Chemické složení pepře se projevuje silnou kořenitou vůní a štiplavou chutí a má také mnoho prospěšných vlastností.

  • Obsahuje 27% bílkovin, 29% tuků a 19% sacharidů, obsah kalorií – 17 kcal.
  • Vitamínové složení kajenského pepře: vitamín A – 21 mg, vitamín E – 1,6 mg, vitamín C – 4 mg, vitamín B6 – 0,1 mg, niacin – 0,5 mg.
  • Makro a mikroprvky: vápník – 7,8 mg, hořčík – 8 mg, zinek – 0,1 mg, zinek – 0,1 mg, železo – 0,4 mg, fosfor – 15,4 mg, sodík – 1,6 mg.

Přínos pro zdraví:

  1. Zmírňuje podráždění a křeče. Kajenský pepř má schopnost zmírňovat příznaky zažívacích potíží, vředů, bolestí v krku, křečovitého a dráždivého kašle.
  2. Bojuje s chřipkou. Červená paprika pomáhá rychle rozbít nahromaděný hlen a odstranit ho z těla.
  3. Má antifungální vlastnosti. Jedna studie zjistila, že pálivý kajenský pepř byl účinný při prevenci vzniku plísňových patogenů.
  4. Zabraňuje migrénám. To může být způsobeno schopností pepře přenášet bolestivou reakci do jiné oblasti těla, čímž vrací pozornost mozku na nové místo. Jinými slovy, pepř ovlivňuje vodiče, které přenášejí nervové signály, což výrazně zmírňuje bolest.
  5. Je to antialergen. Kajenský pepř může posílit imunitní systém, a proto bojovat proti alergickým reakcím.
  6. Podporuje proces trávení. Chilli paprička je známá žaludeční pomůcka. Zlepšuje činnost trávicího traktu zvýšením průtoku produkce žaludeční šťávy. To pomáhá tělu absorbovat potravu a také podporuje funkci střev. Stimuluje peristaltický pohyb střev, což umožňuje plynům správný únik.
  7. Podporuje slinění. Kajenský pepř stimuluje produkci slin, což je důležité pro udržení zdraví ústní dutiny.
  8. Zabraňuje tvorbě krevních sraženin. Pepř snižuje aterosklerózu, zvyšuje fibronolytickou aktivitu a zabraňuje faktorům, které vedou k tvorbě krevních sraženin, což snižuje riziko srdečního infarktu.
  9. Poskytuje podporu při léčbě alkoholismu a drogové závislosti. Kajenský pepř je známý jako stimulant krevního oběhu. Pomáhá zvyšovat tep lymfatických a trávicích rytmů. Když se tělo zahřeje, dochází k přirozenému detoxikačnímu procesu. A jelikož pepř zvyšuje pocení, podporuje uvolňování toxinů. Povzbuzující a zdravý čaj z kajenského pepře s citronovou šťávou a medem je vynikající ranní nápoj pro komplexní léčbu osob trpících alkoholismem a drogovou závislostí.
  10. Blokuje bolesti kloubů. Pepř má vysoký obsah látky – kapsaicinu, která pomáhá odstraňovat záněty a zmírňovat bolesti kloubů.
  11. Má antibakteriální vlastnosti. Kajenský pepř se tradičně používá k odstranění bakterií.
  12. Zabraňuje rakovině. Výzkum provedený na Loma Linda University v Kalifornii zjistil, že pepř pomáhá předcházet rakovině plic u kuřáků. Může za to vysoký obsah kapsaicinu v paprikách. Kapsaicin by mohl zastavit tvorbu plicních nádorů způsobených kouřením. Další studie také pozorovaly podobnou reakci pepře na nádory jater.
  13. Pomáhá při hubnutí. Vědci v Quebecu zjistili, že subjekty, které jedly feferonky k snídani, měly menší chuť k jídlu, což mělo za následek méně kalorií spotřebovaných během dne. Kajenský pepř má příznivý vliv na metabolické procesy, pomáhá tělu spalovat přebytečný tuk.
  14. Ovlivňuje činnost srdce. Chilli paprička pomáhá tělu normalizovat hladinu krevního tlaku. Také vyrovnává hladinu LDL cholesterolu a triglyceridů.
  15. Pomáhá při bolestech zubů. Pálivé papričky jsou výborným lékem na bolesti zubů a onemocnění dásní.
  16. První pomoc při kousnutí. Kajenský pepř se používal na hadí uštknutí, revmatismus, rány a střelná poranění.
ČTĚTE VÍCE
Co je to Compass Rose?

