Mnoho lidí zařazuje pokrmy z lilku do svého jídelníčku, zvláště když si tuto zeleninu mohou sbírat přímo z vlastních záhonů. Lilky obsahují mnoho živin, takže je lze podávat nejen jako svačinu, ale i jako hlavní jídlo. Lenta.ru říká, co dalšího potřebujete vědět o lilku a jak je správně vařit.

  • Co je to lilek?
  • Nutriční hodnota lilku
  • Výhody lilku
  • Lilek Harm
  • Tipy na vaření lilku
  • Pokrmy s lilkem

Co je to lilek?

Lilek (nebo vědecky lilek) je vytrvalá bylina patřící do čeledi lilkovitých. Jsme zvyklí ji vnímat jako zeleninu a v kulinářském smyslu to tak je. Z botanického hlediska je však lilek skutečná bobule.

Nightshade původně rostl divoce v jižní Asii, Indii a na Středním východě. Začal se pěstovat před více než jeden a půl tisíci lety – tato událost byla dokonce zaznamenána ve staroindických textech psaných v sanskrtu (jazyk starověké Indie). Později, v XNUMX. století, Arabové přivezli lilek do Afriky.

V Evropě se tato zelenina dlouho nezakořenila, faktem je, že staří Římané a Řekové si byli jisti, že lilek může lidi přivést k šílenství, dokonce mu dali zvláštní jméno – „jablko vztekliny“. Lilek pěstovali pouze zahradníci, kteří věřili, že jeho neobvyklý tvar a barva pomáhají vytvářet harmonické kompozice krajinného designu. Tuto zeleninu začali v Evropě jíst až v polovině XNUMX. století a rozšířila se až v XNUMX. století. Dnes lze lilek nalézt téměř v každé zahradě v Rusku.

Tato zelenina není tak snadná na péči a je docela náladová. Jakékoli teplotní výkyvy tedy mohou vést k pádu jejích pupenů a vaječníků. A pokud se náhle léto ukáže jako chladné, musíte být připraveni na to, že možná neuvidíte plody lilku. Faktem je, že při teplotách pod +15 stupňů semena zeleniny ani neklíčí.

je optimální teplota pro vývoj lilku

Lilky jsou také extrémně citlivé na světlo. Pokud zůstane po většinu času zataženo, zelenina poroste pomalu a bude plodit drobné ovoce. A samozřejmě nesmíme zapomenout na správnou vlhkost – vlhkost půdy, ve které lilek roste, by neměla klesnout pod 80 procent.

A přesto, i přes určité potíže s pěstováním této zeleniny, její výhody mohou stát za námahu.

ČTĚTE VÍCE
Je možné jíst sádlo v noci?

Nutriční hodnota lilku

  • Tuk – 0,23 gramu na 100 gramů
  • Bílkoviny – 0,82 gramů na 100 gramů
  • Sacharidy – 8,73 gramů na 100 gramů
  • Vláknina – 2,5 gramu na 100 gramů

obsažené ve 100 gramech lilku

Výhody lilku

Bohatá sada vitamínů a minerálů

„Lilek je nejzdravější a nejdietnější zelenina, která obsahuje vitaminy B, karoten, draslík, vápník, fosfor, mangan, železo, hořčík, vlákninu, kyselinu listovou,“ řekla Lente.ru nutriční terapeutka Kristina Lyashko.

Zařazení lilku do jídelníčku podle ní příznivě působí na nervový systém, zlepšuje paměť, posiluje kosti a kardiovaskulární systém a také snižuje hladinu cholesterolu.

Dietní vláknina a její přínos pro trávení

Stojí za zmínku, že lilek také obsahuje vlákninu, která pro tělo plní několik důležitých úkolů. „Zlepšuje funkci trávicího traktu a pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi. Lilky se proto doporučují při chronickém zánětu žaludku kvůli tak prospěšným látkám, jako jsou flavonoidy a fenolové kyseliny obsažené ve slupce zeleniny – dokonale snižují následky dysbiózy,“ vysvětluje odborník.

Přitom lilky, syrové i smažené nebo pečené v troubě, obsahují malé množství kalorií.

Antioxidační potenciál lilku

Navíc jsou lilky bohaté na antioxidanty, které snižují zánět a zlepšují zdraví srdce a pomáhají předcházet oxidaci cholesterolu v těle, dodává Lyashko. „Vzhledem k obsahu kyseliny ferulové může konzumace tohoto ovoce zlepšit zdraví pokožky a zpomalit proces stárnutí,“ poznamenává odborník na výživu.

Lilek Harm

Individuální kontraindikace

V některých případech může být tato zelenina škodlivá, takže někteří lidé by měli lilek používat opatrně.

