Borůvky jsou chutné a zdravé bobule, které posilují cévy a zlepšují metabolismus. Obsahuje mnoho vitamínů a minerálů. Jaké jsou vlastnosti složení borůvek, jak získat výhody z konzumace těchto bobulí, řekl MD Dan Brennan, autoři WebMD a Healthline.

Složení a výhody borůvek

Borůvky rostou na keřích vysokých 30–50 cm a jsou běžné v oblastech s mírným a chladným klimatem. Může růst jak v nížinách, tak ve vyšších pásmech hor. Kde rostou borůvky v Kazachstánu? Kultura se nachází hlavně v severních oblastech Republiky Kazachstán, ale školky bobulí se nacházejí po celé zemi. Díky použití speciálního substrátu a vytvoření vhodných klimatických podmínek se bobule aktivně pěstují v Almaty, Kostanay a dalších městech.

Jaký je rozdíl mezi borůvkami a borůvkami? Borůvky a borůvky jsou blízcí příbuzní, ale jsou mezi nimi rozdíly. Borůvky jsou větší a rostou ve shlucích, zatímco borůvky rostou po jedné bobule. Borůvky mají tmavší dužinu a šťávu, zatímco borůvky mají světlou dužinu a čirou šťávu. Chuť borůvek je výraznější a obsahuje více semínek. Jak píše Yulia Nikolaeva, z hlediska obsahu cukru jsou borůvky 2krát vyšší než borůvky a z hlediska množství minerálních solí a vitamínu C jsou o něco horší.

Podle Healthline jsou borůvky bohaté na různé živiny, zejména obsahují:

  • celulóza;
  • vitamin C, E, K;
  • železo a draslík;
  • vápník, hořčík a fosfor.

Zároveň je bobule nízkokalorické a může být součástí dietního menu.

Jaké jsou výhody borůvek? Výhody borůvek popisují Dan Brennan, MD a Megan Weir:

  1. Snižuje hladinu cholesterolu. Vysoké hladiny cholesterolu jsou škodlivé pro kardiovaskulární systém, protože se mohou hromadit v tepnách. Hromadící se cholesterol postupem času oxiduje a způsobuje ucpávání cév. Antioxidanty v borůvkách pomáhají předcházet oxidaci cholesterolu v krvi a pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu.
  2. Snižuje krevní tlak. Současná hypotéza je, že bobule pomáhají tělu produkovat více oxidu dusnatého, který snižuje krevní tlak v cévách a podporuje relaxaci hladkého svalstva.
  3. Pomáhá kontrolovat hladinu glukózy v krvi. Výzkum ukázal, že pravidelná konzumace borůvek může pomoci zlepšit citlivost na inzulín u lidí s diabetem 2. Bobule také pomáhají snižovat hladinu cukru v krvi nalačno téměř o třetinu u lidí s diabetem 2. typu, čímž umožňují účinnější kontrolu hladiny cukru v krvi.
  4. Podporuje zdraví kostí. Bobule obsahují železo, fosfor, vápník, hořčík a vitamín K. Všechny jsou součástí kostní tkáně. Dostatečný příjem minerálů a vitamínů pomáhá udržovat strukturu a pevnost kostí. Pomáhá udržovat pevnost a elasticitu kloubů.
  5. Podporuje zdravou pokožku. Kolagen je podpůrným prvkem pokožky a jeho tvorba vyžaduje vitamín C. Vitamín C zvyšuje schopnost kolagenu vyhlazovat vrásky a zlepšovat texturu pokožky.
  6. Prevence rakoviny. Vitamín C, vitamín A a další antioxidanty v borůvkách mohou pomoci chránit buňky před poškozením volnými radikály. Výzkumy ukazují, že antioxidanty mohou potlačovat růst nádorů, snižovat záněty v těle a pomáhají předcházet nebo zpomalovat rozvoj rakoviny plic, ústní dutiny, hltanu, jícnu, slinivky břišní, tlustého střeva, prostaty a endometria.
  7. Zlepšené duševní zdraví. Studie ukázaly, že konzumace borůvek pomáhá zpomalit kognitivní pokles u starších žen. Bobule zlepšuje krátkodobou paměť a koordinaci pohybů.
  8. Pomáhá redukovat váhu. Dietní vláknina je důležitým faktorem při hubnutí a kontrole hmotnosti, protože funguje jako „výplň“ v trávicím systému. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny zvyšují sytost a snižují chuť k jídlu.
ČTĚTE VÍCE
Co znamená slovo jig?