Chcete-li objednat kajenský pepř, přejděte do katalogu. Můžete zadat objednávku a získat další rady na telefonním čísle +38 063 660 03 00 nebo přes Viber.

Tento blog nemá v úmyslu poskytovat diagnostiku, léčbu nebo lékařské poradenství. Přečtěte si více. Obsah uvedený na tomto blogu slouží pouze pro informační účely. Poraďte se prosím s lékařem nebo jiným zdravotnickým pracovníkem ohledně jakékoli lékařské nebo zdravotní diagnózy nebo možností léčby. Informace na tomto blogu by neměly být považovány za náhradu za radu od zdravotnického pracovníka. Tvrzení o konkrétních produktech v tomto blogu nejsou schválena k diagnostice, léčbě, léčbě nebo prevenci onemocnění.

  • V tomto článku:
  • Co je Cayenne Pepper?
  • Výživa kajenský pepř
  • Zdravotní přínosy kajenského pepře
  • Způsoby, jak přidat kajenský pepř do svého jídelníčku
  • Jak jíst kajenský pepř
  • Recept na tonikum Cayenne s citronovou vodou
  • Kdo by neměl jíst kajenský pepř
  • Odnést

Co je Cayenne Pepper?

Kajenské papriky rostou na keři a mají červenou, zvlněnou slupku. I když jsou často považovány za zeleninu, jsou přesněji klasifikovány jako ovoce, protože obsahují semena. Kajenské papriky jsou druhy Capsicum annuum, jako jsou papriky, které jsou kvetoucími rostlinami z čeledi lilek. Své jméno získali podle svého původního města Cayenne ve Francouzské Guyaně.

Kajenské papriky mohou dosáhnout délky 4 až 10 palců. Nejlépe rostou ve vlhké půdě v teplém, slunečném klimatu, kde se teplota pohybuje mezi 70 až 84 stupni Fahrenheita.

Kajenské papriky vděčí za svůj ohnivý chuťový profil sloučenině známé jako kapsaicin a často se používají v kulinářských pokrmech ke zvýšení koření. Kajenský prášek, používaný také pro kulinářské účely, se vyrábí ze směsi různých druhů sušených chilli papriček.

Výživa kajenský pepř

Jako zdroj vlákniny a vitamínů C, A, B6 a K nabízí kajenský pepř mnoho nutričních výhod. Ve skutečnosti má jedna chilli paprička 72 % denní hodnoty (DV) vitamínu C, 48 % DV vitamínu A, 13 % DV vitamínu B6 a 5 % DV vitamínu K. Kajenské papriky také obsahují silné rostlinné sloučeniny flavonoidy a karotenoidy a minerály draslík, hořčík a zinek.

  • Vitamín A: důležitý pro zrak, reprodukční zdraví a zdraví imunitního systému a podporuje zdraví a funkci srdce, plic, ledvin a dalších orgánů
  • Vitamin C: silný antioxidant, který podporuje imunitní zdraví a produkci kolagenu a pomáhá chránit buňky před škodlivými účinky volných radikálů
  • Vitamin B6: také známý jako pyridoxin, vitamin B6 je nezbytný pro zdraví nervového a imunitního systému
  • Vitamin K: nezbytný pro srážlivost krve a podporuje zdraví kostí
  • Draslík: podporuje zdravou hladinu tekutin v buňkách a podporuje svalovou kontrakci a normální hladiny krevního tlaku
  • Hořčík: působí jako přírodní svalový relaxant a podporuje zdraví nervů a kostí a zdravou hladinu cukru v krvi
  • Zinek: důležitý minerál pro podporu zdraví imunitního systému, hojení ran a růst a vývoj
  • Flavonoidy a karotenoidy: mohou pomoci snížit škodlivé účinky volných radikálů a oxidačního stresu
ČTĚTE VÍCE
Dá se mák chovat doma?

Strava s vysokým obsahem rostlinných potravin bohatých na antioxidanty, jako jsou kajenské papriky, může pomoci snížit riziko onemocnění souvisejících se stravou, včetně cukrovky, kardiovaskulárních onemocnění a chronických onemocnění. 1

Zdravotní přínosy kajenského pepře

Kajenské papriky získávají svou pikantní chuť z kapsaicinu, sloučeniny zodpovědné za mnoho zdravotních přínosů kajenských papriček.

