Čočka byla oblíbenou potravinou našich předků. V moderním světě čočku nahradily jiné obiloviny. Pojďme si říci celou pravdu o luštěninách a o tom, jak jsou užitečné pro lidský organismus.

Čočka je jednoletá rostlina z čeledi bobovitých. Má mnoho odrůd.

Zrna byla nalezena v budovách z doby bronzové. Čočka byla oblíbená ve starověkém Egyptě, kde se z ní pekl chléb, odtud se vozila do Řecka a poté se rozšířila po Evropě. Ve starém Římě se používal jako lék. V naší zemi získal popularitu v XII století a byl nazýván “sochevitsa”. Ve středověku byla rostlina hlavní složkou stravy. Extrahovala se z něj mouka a pekl se chléb.

Chemické složení

Nutriční hodnota na 100 g – 295 kcal, bílkoviny – 24 g, tuky – 1,5 g, sacharidy – 46,3 g.

Tato kultura je bohatá na vitamíny a mikroelementy. Obsahuje hodně bílkovin, které tělo snadno vstřebává. Ze všech luštěnin je nejbohatší na železo, vitamín B1 a aminokyseliny. Nechybí ani stopové prvky: vápník, hořčík, draslík, fosfor, železo, omega-3, omega-6.

Nutričně je čočka na stejné úrovni jako chléb a cereálie. Obsahuje málo tuku, proto je oblíbený mezi těmi, kdo sledují postavu, a vegetariány, je dovoleno jíst během půstu.

Vzhledem k dostatečnému množství kyseliny listové (až 90 % denní hodnoty) se doporučuje těhotným ženám.

Užitečné vlastnosti čočky.
farmářský blog

Čočka přináší lidskému tělu velké výhody:

Pro kardiovaskulární systém. Napomáhá krevnímu oběhu tím, že dodává buňkám kyslík. Snižuje cholesterol, zabraňuje tvorbě krevních sraženin, čímž snižuje riziko mrtvice a infarktu.

· Na nervy. Čočka má uklidňující vlastnosti, zlepšuje náladu, dodává pozitivní přístup, dodává energii, zvyšuje efektivitu, bystrost pozornosti a koncentrace, zlepšuje paměť.

· Pro gastrointestinální trakt. Tato kultura pomáhá při vstřebávání potravy, hraje klíčovou roli v metabolismu, zmírňuje zácpu, odstraňuje toxiny z těla.

· Zvláště užitečné pro ty, kteří trpí cukrovkou. Čočka je pomalý sacharid, který zpomaluje rychlost vstřebávání glukózy, čímž kontroluje hladinu cukru.

· Má antioxidační účinek. To vám umožní bojovat s volnými radikály a zabránit rozvoji rakovinných nádorů.

Škodlivost čočky

Tuto kulturu je přísně zakázáno jíst syrovou – kvůli toxickým látkám (phasin, phaseolunatit) dochází k jejich zabíjení při tepelné úpravě.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl mít kyselá jablka?

Opatrnosti by měli být ti, kteří mají dnu. Pamatujte, že čočka může způsobit nepohodlí v žaludku a zvýšit fermentační procesy, takže pokud máte různá gastrointestinální onemocnění, měli byste produkt odmítnout. Ze stejného důvodu byste ho neměli jíst před spaním.

Také je nejlepší ne, pokud máte problémy s ledvinami, protože se může hromadit kyselina močová.

Jak si vybrat a uložit čočku

Druhy čočky.
farmářský blog

Tento produkt je prezentován na regálech v obchodech v suché, konzervované formě a jako mouka. Čočka má různé odrůdy: hnědá, červená, beluga a puy. Nejoblíbenější je hnědá a nejrychlejší ve vaření je červená. “Beluga” vypadá jako černá semena, podobná kaviáru. Pui se vaří nejdéle, je také nejvoňavější, používá se hlavně na zdobení salátů a přesnídávek. Chléb a další výrobky pro vegetariány se pečou z mouky.

Při výběru produktu v plechovce zkontrolujte datum spotřeby, složení a posuďte stav plechovky. Musí být bez poškození a rzi. Celkový počet zrn ve srovnání s kapalinou by měl být více než poloviční.

Skladování suché čočky není delší než dva roky. Při výběru dbejte na celistvost zrn a nepřítomnost jakéhokoli hmyzu a škůdců v sáčku. Čočku z konzervy nebo balenou čočku skladujte na tmavém a suchém místě při pokojové teplotě.

