Téma lekce pokrývá pět hlavních skupin zeleninových rostlin.

  • kořenová zelenina (mrkev, řepa);
  • skupina lilek (rajče, paprika, lilek);
  • dýňové plodiny (cuketa, okurka);
  • různé zelí (zelí, květák, brokolice, čínské zelí).

Mám problém se rozhodnout, kterou skupinu zařadit: cibule, česnek, kukuřice? Patří brambory do skupiny lilek?

To může být užitečné:
Máte dotaz na zahradu? Zeptejte se našich odborníků a zkušených zahradníků.
Zeptejte se

Otázka je v následujících sekcích: otázky, Zahradnická akademie, luk, česnek, kukuřice, brambory
11 komentářů 2 děkuji za dotaz oblíbený 14935 zobrazení
Sdílet odkaz
Kopírovat odkaz
Autor otázky:
Michail Taulin Ilyinsky (Moskevská oblast) 20. října 2017, 08:32
Poděkovat! Poděkoval jsi 8519
Odpověď učitele:
Agrofirm VYHLEDÁVÁNÍ

Milý Michaile!
V první lekci jsme určili pouze hlavní skupiny zeleninových plodin, které nejčastěji vysazují všichni zahradníci. Cibuli a česnek lze zařadit do samostatné skupiny, případně je zařadit mezi zelené a pikantně aromatické. Brambory, i když patří do čeledi hluchavkovitých, zaujímají v zahradním životě své samostatné místo, proto by měly být také odděleny do samostatné skupiny. A kukuřici lze zařadit do druhé skupiny, kam můžete přidat i několik dalších plodin, například zeleninový hrášek nebo nějaké vzácnosti.

Ognev Valerij Vladimirovič
Kandidát zemědělských věd, docent, šlechtitel lilek, ředitel šlechtitelského centra “Rostovsky” Agrofirma Poisk

Všechny odpovědi a komentáře (11)
20. října 2017, 13:13

Zajímalo by mě, jestli mám správnou odpověď. Brambory jsou 100% nočník. Kukuřičné zrno. Cibule a česnek jsou z čeledi cibule.

20. října 2017, 13:32

Systematicky samozřejmě předchozí odpověď říká správně: brambory jsou pupalky, kukuřice je obilnina (poagrass), cibule a česnek jsou allium.
Brambory, cibuli a česnek lze však podle skupin pěstitelských podmínek zařadit mezi kořenovou zeleninu (existují sice cibule a hlízy, ale o to nejde) – dobře obdělávaná půda bez čerstvé organické hmoty, světlé a chladné místo ve výfukové zóně.

Kukuřici lze spíše přirovnat ke kapustě – stejné nároky na půdu, ale je teplomilnější.

20. října 2017, 17:30

Milý Michaile!
V první lekci jsme určili pouze hlavní skupiny zeleninových plodin, které nejčastěji vysazují všichni zahradníci. Cibuli a česnek lze zařadit do samostatné skupiny, případně je zařadit mezi zelené a pikantně aromatické. Brambory, i když patří do čeledi hluchavkovitých, zaujímají v zahradním životě své samostatné místo, proto by měly být také odděleny do samostatné skupiny. A kukuřici lze zařadit do druhé skupiny, kam můžete přidat i několik dalších plodin, například zeleninový hrášek nebo nějaké vzácnosti.

ČTĚTE VÍCE
Jak krmit sedum?

Ognev Valerij Vladimirovič
Kandidát zemědělských věd, docent, šlechtitel lilek, ředitel šlechtitelského centra “Rostovsky” Agrofirma Poisk

20. října 2017, 19:44

Děkuji mnohokrát za odpověď, Valery Vladimirovich! Nyní je vše jasné, brambory si také myslely, že patří do samostatné skupiny.