Například, pokud máte anémii z nedostatku železa, konzumace lilku je zcela zakázána; v tomto případě jeho výhody nepřeváží škody a riziko exacerbace. Zeleninu se také nedoporučuje konzumovat alergikům na ni, i když člověk má tu chuť rád

Kristina Lyashko výživová poradkyně

Kyselina šťavelová v ovoci je navíc škodlivá látka pro osoby s diagnózou onemocnění ledvin. A vláknina může zhoršit stav pacientů se zánětem žaludku nebo střevními onemocněními, dodává specialistka.

Solanin a jeho možné vedlejší účinky

Proces přípravy lilku je komplikován přítomností solaninu, látky, která může lidem skutečně ublížit. Jak vysvětluje Lyashko, jedná se o toxický alkaloid, který se může ukládat v těle a tím jej pomalu otrávit.

ČTĚTE VÍCE
Jak léčit mastitidu u krávy?

Kromě toho může solanin zvýšit zánět, který je již v těle přítomen, jako je artritida. „Kolik napečeného hovězího masa v zelenině zjistíte tak, že budete věnovat pozornost barvě slupky: čím je tmavší, tím více je. Neměli byste proto jíst přezrálé ovoce, to může skutečně poškodit vaše zdraví,“ vysvětluje nutriční specialistka.

Tipy na vaření lilku

Právě kvůli solaninu je důležité správně přistupovat k přípravě lilku – zvláště pokud mluvíme o zralých plodech. Proto je třeba lilky předem namočit, říká Kristina Lyashko.

Jak připravit lilek na smažení?

  1. Pokud zelenina obsahuje hodně solaninu nebo se jen chcete zbavit hořké chuti, pak je potřeba lilek oloupat. Mějte ale na paměti, že spolu s ním se ztratí i užitečné antioxidanty.
  2. Poté zeleninu nakrájejte na plátky a nechte 10–20 minut v osolené vodě – nejlépe lilky namočit do vroucí vody.
  3. Později vodu slijte, lilek opláchněte a začněte vařit.

Lilek můžete také nejprve potřít solí a nechat uležet, dokud nevyteče hnědá šťáva. Poté musíte tekutinu vypustit a lilek opláchnout čistou vodou.

Kristina Lyashko výživová poradkyně

Pokrmy s lilkem

Lilky se používají v různých kuchyních po celém světě. Existuje velké množství způsobů, jak tuto zeleninu připravit: vařená, smažená, dušená, pečená se strouhaným sýrem a také grilovaná. Lilek je navíc výbornou přísadou do salátů. A samozřejmě, lilkový kaviár zaujímá zvláštní místo v seznamu jídel z lilku.

imám bayaldi

Toto jídlo patří do turecké kuchyně. V překladu se jeho název doslova překládá jako “imám, který omdlel”. Existuje legenda, podle které imámovi jídlo tak chutnalo, že ztratil vědomí.

Existuje i jiná verze: imám se oženil s dcerou bohatého obchodníka, který dívce jako dědictví zanechal 12 obrovských džbánů olivového oleje – všechny byly velikosti muže. Mladá žena vařila 12 večerů po svatbě svému manželovi pokrm z lilku na olivovém oleji a 13. den zůstal imám náhle bez večeře. Zeptal se, co se děje, na což dívka odpověděla, že došel olej. Když to imám slyšel, ztratil vědomí.

Ingredience pro imáma Bayaldu:

  • lilek – 3 kusy;
  • sladká paprika – 1 kus;
  • cibule – 2 kusy;
  • česnek – 2-3 hřebíček;
  • rajčata – 2 kusy;
  • rajčatová pasta – 1 lžíce;
  • olivový olej – 3-4 polévkové lžíce;
  • koření podle chuti.
ČTĚTE VÍCE
Jaké rohy mají núbijské kozy?

Způsob přípravy imám bayalda

  1. Cibuli, česnek a papriku omyjeme, oloupeme a nakrájíme nadrobno. Udělejte totéž s rajčaty, nejprve je spařte vroucí vodou a odstraňte slupku.
  2. Na olivovém oleji orestujeme cibuli, přidáme pepř a česnek, podle chuti osolíme a okořeníme.
  3. Do pánve přidejte rajčatový protlak a rajčata a přikryté nechte 15 minut vařit. Nezapomeňte ztlumit teplo.
  4. Mezitím omyjte lilky, proveďte podélný řez a pomocí lžičky ze zeleniny odstraňte veškerou dužinu a semínka.
  5. Lilky potřeme olivovým olejem, přendáme do zapékací mísy a naplníme vzniklou rajčatovou směsí.
  6. Vložte misku do trouby na 30-40 minut. Pokrm podávejte horký. Jako příloha se skvěle hodí vařené brambory.

Lilky jsou opravdovými králi pozdního léta. Smažíme je, děláme lilkový kaviár, všemožná dušená jídla a pečeme na uhlí. V této době jsou lilky levnější a dostupnější.

