Borůvky byly vždy považovány za „severní bobule“: rostly ve všech oblastech severní polokoule a vydržely drsné povětrnostní podmínky. Ale nyní je bobule vysazena v teplém klimatu. Je opravdu nenáročný na péči a zároveň bohatý na užitečné látky. V létě se borůvky zařazují do jídelníčku nejen pro svou rozmanitost: pomáhají kompenzovat nedostatek mnoha vitamínů a minerálů.

Historie výskytu borůvek ve výživě

Dnes je známo několik desítek odrůd borůvek. V přírodních podmínkách bobule rostou hlavně v severních zeměpisných šířkách: od lesů Severní Ameriky po území Chukotky. Ale kromě toho lze borůvky nalézt na Kurilech, Altaji, na Kavkaze a dokonce i v říčních údolích Voroněžské oblasti.

Rostlina byla aktivně pěstována v USA v první polovině dvacátého století. Ruští chovatelé a botanici začali studovat borůvky koncem XNUMX. století.

Zpočátku byly bobule považovány pouze za okrasnou plodinu. Jak se borůvky pěstovaly a rozšířily po celém světě, začaly se objevovat léčivé vlastnosti borůvek. Začali z něj vyrábět odvary, tinktury a ve výživě ho používali jako doplňkovou přísadu nebo jako barvivo.

Borůvky i borůvky jsou plody keřů poddruhu vřesovce. Vzhledově jsou si podobné, ale borůvky mají sytě modrou dužinu. Hlavním rozdílem je ale samozřejmě chuť. Borůvky jsou neutrálnější, někdy s mírnou kyselostí. Borůvky mají sladkokyselou jasnou chuť, kompot nebo džem z nich má hutnější texturu.

Složení a obsah kalorií borůvek

Základem borůvek je voda, které je v bobulích více než 85 %. Borůvky zároveň obsahují velké množství životně důležitých vitamínů a minerálů, které pomáhají udržovat dobré zdraví. Vitamin C v kompozici je užitečný pro imunitní systém, zejména v chladném období. 100 g borůvek obsahuje více než 20 % tohoto vitamínu z denní potřeby.

„Borůvky jsou bohaté na antokyany, flavonoidy, vitamíny C a E. Obsahují pektin a třísloviny, které příznivě působí na trávicí systém,“ říká Samira Shashok, praktický lékař, odborník na výživu.

Fenolové kyseliny mají choleretický a diuretický účinek, mají pozitivní vliv na činnost ledvin a nadledvin. Borůvky obsahují poměrně hodně různých kyselin, které jsou všechny pro tělo prospěšné. Například kyselina ellagová je potřebná pro prevenci vzniku zhoubných nádorů a kyselina listová je nezbytná pro prevenci rakoviny dělohy a normálního vývoje plodu během těhotenství.

Výhody borůvek pro ženy

Polynenasycené mastné kyseliny v borůvkách pomáhají bojovat proti předčasnému stárnutí. Vitamíny A a E ve složení mají dobrý vliv na stav pokožky, vlasů a nehtů.

Železo a kyselina listová z borůvek budou užitečné pro těhotné ženy. Během vývoje plodu je nutné tyto ukazatele sledovat a po konzultaci s lékařem dodržovat dietu.

Pravidelná konzumace borůvek snižuje riziko trombózy a zlepšuje srážlivost krve.

Výhody borůvek pro muže

Borůvky pomáhají udržovat fungování urogenitálního systému, někdy jsou součástí stravy při léčbě prostatitidy. Vápník a fosfor jsou užitečné pro pohybový aparát.

Zařazení borůvek do stravy pomůže zlepšit vidění, tonizovat tělo a urychlit intracelulární metabolismus lipidů.

Výhody borůvek pro děti

V kojeneckém věku se všechny systémy v těle aktivně vyvíjejí. Díky bohatému složení vitamínů tomuto procesu napomáhají borůvky. Kyselina askorbová chrání před nachlazením, flavonoidy a karoten mají pozitivní vliv na nervový systém, přispívají k jeho aktivnímu rozvoji.

ČTĚTE VÍCE
K čemu je zimní tráva?

Borůvky můžete zařadit do jídelníčku svého miminka od 1 roku. Pokud má problémy s trávicím systémem, je lepší odložit seznámení s bobulemi až do věku 3 let. Poprvé z toho můžete udělat pyré a teprve poté dát celé bobule nebo je přidat do svých oblíbených jídel.

Škodlivost borůvek

Nadměrná konzumace borůvek může způsobit alergie: můžete jíst ne více než 150 g bobulí denně. Lidé se silnými alergickými reakcemi na jiné potraviny by si měli dávat pozor na borůvky, stejně jako těhotné ženy.