1. Může snížit bolest a zvýšit sportovní výkon

Konzumace kajenského pepře nebo užívání doplňků stravy s kajenským pepřem je spojeno se snížením bolesti, lepším sportovním výkonem a nižší hladinou cukru v krvi. 2,3

2. Může snížit zánět

Zatímco kajenský pepř může v receptu zvýšit horkost, ve skutečnosti má protizánětlivé vlastnosti. Kapsaicin v kajenských papričkách podporuje krevní oběh a pomáhá přinášet živiny do orgánů a tkání.

3. Může podporovat řízení hmotnosti

Konzumace kajenského pepře může pomoci řídit hladinu cukru v krvi a dočasně zvýšit metabolismus. V jedné malé studii ženy, které konzumovaly 5 gramů chilli papričky, zaznamenaly menší nárůst hladiny cukru v krvi a měly vyšší rychlost metabolismu po dobu 30 minut po vypití slazeného nápoje. 5 Rychlý metabolismus spaluje kalorie rychleji, což může podpořit hubnutí. Vliv Cayenne na metabolismus se připisuje sloučeninám kapsaicin a dihydrokapsiát.

4. Může podporovat zdraví srdce

Kajenský pepř může podporovat kardiovaskulární zdraví, pomáhat posilovat oběhový systém a podporovat zdravé tepny, kapiláry a nervy. Přehled účinku kapsaicinu na kardiovaskulární systém zjistil, že diety bohaté na chilli papričky jsou spojeny se sníženým rizikem úmrtí na kardiovaskulární onemocnění. Mechanismus však není zcela pochopen. 6

5. Může zlepšit zdraví střev

Kajenské papriky nebo kajenský prášek mohou pomoci stimulovat trávicí systém a zlepšit pravidelnost střev. Jako rostlinná potravina může kajenský pepř také podporovat mikrobiální diverzitu ve střevech.

Kajenské papriky a další potraviny rostlinného původu jsou bohaté na vlákninu. Když bakterie ve střevě tráví potraviny s vysokým obsahem vlákniny, produkují mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Tyto mastné kyseliny s krátkým řetězcem nabízejí protizánětlivé, imunoregulační, antiobezitní, antidiabetické, kardiovaskulární ochranné, hepatoprotektivní a neuroprotektivní vlastnosti. 7

Způsoby, jak přidat kajenský pepř do svého jídelníčku

Existuje mnoho způsobů, jak zvýšit koření a zdravotní přínosy potravin, které jíte, pomocí kajenských papriček nebo kajenského prášku. Vyzkoušejte tyto nápady, jak jíst více kajenského pepře!

  • Přidejte špetku kajenského prášku do polévek, omáček nebo dušeného masa
  • Posypte bílkovinami, jako jsou vejce, losos nebo kuřecí maso
  • Přidejte do hummusu
  • Přidávejte do pokrmů z restované zeleniny
  • Přidejte do kukuřičného chleba
  • Přidejte špetku do horké čokolády
  • Přidejte špetku do limonády nebo citronové vody
  • Použijte do domácích dresinků nebo marinád
  • Přidejte kajenský pepř do domácí směsi pražených, míchaných ořechů
  • Přidejte kajenský pepř do obilných pokrmů, jako je rýže nebo quinoa
ČTĚTE VÍCE
Může kočka jíst microgreens?

Jak jíst kajenský pepř

Neexistuje žádný špatný způsob, jak jíst kajenský pepř – vychutnejte si ho syrový, vařený nebo sušený v práškové formě. Kajenský pepř je k dispozici také v kapslích pro léčebné účely, jak to schválil váš lékař.

Chcete si vypěstovat vlastní kajenské papriky? Ujistěte se, že při sklizni paprik nosíte rukavice, aby se vám dráždivé oleje z paprik náhodně nedostaly do očí nebo se vám na kůži nepořezaly. Nezapomeňte také sklízet papriky dříve, než příliš změknou. Sbírejte je, když jsou ještě pevné a vyžadují trochu zatažení, aby se oddělily od rostliny.

Chcete-li usušit kajenské papriky, zavěste je na prádelní šňůru na suchém místě asi 3 palce od sebe. K použití by měly být připraveny přibližně za týden. Po usušení můžete papriky nahrubo namlít v kuchyňském robotu, abyste získali červené chilli vločky, jako jsou ty, které se používají na pizzu, nebo je rozdrtit na prášek pro použití při vaření.

