxický. V malém množství na tom samozřejmě není nic špatného, ​​ale je lepší neriskovat.

Dětská výživa – pouze ve vodní lázni

Pokud jde o kojeneckou výživu, věci nejsou tak jasné. Nemůžete vždy sledovat dobu krmení dítěte a vařící voda a její rychlé ochlazení v mrazničce pouze kazí zařízení. Proto mají mladí rodiče vždy po ruce chladnou převařenou vodu. A směs zahřejte ve vodní lázni. Ale je lepší to nedělat v mikrovlnné troubě. A to platí nejen pro již naředěnou směs, ale dokonce i pro vodu.

— Vlny mění strukturu vodní části. Hrozí podřadnost a nevstřebatelnost potravinářských výrobků,“ vysvětluje kandidátka lékařských věd, nutriční terapeutka Taťána Mazhaeva. — Dětská výživa by měla být co nejblíže přirozeným podmínkám. Pro získání vhodné struktury a kvalitního složení, které je vhodné pro mikrobiologickou a chemickou bezpečnost, je již podrobeno poměrně velkému zpracování.

Stejné pravidlo platí pro mateřské mléko. Faktem je, že některé aminokyseliny, které tvoří mléko a umělou výživu, se vlivem mikrovln přeměňují na specifické izomery, které jsou škodlivé pro ledviny a toxické pro nervový systém.

Ještě pár řádků o mikrovlnce

Odborníci zatím nedospěli ke konsenzu. Někteří tvrdí, že mikrovlnné záření je bezpečné, jiní tvrdí, že je škodlivé a kazí potraviny. Světová praxe ale ukazuje, že tato kamna používá většina. A zde velkým nebezpečím nejsou samotné vlny, ale nádobí, ve kterém jídlo ohříváte.

Ohříváte v práci domácí jídlo v plastové nádobě? Při nákupu se ujistěte, že má symbol „bezpečné pro použití v mikrovlnné troubě“.

“Snažte se používat pouze nádobí, které je určeno do mikrovlnné trouby,” radí Tatyana Mazhaeva. — Protože v různých pokrmech jsou barvy, které obsahují kov a olovo. Mohou migrovat do potravinářských produktů. Proto si vždy přečtěte návod.

ČTĚTE VÍCE
Který šeřík je mrazuvzdorný?

Látky obsažené v takových nádobách negativně ovlivňují endokrinní systém, což časem vede k vážným zdravotním problémům – autoimunitním onemocněním, astmatu, obezitě a dokonce i některým druhům rakoviny. A nebezpečí číhá nejen v plastu.

Mimochodem, některé potraviny mohou být škodlivé, i když je neohříváte. Jaké jídlo skrývá vaše oblíbené jídlo, vám prozradíme každý týden v sekci „Zajímavosti o jídle“. Koneckonců, čím zdravější budete, tím užitečnější věci budete mít čas číst.

Které z následujících vždy ohříváte?