Kofein je často součástí krémů proti celulitidě a léků na spalování tuků. Přitom káva z kelímku je často obviňována ze vzniku celulitidy. Kde je pravda o kofeinu?

Pomůže vám kofein zhubnout a zbavit se celulitidy?

Kofein je nejznámější lipolytikum (lipolytikum je chemická látka, která „rozkládá“ molekuly tuku). Jak však každý ví, samotná káva nebo kofein vám k hubnutí nepomůže. Proč?

Odpověď je jednoduchá: kofein skutečně pomáhá rozkládat triglyceridy (molekuly tuku) uvnitř tukových buněk a stimuluje uvolňování těchto látek do krevního řečiště.

Pokud však tuk není oxidován („spalován“) na energii ve svalech nebo jiných orgánech, bude nevyhnutelně pohlcen jinou tukovou buňkou někde jinde v těle a tam se uloží.

Takže pokud nespálíte tuk cvičením nebo dietou, tuk uvolněný kofeinem se vrátí do jiné tukové buňky někde v těle. V tomto případě vám kofein pomůže s přesunem tuku z jedné tukové buňky do druhé.

Na druhou stranu, pokud budete méně jíst a více cvičit, tuk uvolněný díky kofeinu se oxiduje na oxid uhličitý a vodu. Oxid uhličitý a voda jsou pak z těla vyloučeny plícemi a močí/potem. To je důvod, proč většina pilulek na hubnutí obsahujících kofein nefunguje: stimulují odstraňování tuku z tukových buněk. Ale všechno ostatní (tedy spalování odstraněného tuku) je vaše práce.

  • Kofein + dieta + cvičení = výsledky.
  • Kofein sám o sobě = jen přesun tuku z jedné tukové buňky do druhé = ztráta času a nervozita.

Fungují kofeinové krémy?

Na druhou stranu kofein aplikovaný lokálně, jako v krémech proti celulitidě, je účinný při snižování tělesného tuku. Pomáhá vytěsňovat tuk z tukových buněk v konkrétní oblasti, kde je aplikován.

Samozřejmě, pokud při aplikaci krému na celulitidu necvičíte/nedržíte dietu, efekt bude zanedbatelný. A cokoli se uvolní, vstoupí do krevního oběhu a bude znovu uloženo někde jinde v těle (jak jsme vysvětlili výše). Ve skutečnosti mohou být některé z nich znovu připojeny ke stejné oblasti těla.

To je důvod, proč musíte cvičit a hlídat si stravu, když používáte krém proti celulitidě. Pokud to neuděláte, jednoduše snížíte účinnost krému a utratíte peníze.

Na druhou stranu, pokud cvičíte/držíte dietu A používáte krém proti celulitidě (s kofeinem nebo bez něj) na určitou oblast, můžete snížit celulitidu a místní tuk v této konkrétní oblasti. Tomu se říká cílená redukce tuku a nelze toho dosáhnout cvičením. .

ČTĚTE VÍCE
Jaké je pohlaví včelích dělnic?

Lze kofeinový krém aplikovat na celé tělo?

Pokud se budete koupat v kofeinové smetaně, pijte raději kávu. Natírat kofeinový krém na celé tělo nemá moc smysl, protože pak nedosáhnete lokalizovaného efektu a efekt celého těla bude v podstatě ekvivalentní pouhému pití kávy.

Buďte tedy chytří a používejte krém proti celulitidě lokálně (maximálně na jednu nebo dvě oblasti těla) a neutrácejte peníze za jeho nanášení na celé tělo. Tohle nebude fungovat.

  • Kofeinový krém + cvičení + dieta = cílené spalování tuků.
  • Samotný kofeinový krém = snížená účinnost.
  • Kofeinový krém po celém těle = jako pití kávy = přesun tuku z jedné tukové buňky do druhé.

Způsobuje káva celulitidu?

Ve skutečnosti kofein nezpůsobuje celulitidu. Myšlenka, že kofein způsobuje celulitidu, je jedním z těch městských mýtů, které šíří dezinformovaní „experti“ na krásu po celém světě.