Co se dá vařit z čočky

Čočková polévka

· Čočka (červená) – 1 polévková lžíce.

· Rostlinný olej – 3 polévkové lžíce. lžíce

Voda (nebo vývar) – 2,5 l

Citron – podle chuti

· Olivy – podle chuti

· Zelení – podle chuti

  1. Zatímco se voda v pánvi vaří, opláchněte čočku pod tekoucí vodou.
  2. Cibuli nakrájíme na malé kostičky.
  3. Mrkev rošt na velkém struhadle.
  4. Brambory nakrájejte na střední kousky.
  5. Na rozpálené pánvi smažíme dvě minuty cibuli a mrkev.
  6. Brambory a čočku dejte do hrnce a přiveďte k varu.
  7. Přidejte výpek do pánve.
  8. Polévku vařte na mírném ohni asi 20-25 minut.
  9. Přidejte sůl, pepř a bylinky podle chuti.
  10. Polévku podávejte s olivami a plátkem citronu.

Čočkové lívanečky

· Červená čočka – 200 g.

· Fazolové klíčky – 50 g.

· Zelená cibule, koriandr, petržel – každý po 1 svazku.

· Kořen zázvoru – 4 cm.

Citronová šťáva – 4 polévkové lžíce. l.

ČTĚTE VÍCE
Kam klade gadfly svá vajíčka?

· Olivový olej – 2 polévkové lžíce. l.

· Čerstvě mletý kmín – 2 lžičky.

· Sůl, pepř podle chuti

Citronová kůra podle chuti

  1. Čočku předem namočte na 12 hodin do vody pokojové teploty. Poté jej musíte vymáčknout a nechat projít mixérem na pyré.
  2. Dále je potřeba nastrouhat cuketu na hrubém struhadle.
  3. Zázvor a česnek nasekáme nadrobno.
  4. Nasekejte zelení.
  5. Do vzniklého čočkového pyré přidejte cuketu, zázvor, česnek, fazolové klíčky, olej, citronovou šťávu a kůru.
  6. Podle chuti osolíme a opepříme. Přidejte kmín.
  7. Dobře promíchejte.
  8. Smažte na středním ohni, zakryté, dvakrát otočte na každé straně, dokud nezezlátne.

Užitečné vlastnosti čočky, recept na lahodný guláš a spousta zajímavostí v našem článku!

Profesionální trenér, učitel tělesné výchovy, mistr sportu ve skalním lezení.

Profesionální trenér, učitel tělesné výchovy, mistr sportu ve skalním lezení.

Jak je čočka prospěšná a proč si ji cení lékaři i sportovci?

Čočka je po celém světě považována za cenný produkt. Ale u nás není moc žádaný, mnozí to ani nezkoušeli, ale marně. Čočka má tolik prospěšných vlastnostíže v dávných dobách se nejcennější prvorozenství dávalo za guláš z něj.

Fazole s příběhem

Bylo to pro čočkový guláš, který starší bratr Ezau prodal své prvorozenství svému mladšímu bratrovi – Jacobe. Poté, co vdechl výživnou, chutnou vůni čočkové polévky, nedokázal ovládnout touhu polévku sníst a souhlasil s nabídkou svého bratra – prodat své prvorozenství a s ním i privilegia, která mu jako nejstaršímu od narození patřila.

Výtečný čočkový pokrm se tedy změnil běh dějin. Mimochodem, v našem článku najdete recept na onen slavný biblický čočkový guláš.

Užitečné vlastnosti čočky

Čočka – nepřekonatelný zdroj lehce stravitelných rostlinných bílkovin (od 26 do 31 %), který obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, obsahuje také všechny mikroelementy potřebné pro tělo růst svalůa co je velmi důležité, pro podporu svalů.