20. října 2017, 20:12

Michaile, pro mě je důležité, že brambory jsou kořenová zelenina a že jsou to pupalky. Takže to střídání plodin je správné. Pochopil jsem to: nemůžete po něm sázet nočníky ani kořenové plodiny. To znamená, že stojí za to se o to starat, protože jste na pozemku zasadili brambory alespoň jednou.

20. října 2017, 20:37

Marina, brambory nejsou ani kořenová zelenina. Brambory patří do čeledi hluchavkovitých. a její produkty nejsou kořenová zelenina, ale hlízy. Velký rozdíl.

20. října 2017, 22:32

Děkuji, Fransi Khasanovichi! Ukázalo se, že jsem vše jedlé pod zemí nazval jedním slovem Nejzajímavější, jsou škůdci u okopanin a hlíz stejní nebo různí?

20. října 2017, 20:42

Děkuji, Marina! Brambory byly pro mě vždy hlízová plodina (jako topinambur a sladké brambory, okopaniny mají jeden jediný kořen a hlízy (neboli hlízovité rostliny) mají na jednom kořeni mnoho hlíz. No a co teprve lilek.

21. října 2017, 07:01

Marina, jejich choroby a škůdci jsou různé. Běžní jsou pouze všežraví škůdci, jako jsou drátovci, krtonožci atd.

11. února 2018 11:49
Cibule a česnek – cibulovité
Kukuřice – obiloviny
Brambory jsou skupina hlíznatých plodů: čeleď Solanaceae.
31. května 2019, 21:01

Michaele! Po lekci o střídání plodin jsem také měl stejnou otázku. Brambory – fam. noční stíny (jako rajčata, papriky a lilky). A cibule a česnek – tohle. LILILY.

Česnek je rostlina z čeledi Amaryllis. Nejbližšími příbuznými česneku jsou různé druhy cibule, o něco vzdálenější jsou cibulovité květy jako narcis a sněženka. Je to odolná rostlina, kterou lze snadno pěstovat v jakémkoli klimatu.

Co potřebujete vědět o česneku

Česnek je velmi oblíbený po celém světě a zaujímá důležité místo v mnoha národních kuchyních. Lídrem ve spotřebě této okopaniny je Čína, jejíž obyvatelé sní v průměru 14,3 kg česneku ročně. Na druhém místě je Jižní Korea, následovaná Indonésií, Indií a Bangladéšem. V Evropě je česnek oblíbený zejména ve Středomoří a na Balkáně.

ČTĚTE VÍCE
Jaký čaj čistí plíce?

Blahodárné vlastnosti česneku jsou známy již od starověku. Čínští a indičtí lékaři doporučovali česnek na dnu a nemoci související s parazity. Řekové věřili, že česnek dodává sílu, a krmili jím olympijské sportovce [1].

Ve středověké Evropě byly česnekové přípravky jedním z nejběžnějších léků [2]. Anglické pojednání z devátého století navrhovalo léčit oční choroby směsí vína, česneku, cibule a volské žluči. V roce 2015 vědci znovu vytvořili tento lék. Výsledek všechny ohromil – povedlo se.

Výhody česneku

Česnek má mnoho prospěšných vlastností: posiluje imunitní systém, pomáhá v boji proti nachlazení, chrání kardiovaskulární systém a zabíjí bakterie.

Nutriční hodnota (na 100 g):

  • sacharidy – 33 g;
  • tuky – 0 g;
  • vláknina – 2 g;
  • bílkoviny – 6 g.

Vitamíny a stopové prvky (% denní potřeby) [3]:

  • Vitamin E – 0,1 g (1 %);
  • vitamín K – 1,7 mg (1 %);
  • cholin – 23,2 mg (4 %);
  • vitamín B6 – 1,2 mg (95%)
  • vitamín C – 31,2 mg (35%)
  • vápník – 181 mg (18%)
  • hořčík – 25 mg (7%)
  • fosfor – 153 mg (20 %)
  • železo – 1,7 mg (8%)
  • mangan – 1,67 mg (80 %)
  • měď – 300 mcg (30%).