– Nemůžete jíst borůvky s nedostatkem glukózo-6-fosfátdehydrogenázy. Jedná se o genetickou vadu, která se dědí. Vede ke zvýšenému obsahu červených krvinek v krvi a anémii. Lidé s touto poruchou mají potíže s odbouráváním některých látek nacházejících se v potravinách a lécích. Borůvky obsahují právě takové látky, říká praktická lékařka a výživová poradkyně Samira Skhashok.

Je nutné odmítnout jíst toto bobule pro ty, kteří trpí onemocněním močových cest. Je důležité sledovat reakci na borůvky u lidí s trombózou a onemocněními gastrointestinálního traktu: vředy, gastritida, cholititida.

Využití borůvek v lékařství

Studie prokázaly výhody borůvek při depresi. Dotazována byla skupina lidí: všichni užívali extrakt z borůvek denně po dobu 90 dnů (2).

Vysoký obsah vitamínu C ve složení bobulí pomůže při prevenci nachlazení a při jejich léčbě. Borůvky také zvyšují žaludeční sekreci a trávicí sílu žaludečních šťáv. Proto se zařazuje do jídelníčku při nemocech jako je pyelitida nebo žaludeční katary. Bobule se svými blahodárnými vlastnostmi pro trávicí systém na něj mohou stále negativně působit. Proto je důležité poradit se s odborníkem a dodržovat doporučení.

– Existuje obecný mýtus, že mnoho bobulí nelze jíst s cukrovkou. To vše díky tomu, že obsahují rostlinné cukry. Diabetici by neměli odmítat borůvky: můžete si dovolit ¾ šálku borůvek denně. Tato porce bobulí obsahuje 15 g sacharidů. A co víc, existují důkazy, že borůvky mohou snížit hladinu cukru v krvi u pacientů s cukrovkou. Proto je důležité sledovat hladinu glukózy, říká Samira Skhashok.

Kardiovaskulární onemocnění postihují převážně starší lidi. Borůvky mohou pomoci při léčbě vysokého krevního tlaku, poruch krvácivosti a problémů s řídnutím cév. Vědci se domnívají, že antokyany, pigmenty, které dodávají bobulím modrou barvu, interagují s jinými látkami. A tím mají pozitivní vliv na práci srdce a cév (3).

Dobrá paměť je důležitá v každém věku a je třeba ji rozvíjet po celý život. Studie provedené v různých věkových skupinách (od dětí po seniory) ukazují, že pravidelná konzumace borůvek zlepšuje kognitivní funkce. Kromě toho má užívání borůvek pozitivní vliv na rozvoj psychomotorických funkcí: koordinace a obratnosti (4).

Využití borůvek při vaření

Borůvky jsou součástí mnoha oblíbených dezertů: koláče, džemy a zavařeniny, muffiny. Chuť bobulí je ve srovnání s jasnou chutí borůvek spíše neutrální. Ale zároveň jsou zralé borůvky sladké: do pečiva můžete přidat méně cukru.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí Pinot grigio?

Kdo nemá rád sladké, může si z borůvek udělat salát nebo omáčku k hlavnímu jídlu.

Borůvkový a jablečný džem

Přidáním borůvek do klasického jablečného džemu získáte nový chuťový zážitek. A svou barvou tak trochu připomíná vesmír

jablka 1 kg
Borůvky 500 g
Cukr 1 kg

Jablka nastrouháme na hrubém struhadle a přidáme cukr. Nechte je sedět 20 minut. Poté, co dají šťávu, přendejte je do hrnce nebo hliníkové misky a zapalte. Směs vařte 20 minut. Přendejte do mixéru, rozemelte a vraťte na 15 minut na oheň.

Do směsi přidáme borůvky, vše rozmixujeme ponorným mixérem a vrátíme na sporák. Vařte 20 minut. Ještě horký džem nalijte do sterilizovaných sklenic a po vychladnutí dejte do lednice.

Buchty s tvarohem a borůvkami

Kombinace smetanového smetanového sýra a borůvek je skutečným potěšením. Vyzkoušejte to teplé i chlazené..

Instantní droždí 10 g
Mouka 500 g
mléko 300 ml
Cukr 70 g
Máslo 70 g
Tvaroh 250 g
Vejce 2 kus.
Cukr 20 g
Borůvky 150 g

Připravte těsto. K tomu zalijeme droždí teplým mlékem, přidáme k mouce a promícháme. Do směsi nasypte cukr a vypracujte těsto. Poté, co se těsto přestane lepit na ruce, přidejte do něj po malých kouscích máslo.