Kromě těchto vlastností přináší čočka mnoho dalších zdravotních výhod:

  • Fazole poskytují lidskému tělu esenciální a neesenciální aminokyseliny.
  • Bez ohledu na podmínky prostředí pro pěstování čočky nehromadí se radionuklidy a dusičnany. Neexistuje jediná geneticky modifikovaná odrůda, která zvyšuje její hodnotu pro zdravou a správnou výživu.
  • Kultura zcela stravitelné zažívací trakt.
  • Náklady na fazole jsou nízké a obsahuje hodně bílkovin.
  • Obsahuje čočku tryptofan – aminokyselina, která stimuluje produkci serotoninu, hormonu štěstí.
  • Fazole obsahují polyfenoly, které mají schopnost absorbovat karcinogeny a odstraňovat toxiny z těla.
  • Z hlediska obsahu kyseliny listové je plodina na druhém místě za cizrnou. 80 g fazolí stačí k pokrytí denní potřeby vitaminu v těle V9.
ČTĚTE VÍCE
Jak kráva rodí?

Čočka ve stravě sportovců

Nadšenci sportu a fitness již dlouho oceňují užitečné vlastnosti čočka.

Procento bílkovin ve fazolích se blíží procentu masa. Ale je tu podstatný rozdíl – Živočišné bílkoviny obsahují cholesterol, ale nenachází se v rostlinách. Rostlinný protein se navíc mnohem rychleji a snadněji vstřebává. To je zvláště důležité, když potřebujete vybudovat svalovou hmotu.

Čočka je výborným zdrojem energie. Mezi všemi luštěninami je lídrem v obsahu železa. Tento mikroelement se aktivně podílí na dodávání kyslíku do všech orgánů a zmírňuje hypoxii. Absence hypoxie zaručuje vitalitu po celý den.

Zvýšený obsah draslíku ve fazolích vás udržuje v dobré kondici. kardiovaskulární и oběhový systém. Zdravé srdce snese vysokou zátěž bez nepohodlí.

Zdravotní přínos čočky

V poslední době vědci věnují zvláštní pozornost studiu prospěšných vlastností čočky. Jak se ukazuje, fazole mají antioxidační, antibakteriální, kardioprotektivní, protiplísňové a antivirové vlastnosti.

Vědci si všimliže v těch regionech, kde je čočka zahrnuta do běžné stravy, lidé méně trpí cukrovkou, kardiovaskulárními chorobami a rakovinou prsu. Polyfenoly a biologicky aktivní sloučeniny, které se v čočce nacházejí, hrají důležitou roli v prevenci těchto onemocnění u lidí a navíc mají léčivý účinek.

Testováním polyfenolů obsažených v čočce, zjistili výzkumnícico mohli zastavit vývoj rakovinných buněk. To bylo obzvláště účinné na buňky rakoviny kůže. Čočka navíc působí jako prognostický marker některých typů rakoviny – jater, štítné žlázy.

Tím zdravotní přínosy čočky nekončí. Vysoký obsah železa ve vařené čočce brání anémie z nedostatku železa. Malé množství tuku a nízký obsah kalorií dělají z čočky univerzální dietní produkt.

Čočka na hubnutí

Fazole obsahují relativně málo tuku, proto je produkt oblíbený mezi těmi, kteří si hlídají váhu a postavu. Kromě toho mají fazole nízký obsah sodíku, ale vysoký obsah draslíku (poměr Na и K 1:30), díky čemuž je čočka optimální dietní potravinou pro obézní pacienty.

Speciální programy o čočce existují například i pro ty, kteří trpí onemocněním žlučníku. Čočka je také součástí povolených produktů v dieta číslo 5 – nejoblíbenější léčebný kurz pro čištění и zlepšení zdraví organismus.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho catharanthus roste?

Čočková dieta ale není určena k náhlému hubnutí, jde spíše o vyváženou, správně vypočítanou dietu, která tělu uleví. Díky tomuto správná výživa můžete zhubnout 3-4 kg za měsíc.

Proč by čočka měla být zařazena do jídelníčku žen

Čočka je nepostradatelná v těhotenství, kdy tělo potřebuje další množství. kyselina listová. Místo doplňování nedostatku mikroelementů farmaceutickými přípravky je moudřejší jíst lahodné čočkové pokrmy několikrát týdně.

flavonoidy (rostlinné polyfenoly)složky čočky, snížit riziko rozvoj rakoviny prsu, zatímco konzumace jiných potravin bohatých na flavonoidy toto riziko neovlivňuje. Analyzovali to vědci z Harvard Medical School v Bostonu 90 630 ženy a zjistili, že mezi těmi, kteří čočku zavedli do svého jídelníčku alespoň 2x týdně, se vyskytla onkologie o 25 % méně častonež ženy, které jedly fazole méně než jednou za měsíc.