Pomáhá bojovat proti bakteriím

Hlavní účinnou složkou česneku je allicin, který mu dodává jeho výraznou vůni. Jedná se o jedno z prvních antibiotik, které lidstvo začalo používat. Bylo prokázáno, že je účinný při zabíjení grampozitivních a gramnegativních bakterií, zlatého stafylokoka, hub a parazitů, jako jsou schistosomy nebo améby, které způsobují úplavici. Existují případy, kdy ještě před vynálezem antibiotik inhalace čerstvého česneku vyléčila tuberkulózu [4]. Allicin dokonce působí proti multirezistentním patogenům [5].

Allicin je přitom těkavá sloučenina, která se šíří plynným prostředím. Není tedy nutné na postižené místo aplikovat česnek. Při dýchání, včetně žaludku, se dostává do dýchacího traktu a plic.

Přísně vzato česnek neobsahuje samotný allicin, ale jeho prekurzor, který se na allicin přeměňuje mechanickým působením – žvýkáním, řezáním nebo mletím. Jedná se o velmi nestabilní látku, rychle těká nebo se rozkládá. Při teplotě 23 stupňů se zhroutí za 16 hodin a při vaření nad 80 stupňů – téměř okamžitě.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho žijí lidé s malárií?

Pro dosažení antibakteriálního účinku se proto česnek musí jíst čerstvý. Nejjistější způsob, jak zjistit, zda je v česneku nějaký allicin, je cítit ho. Pokud je aroma slabé, přínosy budou mnohem menší.

Snižuje hladinu cholesterolu

Salo, šampión v obsahu cholesterolu, se obvykle jí s česnekem. Jde o velmi moudrou tradici – česnek snižuje zdravotní rizika spojená s tučnou stravou hned několika způsoby.

Česnek zpomaluje celkovou tvorbu cholesterolu a stimuluje vstřebávání „špatného“ cholesterolu, čímž snižuje riziko aterosklerózy a hypertenze [6]. Čtyřletá studie ukázala, že u lidí, kteří dostávali 4 mg česnekového prášku denně, se hladina „dobrého“ cholesterolu zvýšila o 900 %, hladina „špatného“ se snížila o 8 % a krevní tlak se snížil o 4 % [ 7].

Odbornice na výživu Maria Volchenková upozorňuje na to, že sádlo se nestane zdravou potravinou, ani když ho budete jíst s česnekem. Problém přitom není jen v samotném produktu, ale také v tom, s čím se jí: „Salo se obvykle jí s chlebem nebo bramborami, často jako svačina k silným alkoholickým nápojům. Příliš mnoho tuku v kombinaci s příliš velkým množstvím sacharidů nedělá nikomu dobře.“

Pomáhá bojovat proti nachlazení

Další zvláštní vlastností allicinu je jeho účinnost proti respiračním onemocněním. Velká studie zjistila, že každodenní užívání česnekových doplňků snížilo počet nachlazení o 63 %. Průměrná doba trvání symptomů nachlazení se také snížila o 70 %, z pěti dnů ve skupině s placebem na jeden a půl dne ve skupině s česnekem [8].

Jiný experiment ukázal, že 2,5 g vyzrálého česneku denně snížilo počet dnů nachlazení nebo chřipky o 61 % [9].

Snižuje riziko onemocnění žlučových kamenů

Skupina látek obsažených v česneku ředí žluč a zabraňuje tvorbě žlučových kamenů [10]. Nejčastěji se onemocnění žlučových kamenů vyvíjí kvůli příliš velkému množství tuku ve stravě. Toto je další vědecký nástroj ve prospěch konzumace česneku spolu se sádlem a jinými potravinami s vysokým obsahem tuku.