Těsto dejte do mísy, přikryjte utěrkou a nechte na teplém místě 2 hodiny kynout.

Připravte si krém. Vejce, smetanový sýr a cukr dobře promícháme. Těsto rozválíme a navrch položíme náplň. Rozložte na něj borůvky. Těsto rozválíme na špalek a nakrájíme na 12 stejných válečků.

Housky položte na plech a nechte 30 minut. Dejte je péct do trouby vyhřáté na 180 stupňů na 30–35 minut.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak vybírat a skladovat borůvky

Zralé a čerstvé borůvky mají jasnou a jednotnou barvu. Většinou jsou stejné velikosti, ale lze najít i větší bobule.

Borůvky se pěstují na velkoplošných plantážích: proto je jejich skladovatelnost delší než u borůvek. Tato bobule je divoká a na pultech ji moc často nenajdete.

Borůvky již zakoupené nebo nasbírané na chatě je lepší skladovat při teplotě +2 až +6 stupňů. V lednici se nezkazí, ale jejich chuť a prospěšné vlastnosti zůstanou zachovány. Před konzumací je důležité bobule dobře opláchnout: abyste zabránili jejich rozmočení, je lepší to udělat těsně před konzumací.

Oblíbené otázky a odpovědi

Samira Skashok, praktická lékařka a nutriční terapeutka na městské klinice Krasnodar č. 3 na Stavropolské, odpovídá na oblíbené otázky.

Jak správně mýt borůvky?

Vložte bobule do cedníku nebo kalika a vložte je do misky se studenou vodou. Toto je nejoptimálnější metoda. Bobule jsou poměrně křehké, mytí pod silným tlakem vody je může poškodit.

Borůvky by se měly umýt těsně před konzumací. Pokud to uděláte dříve, bobule změknou a rychle se zkazí.

ČTĚTE VÍCE
Kdo udělá z veverky prohlubeň?

Kdy je sezóna borůvek?

Za borůvkovou sezónu se považuje konec července – začátek srpna. Ve volné přírodě dozrávají borůvky přibližně 45 dní po odkvětu. Zahradní borůvky dozrávají o něco dříve než v lese: kolem poloviny července.

Je možné pěstovat borůvky v zemi?

Ano, je to docela možné, ale musíte vzít v úvahu některé funkce. Nejprve je důležité vybrat správné místo: dobře osvětlená oblast země, která je chráněna před průvanem. Je třeba pamatovat na to, že aby rostlina dobře rostla, musí půda propouštět vodu a vzduch. Borůvky milují dobře navlhčenou půdu. Optimální úrovně vlhkosti lze dosáhnout položením vrstvy mulče z listí a pilin mezi keře.

zdroje

  1. Michalská, G. Łysiak. Bioaktivní sloučeniny borůvek: Posklizňové faktory ovlivňující nutriční hodnotu produktů. National Library of Medicine // 2015. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26266408
  2. Borůvka. WebMD. URL: https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1013/blueberry
  3. Rodriguez-Mateos, PhD, a другие. Cirkulující metabolity antokyanů zprostředkovávají vaskulární přínosy borůvek: Postřehy z náhodně kontrolovaných studií, metabolomiky a nutrigenomiky. // 2019. URL: https://academic.oup.com/biomedgerontology/article-abstract/74/7/967/5321875
  4. Rodriguez-Mateos, PhD, a другие. Cirkulující metabolity antokyanů zprostředkovávají vaskulární přínosy borůvek: Postřehy z náhodně kontrolovaných studií, metabolomiky a nutrigenomiky. // 2019. URL: https://academic.oup.com/biomedgerontology/article-abstract/74/7/967/5321875

Borůvky jsou skutečnou superpotravinou, zdravým bobulovým ovocem s příjemnou chutí, na kterém si obvykle pochutnávají dospělí i děti. Tento přípravek má však i kontraindikace, o kterých jsme hovořili s odborníkem.

Zjistíme, jak jsou borůvky užitečné a škodlivé, jak je vybírat a kolik jich můžete sníst.

Materiál komentovala Maria Volchenkova, nutriční specialistka, klinická psycholožka, členka Ruské unie dietologů, výživových poradců a specialistů potravinářského průmyslu, expertka na práci s testy DNA ve společnosti MyGenetics

V přírodě existuje asi 33 odrůd borůvek. Keř s malými modrými bobulemi lze nalézt na březích vodních ploch, stejně jako v bažinách v oblastech s mírným a chladným klimatem. Dříve se listy borůvek používaly k činění kůže a bobule k barvení látek.

