V tabulce je uveden obsah živin (kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálních látek) na 100 gramů jedlé části.

Živina Číslo Norma** % normy ve 100 g % normy ve 100 kcal 100% normální
Kalorická hodnota 287 kcal 1684 kcal 17% 5.9% 587 g
Proteiny 3.7 g 76 g 4.9% 1.7% 2054 g
Tuky 1.1 g 56 g 2% 0.7% 5091 g
Sacharidy 73.6 g 219 g 33.6% 11.7% 298 g
Dietní vlákna 10 g 20 g 50% 17.4% 200 g
Voda 10 g 2273 g 0.4% 0.1% 22730 g
Organické kyseliny 0.3 g ~
Ash 1.5 g ~
Vitamíny
beta karoten 0.006 mg 5 mg 0.1% 83333 g
Vitamín B1, thiamin 0.05 mg 1.5 mg 3.3% 1.1% 3000 g
Vitamín B2, riboflavin 0.05 mg 1.8 mg 2.8% 1% 3600 g
Vitamín B4, cholin 6.3 mg 500 mg 1.3% 0.5% 7937 g
Vitamin B5, pantotenik 0.8 mg 5 mg 16% 5.6% 625 g
Vitamín B6, pyridoxin 0.1 mg 2 mg 5% 1.7% 2000 g
Vitamín B9, folát 19 μg 400 μg 4.8% 1.7% 2105 g
Vitamín C, askorbová 0.3 mg 90 mg 0.3% 0.1% 30000 g
Vitamin E, alfa tokoferol, TE 0.3 mg 15 mg 2% 0.7% 5000 g
Vitamín H, biotin 4.2 μg 50 μg 8.4% 2.9% 1190 g
Vitamin K, fylochinon 2.7 μg 120 μg 2.3% 0.8% 4444 g
Vitamín PP, NE 1.9 mg 20 mg 9.5% 3.3% 1053 g
Niacin 0.8 mg ~
Macronutrienty
Draslík, K 370 mg 2500 mg 14.8% 5.2% 676 g
Vápník, Ca 65 mg 1000 mg 6.5% 2.3% 1538 g
Křemík, Si 166.1 mg 30 mg 553.7% 192.9% 18 g
Hořčík, Mg 69 mg 400 mg 17.3% 6% 580 g
Sodík, Na 32 mg 1300 mg 2.5% 0.9% 4063 g
Síra, S 6.9 mg 1000 mg 0.7% 0.2% 14493 g
Fosfor, P 56 mg 800 mg 7% 2.4% 1429 g
Chlor, Cl 13.1 mg 2300 mg 0.6% 0.2% 17557 g
Stopové prvky
Hliník, Al 157.7 μg ~
Bor, B 92 μg ~
Vanad, V 6 μg ~
Železo, Fe 1.5 mg 18 mg 8.3% 2.9% 1200 g
Jód, I 1.1 μg 150 μg 0.7% 0.2% 13636 g
kobalt, spol 0.18 μg 10 μg 1.8% 0.6% 5556 g
Lithium, Li 6 μg ~
Mangan, Mn 0.262 mg 2 mg 13.1% 4.6% 763 g
Měď, Cu 206 μg 1000 μg 20.6% 7.2% 485 g
Molybden, Mo 1.4 μg 70 μg 2% 0.7% 5000 g
Nikl, Ni 25 μg ~
Rubidium, Rb 63 μg ~
Selen, Se 3 μg 55 μg 5.5% 1.9% 1833 g
Stroncium, Sr 80 μg ~
Fluor, F 8 μg 4000 μg 0.2% 0.1% 50000 g
Chrome, Cr 59 μg 50 μg 118% 41.1% 85 g
Zinek, Zn 0.29 mg 12 mg 2.4% 0.8% 4138 g
Zirkonium, Zr 16.2 μg ~
Stravitelné sacharidy
Škrob a dextriny 0.4 g ~
Mono- a disacharidy (cukry) 69.2 g ~
Mastné kyseliny
Omega-3 mastné kyseliny 0.003 g od 0.9 do 3.7 0.3% 0.1%
Omega-6 mastné kyseliny 0.016 g od 4.7 do 16.8 0.3% 0.1%
Nasycené mastné kyseliny 0.1 g max. 18.7 г
ČTĚTE VÍCE
Je možné oživit rostlinu?

Energetická hodnota Sušená jujuba (unabi, čínské datle) je 287 kcal.

Primární zdroj: Vytvořený v aplikaci uživatelem. Více.

** Tato tabulka ukazuje průměrné normy vitamínů a minerálů pro dospělého. Pokud chcete znát normy na základě vašeho pohlaví, věku a dalších faktorů, pak použijte aplikaci Moje zdravá strava.

Plody jujuby jsou v Číně, Indii a Koreji dlouhodobě velmi žádané: používá se k léčbě různých nemocí, nejčastěji však jako sedativum. Prozradíme vám, proč byste měli vyzkoušet toto exotické ovoce, kterému se také říká čínské datle, unabi a jujube.