Chrání játra

Studie prokázaly, že látky obsažené v česneku zvyšují tvorbu jaterních enzymů nezbytných pro metabolismus léčiv [11]. Bylo také prokázáno, že česnek chrání játra před toxiny nacházejícími se v drogách a těžkých kovech [12].

Jak rychle oloupat česnek

Pokud potřebujete vyčistit jeden nebo více hřebíčků, je lepší to udělat nožem. Ale i zde existuje life hack: pokud je česnek suchý, můžete přitlačit stranu nože na stopku a stroužky samy opadnou. To samé s jedním hřebíčkem – když ho přitlačíte nožem, slupka praskne a bude mnohem snazší ji sloupnout.

ČTĚTE VÍCE
Jak dezinfikovat půdu?

Pokud potřebujete oloupat několik hlávek česneku najednou, můžete to udělat mechanicky. Nalámejte je na hřebíček, vložte do sklenice nebo pánve a zavřete víko. Poté nádobou pár sekund energicky protřepávejte, jako šejkr na koktejl, většina stroužků se sama oloupe. Vytáhněte oloupané hřebíčky a pokračujte v protřepávání těch, které zbyly.

Funguje to se zralým, dobře vysušeným česnekem. Pokud je rostlina mladá, můžete hřebíček odříznout „zadek“ a namočit je na 10-15 minut do vody. Poté bude mnohem snazší je loupat, pokožka se vzdálí od dotyku.

Komentář odborníka

Maria Volchenkova, BestDoctor nutriční specialistka, členka Ruské unie dietologů, odborníků na výživu a specialistů potravinářského průmyslu

V jakých případech je česnek kontraindikován?

S exacerbacemi onemocnění gastrointestinálního traktu, jako je gastritida, žaludeční a duodenální vředy, gastroezofageální refluxní choroba (GERD). Možné jsou také individuální nesnášenlivosti a alergické reakce.

Je možné si velkými porcemi česneku ublížit?

Umět. Je nepravděpodobné, že bude existovat takový užitečný produkt, který nemůže být škodlivý, pokud se spotřebuje v příliš velkém množství. Česnek patří do skupiny potravin zvaných „hořké“: cibule, česnek, hořčice, medvědí česnek, rukola atd. Mají dobré choleretické vlastnosti. Ale také žluč by neměla být „hnaná“ nekontrolovatelně. Nemusíte zneužívat česnek s kameny ve žlučníku a kanálech. Je lepší se o tom poradit s gastroenterologem – ten bude schopen adekvátně posoudit možné přínosy a rizika.

Velké množství česneku může zvýšit riziko krvácení u lidí užívajících antikoagulancia. V tomto případě je nutné zacházet s potravinářskými přísadami s česnekem s extrémní opatrností.

Kdy je čerstvý česnek vhodný pro podporu zdraví a kdy se připravuje?

Většina studií, které prokázaly výhody česneku, jsou extrakty a doplňky. Černý (fermentovaný) česnek však může nabídnout zajímavé další výhody. Pravda, zatím byla většina těchto pozitivních vlastností prokázána ve studiích na zvířatech nebo na velmi malých vzorcích lidí. Existuje například studie, kdy byl extrakt z černého česneku podáván krysám na dietě s vysokým obsahem tuků po dobu pěti týdnů. Pomohl snížit hladinu triglyceridů a celkového cholesterolu. Další studie na 226 ženách zjistila, že fermentovaný česnek snižuje riziko rozvoje těhotenské cukrovky.

ČTĚTE VÍCE
Jak ošetřit Thermowood?

Podotýkám, že k posouzení potenciálních přínosů česneku je zapotřebí mnohem více výzkumu. Prospěšný může být jak fermentovaný, tak běžný syrový česnek. A použít česnekový prášek a čerstvý česnek jako koření je prostě dobrý nápad. Pomáhá obohatit chuť zdravých pokrmů. Budete je tedy jíst s mnohem větším potěšením. Což je samo o sobě přínosné.