Borůvky snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění, zlepšují trávení a slouží jako zdroj vitamínů a minerálů. Toto bobule je užitečné nejen pro diabetiky, ale také pro každého, kdo se stará o své zdraví.

Jak správně jíst borůvky?

Chcete-li získat výhody konzumace bobulí, musíte vzít v úvahu kontraindikace a vlastnosti tohoto produktu. Proč jsou borůvky škodlivé? Škodlivé účinky bobulí se objevují při nadměrné konzumaci plodů. Borůvky mohou zvýšit srážlivost krve a vést ke vzniku krevních sraženin. Nápoje vyrobené z mrazem sušených (vakuově sušených) borůvek mohou u některých lidí způsobit zácpu, průjem, nevolnost nebo zvracení, píše WebMD.

Kdo by neměl jíst borůvky? Podle WebMD by se za takových podmínek mělo bobule brát s opatrností:

  1. Těhotenství a kojení. Není dostatek údajů, abychom věděli, zda je bezpečné užívat borůvky ve velkém množství během těhotenství nebo kojení. Proto je lepší jej konzumovat v malých porcích a sledovat reakci těla.
  2. Deficit glukóza-6-fosfátdehydrogenázy (G6PD). G6PD je genetické onemocnění. Lidé s touto poruchou mají potíže s odbouráváním určitých chemikálií v potravinách a lécích. Jedna nebo více těchto chemikálií se nachází v borůvkách. Pokud máte G6PD, poraďte se před konzumací bobule se svým lékařem.
  3. Chirurgická operace. Plody a listy borůvek mohou ovlivnit hladinu glukózy v krvi a narušit kontrolu hladiny cukru v krvi během a po operaci.
  4. Užívání léků. Borůvky mohou zvýšit účinky léků snižujících hladinu cukru v krvi a mohou také interagovat s léky na ředění krve.

Podle pediatra Evgeniy Komarovského je pro děti i dospělé prospěšné jíst 1–2 sklenice bobulí denně. Dan Brennan, MD, doporučuje jíst borůvky tímto způsobem:

  • jíst borůvky syrové;
  • udělat borůvkový koláč;
  • přidat borůvky do smoothies;
  • vyrobit borůvkovou šťávu;
  • vložte borůvky do palačinek;
  • jíst suché borůvky;
  • uvařit borůvkový čaj.

Borůvkový čaj podle WebMD posiluje srdce a imunitní systém, zlepšuje mozkové funkce a krevní oběh a zabraňuje demenci a Alzheimerově chorobě.

Při konzumaci borůvek pamatujte, že budou účinné jako součást vyvážené stravy. Jeden produkt nebude prospěšný, pokud nadměrně používáte sladkosti, pečivo a tučná jídla. Jezte bobule a nezapomeňte, že vaše strava by měla obsahovat také bílkoviny, zdravé tuky a sacharidy. Pokud pochybujete, že jste jídelníček sestavili správně, poraďte se se svým lékařem nebo výživovým poradcem.

ČTĚTE VÍCE
Kde roste růžový pepř?

Borůvky jsou nízkokalorické bobule, které obsahují řadu vitamínů a minerálů. Produkt je užitečný pro kontrolu hladiny glukózy, posílení srdce, cév, imunity a také pro udržení zdravé pokožky. Bobule lze jíst čerstvé a přidávat do různých pokrmů ne více než 1-2 sklenice denně.

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchýlit k metodám léčby popsaným v něm.

  1. Jsou borůvky dobré pro diabetes? //Healthline. — 2019. — 30. ledna. — Režim přístupu: https://www.healthline.com/health/diabetes-blueberries#takeaway
  2. Blueberry – použití, vedlejší účinky a další // WebMD. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1013/blueberry
  3. Dan Brennanová. Zdravotní přínosy borůvek // WebMD. — 2020. — 31. srpna. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/diet/health-benefits-blueberries
  4. Megan Ware. Vše, co potřebujete vědět o borůvkách // Medical News Today. — 2017. — 05. září. — Režim přístupu: https://www.medicalnewstoday.com/articles/287710

Recenzent – lékař nejvyšší kategorie Michailenko Lyudmila Anatolyevna.

Borůvky jsou blízkými příbuznými brusinek, brusinek, borůvek a borůvek. Tato bobule roste ve vlhkých mokřadech, keř obvykle dosahuje 1,5-2 m výšky. Plody borůvky jsou malé modročerné bobule s lehkým voskovým povlakem. Mají kulatý, mírně protáhlý tvar.

Kalorie a nutriční hodnota borůvek

  • Bílkoviny – 0,74 g;
  • Tuk – 0,33 g;
  • Sacharidy – 14,49 g;
  • Voda – 84,21 g;
  • Popel – 0,24 g.