Jak vypadá jujuba

Pokud jste někdy byli v Asii nebo na jihu Ruska, možná jste si všimli skromných nízkých stromů, na kterých rostou kulaté zelenohnědé plody, podobné velkým datlím. Nejsou příliš nápadné, ale kdo ví, co je jujuba, nikdy kolem neprojde.

Plody jujuby mohou být malé, jako třešeň, nebo velké, jako švestka. Mají tenkou, jedlou slupku a bělavou dužinu. Nezralé unabi mají vždy světle zelenou barvu, ale když dozrají, stanou se tmavě červené. Plody jujuby nejsou tak sladké jako datle palmy a chutnají jako lehce přezrálé jablko. Jejich textura je také odlišná – houbovitá a jemná. Mnoho lidí popisuje unabi jako „přírodní marshmallow“.

Užitečné vlastnosti jujuby

Ne nadarmo Číňané po staletí užívali tyto plody jako lék na úzkost a problémy se spánkem a také k potlačení chuti k jídlu a zlepšení trávení. Vědci dokázali, že jujuba je skutečně prospěšná. A právě proto.

Energetický náboj

Výživové vlastnosti jujuby se sušením zvyšují: energetická hodnota suchého ovoce může dosáhnout až 300 kcal. Čínské datle navíc obsahují nejprospěšnější sacharidy: v průměru minimálně 70 g na 100 g ovoce. Množství bílkovin se pohybuje od dvou do pěti gramů, tuku do jednoho gramu, plus štědré dávky hořčíku, draslíku, vápníku a fosforu.

Zásobárna antioxidantů

Hladina vitaminu C, jednoho z nejsilnějších antioxidantů, dosahuje v plodech jujuby typicky téměř 70 mg (na 100 g), což je ve skutečnosti XNUMX % denní dávky pro ženy a blíží se normě pro muže. Kromě toho plody obsahují další antioxidanty: flavonoidy, triterpenové kyseliny, polysacharidy. Společně chrání buňky před zničením (a tělo před předčasným stárnutím) způsobeným volnými radikály.

ČTĚTE VÍCE
Jak odstranit komáry vína?

Dobrý spánek a ochrana mozku

Jujuba se v lidovém léčitelství vždy používala ke zlepšení spánku. Vědci zjistili, že některé složky ovoce ovlivňují produkci serotoninu. Studie navíc prokázaly, že jujuba zlepšuje paměť a pomáhá chránit mozkové buňky před poškozením.

Dobré trávení a imunita

Jujube má poměrně hodně vlákniny – až 6 g na 100 g ovoce. Díky tomu porce sušených čínských datlí blahodárně působí na střeva, předchází zácpě, normalizuje hladinu cukru v krvi a snižuje hladinu cholesterolu. A vzhledem k tomu, že trávicí trakt je plně funkční, zvyšuje se šance na dobré fungování imunitního systému.

Pokud užíváte antidepresiva nebo antikonvulziva, určitě se poraďte se svým lékařem: jujuba může ovlivnit jejich účinek.

S čím jíš čínské datle?

Jujuba se může zdát jako neobvyklá pochoutka, ale je stejně dobrá jako jakékoli jiné sladké sušené ovoce.

Jujube jako nezávislá pochoutka

Sušené čínské datle je vhodné vzít s sebou na svačinu: stejně jako běžné datle se nekazí a zabírají málo místa. Jujuba se navíc hodí k ořechům a dalšímu sušenému ovoci. Udělejte si z nich směs podle chuti (například lískové oříšky + rozinky + unabi) a vychutnáte si je doma s šálkem čaje, na dlouhé procházce nebo na zkoušce.

Jujube v dezertu

Pokud chcete udělat dezert bez cukru, použijte jujubu. Plody dobře dodávají sladkosti pečivu a mohou být základem pro přírodní sladkosti.

Chcete-li přidat jujubu přímo do těsta, rozmixujte ovoce na kaši pomocí mixéru, dokud nebude hladké. Rozemletou hmotu použijte také jako základ pro bonbóny. Nejlepší je ale do náplně do koláčů dávat ovoce nakrájené na polovinu. Dalším způsobem, jak proměnit jujubu v dezert, je udělat z ní džem nebo džem.

Jujube na čaj a kompot

Unabi využijete k přípravě nejen dezertů, ale i lahodných nápojů. Přidejte čínské datle do běžného kompotu a bez cukru okamžitě mnohem sladší a získá nové zajímavé chuťové odstíny. Nebo si uvařte čaj tak, že ovoce nejprve nakrájíte nožem nebo je jednoduše hnětete rukama. Jujubu můžete kombinovat s tradičním čajem, bylinkami a dalším sušeným ovocem a vytvořit tak zdravý nápoj.