Teorie, že kofein způsobuje celulitidu, je založena na schopnosti kofeinu potenciálně způsobit zadržování vody, když je konzumován v nadměrných dávkách, jako je 10 šálků kávy denně. Kofein působí na ledviny, má diuretický účinek. Při takové nadměrné konzumaci se mohou ledviny některých lidí stát závislými na určité dávce kofeinu, a tak když tito lidé nedostanou své obvyklé množství kávy, dojde u nich k zadržování vody.

Většina lidí však pije 2-3 šálky kávy nebo čaje denně, a to nestačí k zadržování vody. Většina žen navíc pociťuje mnohem větší zadržování tekutin při užívání antikoncepčních pilulek nebo při sedavém zaměstnání než při předávkování kofeinem. Cukr, alkohol, kouření jsou další důležité příčiny zadržování vody.

Zadržování vody je jen jedním z aspektů celulitidy. Hromadění tuku, ochablost kůže, záněty, poškození volnými radikály a glykace jsou stejně důležité aspekty a žádný z nich není způsoben kofeinem.

Kolik kávy můžete vypít

U žen, které nepijí více než 3 kofeinové nápoje denně (jako je káva, energetické nápoje, čaj, zelený čaj atd.), není kofein vůbec příčinou celulitidy.

Pro ženy, které pijí asi 10 nápojů obsahujících kávu denně, je kofein skutečně důležitým faktorem, ale více bychom se obávali cukru obsaženého v těchto šálcích kávy nebo energetických nápojů, sušenek a svačinek. A také o celkové nevyváženosti životního stylu, která vede k tak vysoké spotřebě kofeinu.

ČTĚTE VÍCE
Jaký motor je na K 744?

U žen, které pijí 5-6 kofeinových nápojů denně a trpí celulitidou, může kofein potenciálně tvořit 10 % celulitidy, zbývajících 90 % je způsobeno nízkou fyzickou aktivitou, nezdravou stravou, hormonální antikoncepcí, kouřením a konzumací alkoholu.

Na závěr bych rád zmínil, že kofein má při lokální aplikaci jak lipolytické (uvolňující tuk), tak cirkulační účinky, proto se kofein používá v krémech proti celulitidě.

Antioxidanty obsažené v kávě, čaji a zeleném čaji mají navíc anticelulitidní účinky díky svým antioxidačním a protizánětlivým účinkům.

Často můžete slyšet, že káva a sport jsou neslučitelné a je třeba si vybrat. Káva ale povzbuzuje a dodává energii, a to je přesně to, co je pro úspěšné cvičení nezbytné. Tak pít či nepít? A pokud pijete, jak, kdy a v jakém množství? Na naše otázky odpovídal expert TEA.ru – trenér a odborník na výživu Evgeniy Kirsanov.

Prokázané výhody kávy pro sportovce

Káva obsahuje hořčík

Hořčík je urychlovač mnoha reakcí v lidském těle, současně aktivuje přibližně 600 enzymů. Tento minerál je například nezbytný pro efektivní fungování nervového, kardiovaskulárního, dýchacího a trávicího systému a je důležitý pro uvolnění svalových vláken. Hořčík je také nezbytný pro syntézu neurotransmiterů (serotonin a dopamin), které ovlivňují naši náladu, motivaci a reakci na stres. Umožňuje také snížit hladinu inzulínu, optimalizovat krevní lipidy a normalizovat krevní tlak. Nedostatek hořčíku je zase plný nespavosti, aterosklerózy, deprese, poruch srdečního rytmu a svalových křečí.

Káva pomáhá spalovat podkožní tuk

Káva zrychlí váš metabolismus, což znamená, že spálíte více kalorií a je to tuk, který jde do spalování. Osvědčený výzkum na toto téma sdílel australský institut sportu. Během experimentu dostali cyklisté na výběr kávu nebo vodu. Ti, kteří preferovali vodu, dokázali urazit výrazně kratší vzdálenost než ti, kteří zvolili kávu. „Milovníci kávy“ se mnohem později cítili unavení a vyčerpaní a byli více motivováni k dosažení svých cílů. Tento efekt se vysvětluje i tím, že káva při sportu snižuje množství adenosinu ve svalech, a proto umožňuje jejich silnější kontrakci, čímž předchází pocitu únavy.