Obsah kalorií – 57 kcal.

Vitamínové a minerální složení a léčivé vlastnosti borůvek

Borůvky jsou neuvěřitelně zdravé bobule. Je bohatý na vitamíny A, C, K, E, B6, kromě toho obsahuje železo, zinek, hořčík, kyselinu listovou, draslík, fosfor a další esenciální mikroelementy.

Prospěšné vlastnosti borůvek:

– Zlepšuje vidění. Borůvky, stejně jako borůvky, obsahují antioxidanty, které posilují sítnici a chrání cévy.

— Posiluje imunitní systém díky vysokému obsahu vitamínu C.

– Snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění tím, že zabraňuje tvorbě cholesterolových plaků a jiným poškozením.

— Zlepšuje činnost gastrointestinálního traktu díky rostlinným vláknům, pektinu a tříslovinám obsaženým v jeho složení.

— Zlepšuje paměť a mozkové funkce.

– Příznivě působí na činnost ledvin a nadledvinek. Fenolové kyseliny, které bobule obsahují, mají choleretický a diuretický účinek.

– Pomáhá v prevenci rakoviny – díky velkému množství užitečných kyselin a vitamínů.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho žijí lesní brouci?

Výhody borůvek pro zdraví žen

Přínosy borůvek pro ženy jsou dány vysokým obsahem vitamínů A a E. Jsou nejlepšími pomocníky při zachování krásy pokožky, vlasů a nehtů. A kyselina listová, která je součástí bobule, je základní mikroživinou pro zdraví nastávající matky.

Výhody borůvek pro zdraví mužů

Za prvé, výhody borůvek pro mužské tělo jsou vyjádřeny v udržení normálního fungování genitourinárního systému.

Borůvky se doporučují zařadit do jídelníčku sportovců a mužů, jejichž práce zahrnuje pravidelnou fyzickou aktivitu. Zlepšuje srdeční činnost a napomáhá obnově svalové a kostní tkáně.

Výhody borůvek pro děti

Vitamíny obsažené v borůvkách podporují a posilují imunitní systém a vysoký obsah antioxidantů a flavonoidů zlepšuje činnost mozku. To je důvod, proč budou borůvky užitečné pro malé rostoucí organismy. Pediatři doporučují zavádět borůvky do dětského jídelníčku po 1-1,5 roce a dětem se sklonem k alergiím by se borůvky neměly podávat dříve než ve 3 letech.

Výhody borůvek pro hubnutí

Borůvky jsou nízkokalorické a mají nízký glykemický index (42), proto jsou právem považovány za dietní bobule. Hladina cukru v krvi po konzumaci borůvek prudce nestoupá a chuť k jídlu se nezvyšuje. Pravidelná konzumace borůvek navíc zlepšuje hormonální hladinu a normalizuje metabolismus, což podporuje zdravé hubnutí.

Možná poškození a kontraindikace k použití

Borůvky se nedoporučují užívat lidem s onemocněním žlučových cest, trpícím zánětem slinivky břišní (v akutním stadiu) a také osobám náchylným ke tvorbě krevních sraženin.

Stejně jako mnoho jiných bobulí, borůvky mohou způsobovat alergie, proto by se měly jíst s mírou.

Kolik borůvek můžete sníst za den?

Denní norma pro dospělého člověka je 150 gramů borůvek. U dítěte se toto číslo snižuje na 80 gramů denně. Pokud nedodržíte normu a nekontrolovatelně sníte bobule, můžete tělu ublížit. Při přejídání bobulí se mohou objevit následující příznaky:

  • Nevolnost, zvracení;
  • Poruchy stolice (zácpa nebo průjem);
  • Prudký nárůst tlaku;
  • Alergická reakce.

Jak vybírat a skladovat borůvky

Při nákupu borůvek se doporučuje volit pevné bobule, jakoby potažené voskovým povlakem, s jednotnou barvou. Neměli byste brát bobule, které jsou matné barvy, vrásčité nebo poškozené. Borůvky kupujte v malých porcích 150-200 g ve vaničce a dávejte pozor, které bobule jsou na dně – neměly by se zkazit.

ČTĚTE VÍCE
Jak skladovat cibuli ze zahrady?

Borůvky jsou skladovány v chladničce, daleko od ostatního ovoce a bobulí. Nádoba s bobulemi musí být suchá a musí mít otvory pro cirkulaci vzduchu. Za těchto podmínek skladování může zůstat čerstvý po dobu 3 až 5 dnů. Pokud potřebujete bobule uchovat déle, zmrazte je.