Na jaře je nejdostupnějším zdrojem přírodních vitamínů čerstvá zelenina. Nejužitečnější je jej užívat nyní, kdy jsou zásoby užitečných látek v těle téměř vyčerpány a s nedostatkem vitamínů se nám jen velmi těžko daří nerovně bojovat. Ale kromě výhod může nekontrolované jedení zeleniny poškodit vaše zdraví.

Pojďme zjistit, kdo může těžit z kterého typu greenů a kterému je lepší se vyhnout?

petržel

Petržel obsahuje: vitamín C – je proslulý svou jedinečnou vlastností posilovat imunitní systém. Existuje hořčík, jeho působení je zaměřeno na uklidnění nervového systému. Petržel obsahuje fosfor a vápník, jejichž účelem je posílení kostí, a také fluor, který skvěle posiluje zubní sklovinu a zabraňuje vzniku kazů. A nakonec zinek, který má pozitivní vliv na zdraví mužů, a železo, které vyžaduje každý, a ještě víc ten, kdo trpí chudokrevností. Petržel mimo jiné snižuje hladinu cukru v krvi, její pravidelná konzumace je prospěšná při cukrovce. Saláty připravené s čerstvou petrželkou budou zdravější, pokud přidáte 1-2 polévkové lžíce. l. kyselina citronová. Tímto způsobem se neutralizují dusitany, které jsou několikanásobně nebezpečnější než dusičnanové sloučeniny. Petržel je nejlepší používat čerstvá nebo přidávat do hotových pokrmů.

Uškodí petržel

Petržel se nedoporučuje konzumovat osobám, které trpí akutními zánětlivými onemocněními ledvin, urolitiázou nebo močovým měchýřem, protože je silným diuretikem.

Salát

Salát obsahuje spoustu užitečných minerálů. Obsahuje draslík, železo, zinek, jód, kobalt a vápník. Všechny tyto minerály, přicházející v úspěšné kombinaci, mají blahodárný vliv na lidský organismus. Tento produkt je prostě nezbytný pro děti a starší osoby, stejně jako pro osoby s cukrovkou. Salát se navíc doporučuje lidem trpícím poruchami jater, ledvin, tuberkulózou a trávicí soustavou. V salátu má kombinace draselné a sodné soli příznivý vliv na metabolismus voda-sůl a je diuretikum, proto je vhodná pro hypertoniky.

Ale vědci nenašli žádné škodlivé vlastnosti salátu.

Kopr

Tento typ zeleně je jednou z nejdůležitějších součástí naší kuchyně. Kopr se používá téměř ve všech pokrmech a přípravách na zimu. Mimochodem, v sušené podobě je třikrát zdravější než čerstvý. Tento produkt je nepostradatelným prostředkem v boji proti úplavici, průjmu, respiračním onemocněním a poruchám spánku. Kopr obsahuje silice, které mají baktericidní a antioxidační vlastnosti. Tyto vlastnosti dokonale čistí dýchací cesty při kašli v důsledku alergie. A pokud se u vás objeví alergické svědění, pak odvary z kopru dokonale podporují hojení ran na kůži. Kopr obsahuje také vlákninu, která dobře čistí střeva, zlepšuje trávení a zmírňuje příznaky nadýmání.

ČTĚTE VÍCE
Kolik vody potřebuje kapr?

Kopr škodí

Může se objevit, když se kopr konzumuje spolu s léky. Například při užívání diuretik nebo choleretických léků. Proto se před přidáním koprové infuze k léčbě poraďte se svým lékařem. V opačném případě může samoléčba způsobit dehydrataci.

Zelená cibule

Obsahuje několikrát více užitečných prvků než cibule. Jedná se o četné fytoncidy, vitamíny a minerály. Všechny jsou užitečné při infekčních a nachlazeních.

Škodlivost zelené cibule

Tato zelenina je kontraindikována u lidí, kteří mají onemocnění srdce, gastrointestinálního traktu, ledvin a jater, stejně jako u pacientů s hypertenzí. Také konzumace cibule ve velkém množství může způsobit bolesti hlavy.

Materiály a fotografie z otevřených zdrojů

Podívejte se na nejnovější zprávy z města a regionu na našem kanálu TG a na sociálních sítích „Vkontakte“ a „Odnoklassniki“.

Zelené výhonky a kořeny petržele se odedávna používají k přípravě různých pokrmů a jako lék. Je to běžné koření v kuchyních po celém světě. Jaká je hodnota a bohatství této rostliny – chápeme společně s gastroenterologem

Voňavé zelené z rodiny deštníků nás potěší nejen v létě. Nenáročná petržel se snadno pěstuje doma i ve sklenících, takže se prodává v obchodech a na trzích po celý rok. Rostlina se používá v čerstvé i sušené formě, vyrábí se z ní kosmetika, léky a používá se při konzervování. Skutečný nález pro gurmány a lidi, kteří se starají o své zdraví!

Historie petržele ve výživě

Petržel se poprvé objevila ve starověkém Egyptě. Ve starověkém Řecku byl považován za symbol smrti. Když Řekové řekli, že „člověk potřebuje petržel“, znamenalo to, že je na pokraji života a smrti a s největší pravděpodobností brzy zemře.

Petržel byla přitom prastarým symbolem života. Na hlavu se nosil věnec z vonných listů, aby se zbavil nebezpečí nákazy různými nemocemi.

Pěstování petržele jako zeleninové plodiny začalo v XNUMX. století. Pravda, zpočátku se s ním zacházelo s určitými předsudky a bylo považováno za bylinu, která negativně ovlivňuje játra a způsobuje zvýšené močení. Je na tom něco pravdy – petržel působí opravdu močopudně a nemocným játrům škodí.