Je ale dokázáno, že káva bez tréninku nebo posilovna samotná ke spalování tuků nepovedou.

ČTĚTE VÍCE
Jak zjistit, zda existují blechy nebo ne?

Pokud stále nevěříte na schopnost kávy spalovat tuky, pak je tu pro vás další vědecká studie. Fyziologická fakulta Univerzity v Granadě provedla experiment, který zjistil, že 3 mg kofeinu (stejné množství jako v šálku espressa) 30 minut před aerobním cvičením zvýšilo rychlost spalování tuků. Odpoledne je přitom účinnost kofeinu vyšší a ráno pití kávy před sportovními aktivitami k takovému výsledku nevede. Zjištění vědců bylo zveřejněno v časopise International Society of Sports Nutrition.

Káva zvyšuje rychlost reakce

Tento efekt je dobře znám mnoha sportovcům z vlastní zkušenosti a byl potvrzen četnými studiemi. Aromatický nápoj zlepšuje rychlost reakce a vytrvalost, zvyšuje motivaci a koncentraci.

Je však třeba pamatovat na to, že před fyzickou aktivitou je potřeba omezit nebo zcela vyloučit užívání energetických nápojů s kofeinem, pokud si neodmítnete i šálek aromatické kávy. Směs energetických nápojů a kávy může negativně ovlivnit kardiovaskulární systém.

Káva snižuje práh bolesti

Káva stimuluje uvolňování adrenalinu: jak víte, když se jeho hladina v krvi zvýší, člověk se stane méně citlivým na bolest, což znamená, že bolest svalů se nestane překážkou sportovních úspěchů.

Káva tonizuje svaly

Japonští vědci našli souvislost mezi pravidelnou konzumací kávy a hmotou kosterního svalstva. Ortopedi a fyziologové prokázali, že káva je dobrým pomocníkem pro udržení silných svalů. U pijáků kávy dochází k pomalejší progresi sarkopenie (stav, kdy s věkem ubývá svalové hmoty).

Zápory kávy pro sportovce a jak je zcela odstranit

Nebudeme si nic nalhávat, ne všechno je s pitím kávy před tréninkem tak růžové. Zde jsou některé negativní důsledky.

Zvykání si na účinky kofeinu

Pokud máte ve zvyku se před každým tréninkem povzbuzovat kávou a pak se náhle vzdávat kofeinu, můžete pociťovat pokles motivace a snížení úrovně vytrvalosti. Mohou se objevit i bolesti hlavy a zvýšená podrážděnost. Tyto příznaky se však neobjeví, pokud si pravidelně dáte pauzu od kávy na týden nebo dva.

Nervové vyčerpání

Nervové buňky se neustálou stimulací unaví, protože káva přímo ovlivňuje nervový systém. Sledujte své pocity: pokud jste se dnes dobře vyspali, dobře se nasnídali, venku svítí sluníčko a máte dobrou náladu, možná byste si měli jít zacvičit bez kávy?

ČTĚTE VÍCE
Je možné norku napařit?

Dehydratace

Předpokládá se, že káva má mírné diuretické vlastnosti, takže abyste zůstali hydratovaní v den cvičení, pijte hodně vody. Nezapomínejte na jednoduché pravidlo – přidejte 1 litr vody ke své denní normě, pokud chodíte do posilovny nebo si jdete zaběhat.

Jaká káva se nejlépe hodí ke sportu?

Pokud cvičíte, abyste zhubli, neměli byste si do kávy přidávat mléko, smetanu ani cukr. Pijte ochucený nápoj bez přísad.

Příliš silná turecká káva také není nejlepší volbou před tréninkem – je příliš sytá a hustá. Nejlepší je pít standardní porci černé kávy ze 100% kávy Arabica. Je dobré, když je nápoj louhován v překapávacím kávovaru nebo metodou přelévání.

Nezapomeňte také zvážit kofein z jiných zdrojů, jako je čaj, čokoláda, sportovní doplňky a koktejly.