V Rusi se borůvkám říkalo „blázen“, „blázen“, „opilá bobule“, protože se sběratelům točila hlava a bolela je hlava. Později se ukázalo, že viníkem omamných příznaků byl divoký rozmarýn bahenní rostoucí poblíž [1]. Na pultech obchodů většinou najdete sladší vysoké borůvky pocházející ze Severní Ameriky.

Borůvky jsou blízkým příbuzným borůvek, i na pohled je od sebe těžko rozeznatelné. Ale stojí za to kousnout bobule – a všechno zapadne na své místo. Borůvky mají výraznější chuť a fialově červená šťáva zanechává na slupce světlé stopy. Bledou dužinou borůvek se těžko zašpiní, při vaření se doporučuje kombinovat s jinými bobulemi, aby byla chuť pokrmu bohatší.

Nejvýživnější částí borůvek je jejich slupka. Právě v něm je koncentrována většina anthokyanů, které, jak se vědci domnívají, jsou zodpovědné za mnoho prospěšných vlastností této bobule [2].

Kalorická a nutriční hodnota borůvek na 100 g

  • kalorie – 211
  • proteiny – 0,6 g
  • tuky – 0,3 g
  • uhlohydráty – 9.3 g
  • dietní vláknina – 4 g [3] .

Výhody borůvek

Borůvky jsou bohaté na vitamíny C, K, E, s mírou obsahují železo, zinek, hořčík, draslík, fosfor. Čerstvé bobule jsou bohaté na antokyany a leukoanthokyany, flavonoly, katechiny, fenolové, triterpenové a chlorogenové kyseliny [4]. Díky tomuto složení může pravidelná konzumace borůvek předcházet srdečním onemocněním, zlepšovat zdraví mozku a pomáhat snižovat hladinu cukru v krvi [5].

ČTĚTE VÍCE
Proč pijí Spálený chléb?

Borůvky mají skóre 53 na glykemickém indexu (GI), který měří, jak rychle určité potraviny zvyšují hladinu cukru v krvi. Vzhledem k tomu, že toto číslo je relativně nízké, je produkt považován za bezpečný pro lidi s diabetem.

Pamatujte, že jako každé bobule, i borůvky mohou způsobit alergie, ale takové případy jsou velmi vzácné [6]. Seznámení s produktem je však lepší začít s malými porcemi.

Podporuje imunitu

Borůvky, stejně jako většina bobulí, mají vysokou antioxidační aktivitu. Obsahuje mnoho užitečných flavonoidů – látek, které při požití aktivují práci enzymů. Vitamin C obsažený v produktu je také antioxidant důležitý pro zdraví pokožky a imunitu [7].

Může zlepšit funkci GI

Borůvky jsou dobré pro trávení. Jeden šálek (148 g) čerstvých bobulí poskytuje 3,6 g vlákniny. Vláknina je důležitou součástí zdravé výživy [8]. Navíc jsou borůvky díky malému množství cukru vhodné pro ty, kteří potřebují normalizovat svou váhu.

Pomáhá posilovat kosti

Vitamin K (fylochin) v borůvkách může prospívat zdraví kostí [9]. Hraje důležitou roli v procesu srážení krve a mineralizaci kostí. Kromě toho vědci prokázali pozitivní účinek borůvek v prevenci osteoporózy, onemocnění, při kterém se kostní tkáň stává méně hustá a náchylnější ke zlomeninám. Pravda, experimenty se stále provádějí na krysách [10], [11].

Snižuje riziko rozvoje srdečních onemocnění

Antokyany v borůvkách jim dodávají tmavě modrou barvu a snižují pravděpodobnost srdečních onemocnění [12], [13], [14], [15]. Jednou z hlavních příčin kardiovaskulárních onemocnění je ateroskleróza, ale borůvky zabraňují tvorbě cholesterolových plaků a dalším poškozením, která jsou pro toto onemocnění charakteristická [16]. Vědci naznačují, že pravidelná konzumace borůvek v dětství bude dobrou prevencí srdečních chorob v dospělosti.

Snižuje hladinu cukru v krvi

Studie ukázaly, že antokyany v borůvkách pomáhají kontrolovat hladinu cukru v krvi u lidí s diabetem 2. typu [17], [18]. Šťávy a pyré s přídavkem borůvek tedy napomáhají ke zvýšení náchylnosti organismu k inzulinu, to znamená, že jsou prostředkem prevence diabetu 2. typu [19].

Borůvky mohou také ovlivnit hladinu cukru v krvi ihned po požití jídla s vysokým obsahem sacharidů tím, že zablokují určité trávicí enzymy a sníží výkyvy hladiny cukru v krvi [20]. Dvě borůvkové smoothie každý den zlepšily citlivost na inzulín u obézních lidí, kteří měli vysoké riziko rozvoje cukrovky [21].