Vzhledem k jejich bohatému složení vitamínů, fazole pomoci zbavit se z jemných vrásek udělejte pokožku obličeje pružnější a zdravější. Tento efekt mají jak čočkové pokrmy, tak nutriční masky.

Recept na nejoblíbenější čočkovou masku proti stárnutí:
Zelenou čočku umelte na mlýnku na kávu a smíchejte se stejným množstvím zakysané smetany. Naneste na obličej a po 20 minutách odstraňte vatovým tamponem namočeným v čajových lístcích.

A teď – slavný Biblický recept na guláš. Chcete ocenit tuto úžasnou chuť? Zapište si recept.

Autentický recept na guláš z čočky Jakuba

červené lentilky – 2 sklenice

Pearl ječmen – ¼ šálku

česnek – 2-3 hřebíčky

Cibule – 1 cibule

mrkev – 3 ks.

Bay list – 1 ks.

Jeera (kmín) – 2 tsp.

Cilantro – 1 svazek

Olivový olej – 2 polévkové lžíce.

Škumpa, yzop (lze nahradit meduňkou)

Sůl, pepř – chuť.

  1. Kroupy předem namočíme.
  2. Celer, cibuli, mrkev nakrájíme nahrubo.
  3. V hlubší pánvi nebo kastrolu se silným dnem nejprve na olivovém oleji orestujte cibuli, poté zbytek zeleniny a nakonec přidejte česnek.
  4. Poté do výpeku vsypeme čočku, kroupy a koření. Zalijte 2,5-3 litry vody nebo vývaru. Po 40-45 minutáchKe konci vaření přidáme nasekaný koriandr.

Chutné a uspokojivé čočkové jídlo je hotové.

Kdo by neměl jíst čočku?

Čočka je velmi zdravý produkt. To ale neznamená, že se dá nekontrolovaně konzumovat.

  • Kvůli vysokému obsahu vlákniny může způsobit přejídání plynování, zácpa, nevolnost.
  • Čočku se nedoporučuje zařazovat do jídelníčku lidí s onemocnění ledvin, protože fazole přispívají k akumulaci kyseliny močové.
  • Navzdory zdravotním přínosům by čočku neměli jíst ti, kteří trpí dna nebo k tomu má predispozici – purin obsažený ve fazolích zesiluje bolestivé procesy.
ČTĚTE VÍCE
Proč se čirok pěstuje?

Nejlepší možností je vařit čočková jídla 2-3 krát týdně. A pak zdravé fazole zaujmou své právoplatné místo ve správné výživě.

Ne nadarmo staré ruské přísloví říká:

„Čočka na stole – zdraví v rodině“

Znalecký posudek
Oksana Nikolenko

Výživový poradce Dietologie. Živě

Čočka je můj oblíbený produkt, který doporučuji zařadit do jídelníčku a dělám z ní spoustu jídel. Můžete z ní například připravit výborné palačinky nebo uvařit výbornou kaši či dezert. Čerstvou zeleninu kombinuji s čočkou, která ji pomáhá tělu vstřebat a získat potřebné vitamíny a prvky. Kombinaci s kroupy bych ale označil za nepříliš dobrou pro tělo. Luštěniny obsahují kyselinu fytovou a kroupy jako obilovina obsahují lepek – to naše tělo zatíží a neumožní nám získat vitamíny, které chceme. Nebo si je vezměte od nás. Kromě toho také nedoporučuji tuto polévku na hubnutí, protože se ukázalo, že má vysoký obsah sacharidů a naše jídla by měla být vyvážená.

Je možné jíst lahodné čočkové pokrmy před tréninkem?

Navzdory skutečnosti, že čočka přináší tělu mnoho výhod, je lepší se jí před fitness aktivitami zdržet, protože se mohou objevit gastrointestinální potíže.

Která odrůda čočky přináší tělu více benefitů a která jídla jsou nejchutnější?

Všechny druhy čočky jsou stejně zdravé, ale při výběru fazolí se musíte zaměřit na to, jaké jídlo plánujete vařit.

Fitness číslo 1 pro domácí použití

Naše platforma má 120+ programů a 1600+ efektivních tréninků. Vyberte si, co je pro vás to pravé, a začněte cvičit hned teď. Sleva pomocí promo kódu ČLÁNEK