Lilky jsou zdravou zeleninou, jsou nízkokalorické, obsahují hodně vlákniny, rostlinné vlákniny, které jsou dobré pro funkci střev a zlepšují trávení. Lilek obsahuje vitamíny skupiny B, obsahuje antioxidanty a minerály potřebné pro tělo.

Zelenina má svou vlastní chuť, ale zároveň je velmi pružná, pomocí různých koření a bylinek můžete její chuť změnit tak, že bude vypadat harmonicky v každém pokrmu.

Ale jako každý zdravý produkt, i lilek může mít škodlivé vlastnosti, zejména pokud je vybrán, připraven a konzumován nesprávně.

Vyprávěla nám o škodách, které může lilek způsobit a jak jej správně používat v kuchyni. odborník na výživu Julia Verkhovskaya:

— Lilek je bobule bylinné rostliny lilek. Obsahuje hodně hrubé dietní vlákniny a obsahuje velké množství vitamínů skupiny B, které jsou důležité pro činnost nervové soustavy. Lilek je obzvláště bohatý na vitamíny B2 a PP (B3).

Lilek obsahuje hodně draslíku, je nezbytný pro fungování kardiovaskulárního systému a mnoha velmi důležitých syntetických procesů v těle.

Lilek obsahuje také silný antioxidant: kyselinu chlorogenovou.

Konzumace lilku zabrání tvorbě žlučových kamenů, zmírní zácpu, sníží hladinu glukózy a cholesterolu v krvi, což zpomalí rozvoj aterosklerózy a ischemické choroby srdeční.

Jedovatý solanin

Jako všechny lilky obsahuje lilek jedovatý solanin, glykosid (alkaloid). Tento alkaloid dodává lilku hořkou chuť. Tato látka je jednou z těch, kterými se rostliny chrání před zvířaty, aby nebyly sežrány a nevyhynuly.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí ovoce durian?

Navíc na rozdíl od rajčat, která jsou také lilek, glykosid v lilku zůstává zachován i během zrání. I v malých dávkách může solanin způsobit otravu s následujícími příznaky: nevolnost, průjem, zvracení, bolest hlavy, neklid a následně depresivní stav.

V dnešní době se pěstují výběrové světlé odrůdy lilku, které neobsahují téměř žádný solanin, pro nákup a výsadbu na zahrádku je lepší volit lilky bílé nebo pruhované.

Pokud jste si koupili tmavé přezrálé lilky, musíte je oloupat, protože většina solaninu a hořkosti bude ve slupce. Aby se z lilku odstranila hořkost, namočí se do slané vody. Tepelná úprava také pomůže odstranit jed. Proto je lepší lilky péct nebo dusit, ale nepoužívat je syrové.

Tvorba kamene

Lilek obsahuje velké množství kyseliny šťavelové, která podporuje tvorbu oxalátových ledvinových kamenů – to je hlavní negativní vlastnost lilku.

Další vlastností lilku je snížení hladiny cukru v krvi, což je dobré pro diabetiky 2. typu, ale pro diabetiky 1. typu může být nebezpečné.

Nedoporučuji jíst lilek lidem s gastrointestinálními onemocněními: gastritida, žaludeční a dvanáctníkové vředy, pankreatitida, syndrom dráždivého tračníku, stejně jako urolitiáza.

Pokud máte cukrovku 1. typu, lilky by se měly konzumovat opatrně.

Jak se připravit

Nejlepší je jíst mladé světlé lilky bez loupání. Navíc čím méně tepelné úpravy a čím šetrnější, tím lépe.

Lilky se často smaží. A to z nich dělá nezdravý produkt. To znamená, že samotné lilky jsou zdravé, ale způsob jejich úpravy škodí. Při smažení lilky absorbují hodně oleje, což zvyšuje jejich obsah kalorií. Mnoho olejů při zahřívání uvolňuje karcinogenní látky. Proto je nejlepší lilky péct nebo dusit. Někdy se také vaří v páře.

Pokud při vaření přidáte velké množství tučných jídel: máslo, smetanu, zakysanou smetanu, sýr, pak taková jídla nejsou dietní a přispívají k nárůstu hmotnosti.

Prospěšná není ani nakládaná zelenina s přidaným cukrem a velkým množstvím soli. Marinády zvyšují glykemický index zeleniny a nepříznivě ovlivňují metabolismus sacharidů, proto se snažte konzumovat minimální množství konzervované zeleniny, pokud nemáte kontraindikace, například onemocnění trávicího traktu.

Varujeme vás! Pokud trpíte chronickými nemocemi, zejména nemocemi trávicího traktu, jater, ledvin, endokrinními nemocemi, pak rozhodně musíte svůj jídelníček koordinovat se svým lékařem. V každém případě, pokud máte nějaké zdravotní problémy, měli byste se poradit s odborníkem.