Čerstvé kajenské papriky můžete použít syrové nebo je vařit jako jalapeno – jen mějte na paměti, že kajenské papriky jsou asi 10krát pálivější než jalapeňos. Pokud máte rádi teplo v jídle, zkuste je použít v čerstvé salse, chilli nebo zavařené do horké omáčky. Pamatujte, že při práci s čerstvými kajenskými paprikami se nedotýkejte očí a často si myjte ruce.

Pro pohodlný způsob, jak si užít výhody kajenského pepře, si kupte hotový kajenský prášek nebo chilli vločky.

Recept na tonikum Cayenne s citronovou vodou

Přidání kajenského prášku do denního wellness tonika je jednoduchý a účinný způsob, jak si užít zdravotních výhod kajenských papriček. Vyzkoušejte toto tonikum s kajenským citronem níže!

  • 16 unce filtrované vody
  • 1 celý citron, odšťavněný
  • ½ lžičky kajenského prášku
  • 1 lžička surového medu (nebo více podle požadované chuti)

Ohřejte vodu na varné desce nebo v konvici. Přidejte čerstvou citronovou šťávu a kajenský pepř a promíchejte. Poté přidejte med a míchejte, aby se rozpustil. Užijte si teplé nebo vychlazené. Před přidáním medu počkejte, dokud voda trochu nevychladne – přidání medu do vroucí vody tlumí zdravotní přínosy medu. Uchovávejte extra tonikum v lednici a vypijte do 5 dnů.

ČTĚTE VÍCE
Kde v lese rostou brusinky?

Kdo by neměl jíst kajenský pepř

Zatímco kajenský pepř a kajenský prášek jsou pozoruhodné svou chutí a zdravotními přínosy, někteří jedinci je nemusí dobře snášet. Lidé se syndromem dráždivého tračníku (IBS), vředem, divertikulitidou, astmatem nebo užívající léky na ředění krve by měli být opatrní při konzumaci kajenského pepře nebo kajenského prášku. Cayenne je pikantní, takže při manipulaci s ovocem nebo kořením buďte opatrní, abyste se nedostali do očí, které by mohly popálit nebo způsobit extrémní podráždění.

Odnést

Kajenský pepř je kořeněné, chutné a výživné ovoce, které podporuje zdraví srdce a střev, zdravý metabolismus a může pomoci snížit zánět. I když kajenský pepř není všelékem, jeho začlenění do zdravé stravy a dalších návyků zdravého životního stylu podporuje krátkodobé i dlouhodobé zdraví a dodává vašemu jídlu příjemný šmrnc.

Reference:

  1. Aune D, Keum NN, Giovannucci E, a kol. Dietní příjem a koncentrace antioxidantů v krvi a riziko kardiovaskulárních onemocnění, celkové rakoviny a mortality ze všech příčin: systematický přehled a metaanalýza závislosti odpovědi na dávce prospektivních studií. Am J Clin Nutr. 2018;108(5):1069.
  2. McCarty MF, DiNicolantonio JJ, O’Keefe JH. Recenze: Kapsaicin může mít významný potenciál pro podporu vaskulárního a metabolického zdraví. Otevřené srdce. 2015;2(1):e000262.
  3. de Freitas MC, Cholewa JM, Gobbo LA, de Oliveira JVNS, Lira FS, Rossi FE. Akutní suplementace kapsaicinem zlepšuje výkonnost na 1,500 2018 m běhu a míru vnímané námahy u fyzicky aktivních dospělých. J Pevnost Cond Res. 32;2(572):577-XNUMX.
  4. Yamani N, Musheer A, Gosain P a kol. Metaanalýza hodnotící dopad příjmu chilli papričky na mortalitu ze všech příčin a kardiovaskulární mortalitu: Systematický přehled. Ann Med Surg (Londýn). 2021;70.
  5. Chaiyata P, Puttadechakum S, Komindr S. Vliv požití chilli papričky (Capsicum frutescens) na plazmatickou glukózovou odpověď a rychlost metabolismu u thajských žen. J Med Assoc Thai. 2003;86(9):854-860.
  6. Szallasi A. Dietní kapsaicin: Pikantní způsob, jak zlepšit kardio-metabolické zdraví? Biomolekuly. 2022; 12(12).
  7. Xiong RG, Zhou DD, Wu SX a kol. Zdravotní přínosy a vedlejší účinky mastných kyselin s krátkým řetězcem. Potraviny. 2022; 11(18).