Sezam: jeden černý, druhý bílý. 18.02.2017 13: 00

Bílý a černý sezam se používá ve vaření, medicíně a kosmetologii. Rozdíl mezi těmito druhy spočívá nejen v barvě, ale také v jejich pěstební ploše a prospěšných vlastnostech. Bílá sezamová semínka se běžně používají při vaření. Mají příjemnou chuť a obsahují hodně oleje. Tento produkt se běžně používá jako koření a pro vnější ozdobu pečiva, dortů, cukroví, cukrovinek a dalších cukrářských výrobků. Rostlina roste na Západě a Středním východě. Hlavními dovozci lehkých semen jsou Mexiko, Salvador a Guatemala. Světlé a nahnědlé odrůdy sezamu se vždy loupou.

Černý sezam roste v Číně, Japonsku a jihovýchodní Asii. Hlavními dovozci produktu jsou Čína a Thajsko. Semena se neodstraňují slupky, protože i pod nimi zůstávají černé. Černý sezam produkuje olej vyšší kvality. Výrobek se často používá k přípravě marinád, omáček, hlavních jídel a příloh. Černý čínský a thajský sezam se k léčebným účelům používá častěji než bílý sezam.

Složení a příznivé vlastnosti bílého sezamu

100-150 g živého sezamu dokáže pokrýt denní potřebu vápníku pro tělo. 100 g tohoto produktu obsahuje 780-1100 mg vápníku. Sezam je tedy po máku hlavním rostlinným zdrojem tohoto minerálu. Prospěšné vlastnosti sezamových semínek jsou také odhaleny díky obsahu vitamínů E, K, C, B, PP, jódu, fosforu, hořčíku, železa, manganu, mědi, zinku, mastných kyselin a minerálů. Procento bílkovin ve výrobku je 22,2 % a tuku 52,6 %.

Výhody bílého sezamu jsou realizovány díky snadnému vstřebávání všech jeho prospěšných prvků, vitamínů a kyselin. Semena jsou zvláště užitečná při kožních a oftalmologických onemocněních a zánětlivých procesech. Olej ze semen zlepšuje regenerační schopnosti organismu, srážlivost krve, zmírňuje podráždění a únavu. Sezam má příznivé vlastnosti a kontraindikace. Neměli by ho jíst lidé s urolitiázou, zvýšenou srážlivostí krve a sklonem k tvorbě krevních sraženin.

Složení a příznivé vlastnosti černého sezamu

Černý sezam má cennější léčivé vlastnosti než bílý a hnědý sezam. To je způsobeno skutečností, že černý sezam není oloupán ze slupky, ve které je koncentrováno mnoho užitečných látek. Výrobek obsahuje méně tuku a bílkovin než bílá semena.

Ale obsah popela a lehce stravitelných sacharidů, vitamínů A a B v černém sezamu je vyšší. Antioxidační, čistící a omlazující vlastnosti černého sezamu jsou účinnější. Tyto vlastnosti jsou realizovány díky lignanům a fytosterolům. Černá semena jsou účinnější při snižování hladiny krevního cukru a cholesterolu a příznivěji působí na játra a gastrointestinální trakt.

ČTĚTE VÍCE
Proč kůň nespí vleže?

Prospěšné vlastnosti a kontraindikace černého sezamu jsou podobné jako u bílého. Již bylo zjištěno, že černá semena mají prospěšnější vlastnosti. V těhotenství by se však neměly zneužívat, aby nedošlo k potratu. Denní příjem přípravku pro těhotné ženy by neměl přesáhnout 30 g. Jinak má černý sezam stejné kontraindikace jako bílý sezam.

Jak správně konzumovat sezamová semínka

Získání maximálního užitku ze sezamu je možné pouze při správném použití. Bez ohledu na druh sezamu se vyplatí koupit živý sezam, který neprošel speciálním zpracováním. Živý sezam je zrna, která mohou klíčit. Pokud je to možné, je lepší přidat do jídla černý sezam se slupkami nebo kombinované odrůdy bílých (hnědých) a černých zrn. Výhody sezamu pro tělo již byly diskutovány výše, ale tento přínos se plně neprojeví, pokud jsou zrna podrobena tepelnému ošetření.

Nejlepší je posypat sezamem již připravené pokrmy. Přípravek zlepšuje chuť a zvyšuje nutriční hodnotu zeleniny, rýže, brambor. Sezam je díky svým vlastnostem nedílnou součástí vegetariánské kuchyně. Můžete připravovat pokrmy složené téměř výhradně ze sezamu a také konzumovat tento produkt syrový, několik lžic denně. Pokud chcete být dlouho zdraví a mladí, pak je zde rada, jak jíst sezam. Jezte tato zrna co nejčastěji. Pokrmy se sezamem by se měly jíst pomalu, sezamová semínka důkladně žvýkat.