Letos se kvůli pozdnímu jaru trochu opožďuje období zrání meruněk. Teprve nyní se na pultech začaly objevovat zářivě žlutooranžové plody z jižních oblastí naší země. Ale ne každý je může jíst.

Meruňky jsou dobré čerstvé, na vrcholu letní sezóny, kdy dozrávají v jižních oblastech naší země a jsou dováženy ze sousedních zemí. Tyto plody však neztrácejí své výhody ani při zpracování – meruňková šťáva, sušené meruňky nebo meruňky si zachovávají mnoho prospěšných vlastností ovoce. Tyto plody mají jedinečnou, rozpoznatelnou chuť a obsahují mnoho vitamínů, minerálů, jednoduchých cukrů a hodně vlákniny.

Svým složením docela aktivně působí na trávení, a proto by je ani zdraví lidé neměli konzumovat ve velkém. Velká část ovoce může uvolnit stolici. Pokud mluvíme o lidech s určitými chorobami, musíte být opatrní a někdy dokonce odmítnout jíst toto sezónní ovoce. „Doktor Peter“ spolu s gastroenteroložkou Věrou Samsonovou diskutovali o tom, kdo by se měl letos v létě vzdát meruněk.

Pozor – alergie

Pokud tělo na meruňky při konzumaci reaguje negativně, na kůži se objeví vyrážka, pálení, svědění a další příznaky potravinové alergie, měli byste se zdržet konzumace tohoto chutného produktu. U alergika může i jeden drobný plod způsobit extrémně nepříjemné příznaky včetně akutních anafylaktických reakcí.

Důležité je ale zdůraznit ještě jeden bod – pokud jste alergik trpící sennou rýmou, alergií na pyl, měli byste být maximálně opatrní. Velké riziko negativních reakcí je na meruňky, broskve a další peckoviny.

Pokud jsou střeva podrážděná

Meruňky jsou bohaté na sloučeniny označované zkratkou FODMAP. Jedná se o celou skupinu látek, které po uvolnění do střevního lumen mohou způsobit fermentaci a dráždit stěny. Pro běžné lidi to může být dokonce prospěšné, protože tento účinek pomáhá stimulovat peristaltiku a změkčuje stolici a urychluje pohyby střev.

Ale u lidí se syndromem dráždivého tračníku je to jinak. I malá část zralého ovoce může způsobit exacerbaci se souborem extrémně nepříjemných příznaků – nadýmání, křeče a křečovité bolesti, silný průjem. V tomto případě byste měli odmítnout meruňky v jakékoli formě.

Přečtěte si také

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody dýňové kytary?

Během období rekonvalescence po střevní infekci

Podobně jako výše by se meruňky kvůli jejich účinkům na trávení neměly konzumovat, pokud se zotavujete ze střevních infekcí. Střeva jsou podrážděná, zanícená a příjem projímavých potravin zvýší průjem a může způsobit silné bolesti břicha s plynatostí. Mezi nemocí a rozšířením jídelníčku o různé druhy ovoce včetně meruněk by měly uplynout alespoň 2-3 týdny.

Pokud je gastritida nebo vřed

Mimořádnou opatrnost by měli dávat ti lidé, kteří trpí zánětem žaludku nebo žaludečními vředy, dvanácterníkovými vředy s vysokou kyselostí. Plody obsahují aktivní ovocné kyseliny – citronovou a vinnou, které mohou stimulovat sekreci žaludeční šťávy a vyvolávat exacerbaci onemocnění. To platí zejména při konzumaci meruněk na lačný žaludek. Je přípustné jíst ne více než 1-2 kusy a pouze po hlavním jídle, pečlivě sledovat trávicí reakce.

Při snížené činnosti štítné žlázy

Existují důkazy, že byste měli přestat jíst meruňky, zejména ve velkém množství, v případě poruchy funkce štítné žlázy – hypotyreózy (kdy je množství vylučovaných hormonů prudce sníženo). Vědci a lékaři spojují tuto skutečnost s rozvojem obtíží při asimilaci, zpracování a metabolismu velkých objemů beta-karotenu.

Přečtěte si také

S diabetem mellitus

Ovoce obsahuje hodně jednoduchých cukrů – fruktózu a glukózu, proto by si při jejich užívání měli dávat zvláštní pozor lidé trpící diabetes mellitus XNUMX. i XNUMX. typu. Konzumace meruněk může způsobit náhlé skoky v cukru, zejména na lačný žaludek, což může zhoršit váš celkový stav. Podobně jako u sušených meruněk a meruněk obsahují ještě více cukru, takže omezení jsou ještě přísnější. Meruňky jsou navíc kalorické a ve velkém by je neměli konzumovat diabetici, kteří si hlídají váhu nebo hubnou. Maximum – jeden nebo dva kusy denně, abyste si mohli vychutnat sezónní produkt.

Jestliže máte problémy s ledvinami

Meruňky mají poměrně vysoký obsah draslíku, v hladině draslíku patří ke špičce. Pokud tedy máte vážné problémy s ledvinami, včetně selhání ledvin, měli byste se zdržet konzumace velkého množství meruněk. Po oloupání nejsou povoleny více než dva kusy denně.

– Dužnina plodů meruněk obsahuje od 4,7 do 27 % sacharidů (glukóza, fruktóza, maltóza, sacharóza), 1,3 % organických kyselin (jablečná, citrónová a jantarová), dále karotenoidy, jako je lykopen a lutein. Kromě toho je sladké ovoce bohaté na mnoho fenolických sloučenin, flavonoidy, katechiny a také vitamíny A, B1, B2, PP, C.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší způsob hnojení fialek?