Složení a kalorie

Kalorie na 100 g 49 kcal
Proteiny 3,7 g
Tuky 0,4 g
Sacharidy 7,6 g

— Petržel obsahuje betakaroten a je bohatá na vitamíny B, A, PP a E. Listy a kořeny obsahují hodně železa, sodíku, vápníku, fosforu, hořčíku a zinku. Tato zelenina posiluje naše tělo a pomáhá bojovat proti škodlivým bakteriím, říká Kandidát lékařských věd, gastroenterolog-hepatolog Olga Arisheva.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody podzimní hrušně?

Petržel obsahuje organické kyseliny, apiin, rostlinnou vlákninu, silice, kyselinu listovou a mnoho dalších biologicky aktivních živin. V listech rostlinné zeleniny je více vitamínu C než v citronu – 125-328 mg% (1). Esenciální oleje, které petržel obsahuje, zlepšují chuť a vůni pokrmů.

Výhody petrželky

Lidé věděli o výhodách zeleninové rostliny již dlouho. Moderní vědecký výzkum odhalil antioxidační, antidiabetické, analgetické, antispasmodické, antitrombotické, laxativní, estrogenní, diuretické, antibakteriální a antifungální vlastnosti petržele (2).

Pokud budete pravidelně jíst petržel, můžete uspokojit potřebu těla vitaminu C, hlavního obránce proti virovým onemocněním. Hořčík a zinek, které jsou součástí této rostliny, pomáhají zotavit se z fyzického a psychického stresu.

– Petržel je nízkokalorický produkt, je užitečné ji zařadit do jídelníčku hubnoucích lidí, – říká Olga Arisheva.

Výhody petrželky pro ženy

Při každodenním stravování se můžete zbavit problémů s nestabilním menstruačním cyklem a nepříjemnými příznaky během menstruace. Vitamíny skupiny B, které jsou v petrželce hojně zastoupeny, snižují křeče v podbřišku a odstraňují podrážděnost.

– Petržel je schopna ovlivnit ženskou krásu. Masky a krémy s přídavkem bylin účinně čistí a bělí obličej, pomáhají při akné a stařeckých skvrnách. Použití odvarů vám umožní rychle se zbavit nadváhy a otoku. Těhotné ženy by měly používat petržel opatrně. To může vést k tonusu dělohy a vyvolat potrat, vysvětluje Olga Arisheva.

Semena petržele se používají k léčbě plešatosti. Maska semen, rostlinného oleje a vody se vtírá do poškozených oblastí po dobu 1-2 hodin a růst vlasů se postupně obnovuje.

– Petrželová šťáva pomáhá při kocovině, snižuje vliv tabáku na dýchací ústrojí a působí protizánětlivě na urogenitální systém. Odvar pomáhá zklidnit trávicí trakt a zlepšuje trávení díky velkému množství vlákniny. Olga Arisheva.

Výhody petržele pro děti

Petržel pomáhá vyrovnat se se sezónními infekcemi. Rostlina obsahuje eugenol, speciální silici s výrazným protizánětlivým účinkem, která posiluje imunitní systém a zvyšuje odolnost proti virovým onemocněním. Petržel je dobrý profylaktický prostředek proti rýmě způsobené alergiemi.

Petržel se zavádí do stravy od 6-8 měsíců, kdy si děti začínají zvykat na obiloviny, maso a polévky. Rostlina má mírně hořkou chuť, takže je lepší ji dávat ne v čisté formě, ale pouze jako koření.

ČTĚTE VÍCE
Jaké vitamíny jsou v Nightshade?

Uškodí petržel

Pro zdravého člověka je petržel zcela bezpečná. Užívání petržele škodí těm, kteří mají problémy s ledvinami a játry. Takoví lidé mohou jíst pikantní zeleninu pouze v malých množstvích. Z používání petrželky je lepší zcela upustit od pankreatitidy a nefritidy.

„Lidé trpící dnou a urolitiázou by se této zelené měli vyhýbat kvůli jejímu diuretickému účinku,“ dodává. Olga Arisheva.

Využití petržele v lékařství

Léčivé vlastnosti petržele jsou známy již od starověku. V lékařství se tato rostlina používá ve formě odvarů, nálevů a tinktur. Z oddenků se vyrábějí přípravky, které normalizují činnost jater a žlučníku, zlepšují trávení, zmírňují nepohodlí při nadýmání a žaludečních poruchách, mají antimikrobiální vlastnosti a zvyšují odolnost organismu.

Petrželová šťáva se používá k posílení cév, normalizaci činnosti štítné žlázy a kůry nadledvin. Pomáhá hojit rány, modřiny a zmírňuje svědění kůže po bodnutí hmyzem.

Použití petrželky při vaření

Bez listů a kořenů petržele si nelze představit přípravu polévek, omáček a salátů. Tato bylinka je oblíbená v ruské, francouzské a americké kuchyni a dokáže zvýraznit chuť každého pokrmu. Petržel je dobré jíst v kteroukoli roční dobu, ale zvláště důležité je zařadit ji do jídelníčku v pozdním podzimu, zimě a brzy na jaře, kdy má naše tělo nedostatek vitamínů (3).

Zelená omáčka

Jednoduché, chutné koření ideální k masu, rybám a salátovým dresinkům.

Banda čerstvé petrželky 50 60-g
Olivový olej 70-100 ml
Sůl chuť
Citronová šťáva chuť

Petržel omyjeme a lístky bez stonků nasekáme nadrobno. Vložte do hluboké mísy, nalijte do oleje a šlehejte mixérem do homogenní hmoty. Osolíme, přidáme citronovou šťávu, dáme do sklenice a dáme do lednice. Omáčka je připravena k jídlu.