Prospěšné pro zdraví mozku

Vědci zjistili, že pravidelná konzumace potravin s vysokým obsahem flavonoidů (jako jsou borůvky) je spojena se zlepšením funkce mozku [22]. V jedné 12týdenní studii denní pití borůvkové šťávy pomohlo devíti starším lidem s předčasným poklesem paměti [23]. Další šestiletá studie u starších lidí ukázala, že borůvky a jahody zpomalily proces stárnutí mozku až na dva roky [24].

Pomáhá v prevenci rakoviny

Vysoký obsah anthokyanů a flavonolů (zejména myricetin) v borůvkách z nich dělá dobrého pomocníka v prevenci rakoviny [25], [26], [27]. Nejpříznivější výsledky vykazovaly ty subjekty, které přijímaly asi 500 mg flavonoidů denně. Toto množství můžete získat z jídla, pokud během dne pijete čaj a sníte jablko, pomeranč, 100 g borůvek a brokolici.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody rostliny bergénie?

Kdo by neměl jíst borůvky

Nedávné studie ukázaly, že u lidí s nedostatkem glukózo-6-fosfátdehydrogenázy (G6PD) se po konzumaci borůvek rozvine hemolytická anémie. G6PD je genetická porucha, při které mají pacienti potíže s rozkladem určitých chemických látek v potravinách a lécích. Jedna nebo více těchto chemikálií se nachází v borůvkách [28].

Také stojí za to zdržet se těchto bobulí pro ty, kteří mají operaci. Faktem je, že borůvky mohou ovlivnit koncentraci glukózy v krvi a narušit kontrolu hladiny cukru během a po operaci.

Borůvky ve vaření

Borůvky je nejlepší jíst čerstvé. Na zimu jsou bobule zmrazené nebo sušené. Vyrábí také lahodné džemy, smoothies, kompoty, džemy, džusy, omáčky, ovocné nápoje, bobulová vína. Dorty, sušenky, kastrol, koláče, sušenky, palačinky se pečou s borůvkami.

Zde je například jednoduchý recept na vitamínové smoothie z banánů a borůvek za pět minut. Na dvě porce budete potřebovat dva banány, 80 g borůvek, 60 g ovesných vloček a 400 ml mléka (kravského nebo rostlinného). Vše rozmixujte v mixéru do hladka a navrch ozdobte mátou a skořicí.

Jak si vybrat a uložit

Kupte si borůvky bez červených skvrn, sytě modré. Bělošedý povlak chrání kůži – nejužitečnější část bobule. Smyjte ho těsně před jídlem. Čerstvé bobule mohou být ponechány v chladničce dva až tři dny. Zmrazené si zachovají své blahodárné vlastnosti po celý rok.

Komentář odborníka

Maria Volchenkova, nutriční terapeutka, klinická psycholožka, členka Ruské unie dietologů, výživových poradců a specialistů potravinářského průmyslu, expertka na práci s testy DNA ve společnosti MyGenetics

150 g porce borůvek je 85 % vody, zbývajících 15 % obsahuje 4 g vlákniny, 24 % DV vitaminu C, 36 % vitaminu K, 25 % hořčíku a 15 g sacharidů. A v této užitečné porci pouhých 84 kalorií.

Antioxidanty, antokyany v borůvkách chrání tělo před volnými radikály. Tyto zákeřné molekuly poškozující strukturu našich buněk přispívají k předčasnému stárnutí a velmi nepříjemným onemocněním. V borůvkách je tolik antokyanů, že jsou možná nejmocnějším ochráncem volných radikálů mezi všemi bobulemi, ovocem a zeleninou.

Borůvky navíc pomáhají našemu tělu produkovat vlastní antioxidanty. Hlavní věc, kterou je třeba si zapamatovat: při tepelné úpravě ztrácejí borůvky 20 % antokyanů. Ale můžete to zmrazit.

Vysoký krevní tlak je obrovským rizikovým faktorem pro infarkty a mrtvice. Podle jedné studie byl již po 8 týdnech denní konzumace 50 g borůvek patrný 4–6% pokles krevního tlaku v testované skupině [29].

Mnoho žen ví z první ruky o diagnóze “cystitida” – infekce močových cest. Brusinkový džus a borůvky pomáhají předcházet a kontrolovat toto onemocnění. To vše díky speciálním látkám, které zabraňují bakteriím, jako je E. coli, “ulpívat” na stěnách močového měchýře.