Meruňky jsou dobrým zdrojem draslíku. 100 g čerstvého ovoce obsahuje asi 12 % denní hodnoty tohoto minerálu a sušené ovoce asi 70 % doporučené denní hodnoty.

Meruňková jádra obsahují aminokyseliny, enzym emulsin a mastné oleje, skládající se převážně z kyseliny linolové a olejové a také glyceridy.

Zajímavostí je, že čím sytější je oranžová barva slupky a dužiny plodů, tím více kyseliny askorbové obsahují.

Posílení krevních cév. Flavonoidy pomáhají posilovat cévy, stejně jako zmírňují příznaky chronického zánětu v těle.

Zdraví srdce. Draslík v těle je zodpovědný za normální fungování nervových a svalových funkcí, za transport živin a také za udržování zdravého krevního tlaku a zdraví srdce.

Mládí kůže. Meruňky obsahují vitamíny E a C, což jsou silné antioxidanty, které mají pozitivní vliv na stav pokožky. Pomáhají chránit před UV zářením a také zlepšují elasticitu pokožky. Dalším antioxidantem nalezeným v tomto ovoci je beta-karoten. Tato látka chrání buňky před zničením, včetně poškození způsobeného slunečním zářením.

Kdo by se měl meruňky vzdát?

  • Meruňky obsahují velké množství cukru, proto je třeba je opatrně zařazovat do jídelníčku při cukrovce.
  • Další kontraindikací je žaludeční vřed a další onemocnění trávicího traktu v akutním stadiu.
  • Meruňky jsou silným alergenem, proto je odborníci doporučují používat opatrně pro děti a těhotné ženy.

Je důležité, aby se: Syrová meruňková jádra by neměli jíst ani zdraví lidé: obsahují dostatečně vysokou koncentraci amygdalinu, látky, která může způsobit toxický účinek. Při tepelné úpravě se amygdalin ničí, takže můžete jíst smažená semínka nebo meruňkový džem s peckami.

  • Nezralé plody jsou nebezpečné. Mohou vyvolat zvýšení kyselosti žaludeční šťávy, výskyt pálení žáhy a říhání, průjem.

Kolik meruněk můžete sníst bez újmy na zdraví?

Doporučený denní příjem meruněk pro zdravého dospělého člověka je asi 200 g čerstvého ovoce nebo 50 g sušeného ovoce (sušené meruňky).

Odborníci nedoporučují jíst toto ovoce nalačno nebo před spaním. To je způsobeno množstvím ovocných kyselin, které mohou dráždit stěny žaludku, způsobit pálení žáhy, těžkost a nepohodlí.

Pro zlepšení imunity, celkové posílení organismu a udržení normální činnosti střev potřebují děti, senioři a těhotné ženy sníst 100 g meruněk denně.

ČTĚTE VÍCE
Jak můžete popsat sakuru?

Jak skladovat meruňky?

Trvanlivost meruněk při pokojové teplotě není delší než tři dny, zatímco v chladničce mohou být plody skladovány až 20 dní. Aby meruňky déle vydržely, lze je zavařit, zmrazit nebo sušit.

Jak se meruňky používají v kosmetologii?

V moderní kosmetologii se aktivně používá ovocná buničina, stejně jako olej získaný ze semen. Meruňka se používá jak k výrobě profesionálních kosmetických produktů zakoupených v obchodě, tak k výrobě produktů pro domácí péči.

Meruňková maska ​​se připravuje velmi jednoduše: musíte vzít zralé ovoce, odstranit z něj kůru, dobře rozdrtit dužinu a aplikovat ji na předem vyčištěnou tvář. Doba působení této masky je cca 20 minut, po ní je potřeba ji smýt a nic dalšího na obličej nenanášet. Pokud je kůže příliš mastná, můžete do meruňkové dužiny přidat trochu kefíru. Tyto masky by se měly používat každé 3-4 dny.

Meruňky ve vaření

Meruňky jsou skvělé do džemů, zavařenin, koláčů, likérů a dalších dezertů.

Oblíbené jsou také sušené meruňky. Sušené ovoce bez pecky se nazývá sušené meruňky a s peckou – meruňky.

Tvarohový koláč s meruňkami

K přípravě těsta budete potřebovat: 350-400 g pšeničné mouky, 150 g másla, 100 g cukru, 3 vejce a 2 lžičky prášku do pečiva.

Na náplň: 600 g tvarohu, 400 g meruněk, 200 g zakysané smetany, 150 g cukru a 3 vejce.

Začneme přípravou těsta. Máslo lehce rozehřejeme a ušleháme s cukrem, postupně přidáváme vejce, důkladně promícháme.

Do směsi postupně přidávejte prosátou mouku, prášek do pečiva a případně špetku soli. Uhněteme těsto a dáme do formy o průměru 25-28 cm.Těsto přitlačíme tak, aby vznikly strany.

Pokračujeme k přípravě náplně. Meruňky důkladně omyjeme, rozpůlíme a zbavíme pecek. Na těsto ve formě poklademe ovocem řezem dolů. Tvaroh rozklepněte v mixéru, přidejte do něj vejce, cukr a zakysanou smetanu. Tvarohovou směs nalijte na meruňky.

Koláč pečeme v troubě vyhřáté na 180 stupňů, doba pečení bude asi 50-60 minut.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.