Přidává se do salátů, vaří se, dusí, konzumuje se čerstvý i konzervovaný. Mnoho lidí hrášek miluje. Ale jak užitečné je to čerstvé, v konzervě nebo sušené, které se používá k vaření polévek a pyré?

18. listopadu 2023 3. XNUMX. XNUMX

Obsahem bílkovin může hrášek, zejména sušený, konkurovat i masným výrobkům. Je zdrojem rostlinných bílkovin, které se poměrně dobře vstřebávají. Lidé také často jedí čerstvý zelený hrášek v luscích nebo přidávají hrášek z konzervy do salátů, hlavních jídel nebo svačin.

O tom, jak užitečný je tento produkt a co se s tím dá vařit, mluvili jsme s odborníky.

Alergologie-imunologie, patofyziologie, pediatrie

Alergolog-imunolog, pediatr, patofyziolog

Jeden z nejstarších produktů

Naši předkové jedli hrášek na úsvitu doby kamenné. Bylo to cenově dostupné jídlo, které bylo syté, snadno se pěstovalo a mělo dlouhou životnost. Dnes tento produkt neztrácí na popularitě, konzumuje se čerstvý, mražený, sušený a ve formě konzerv. Mezi potravinářskými druhy lze rozlišit cukr, dezert, lopatu a peeling.

  • Dezerty se konzumují čerstvé, jsou nejšťavnatější a nejsladší.
  • Čepelové odrůdy se sbírají nezralé a přidávají se při přípravě polévek.
  • Z vyloupaných odrůd používáme pouze čerstvý zelený hrášek nebo zpracovaný – sušený, mražený nebo v konzervě.

Přečtěte si také

Na co je hrášek bohatý?

Kalorický obsah hrášku závisí na jeho druhu. V čerstvém stavu je na 100 g asi 80 kcal. Sušené „váží“ 290 kcal. Jedná se o produkt bohatý na bílkoviny – 5 g, sacharidy – 8,5 g, ale nemá téměř žádný tuk – 0,2 g čerstvé. V cereální formě se poměry mění: 20,5 g bílkovin, 49 g sacharidů a 2 g tuku.

Velké množství bílkovin a komplexních sacharidů dělá ze sušeného hrášku výborný výživný produkt, který může nějakým způsobem konkurovat i masným výrobkům. Skvěle zasytí, dobře se vstřebává a dodává energii bez prudkého zvýšení krevního cukru.

Výhody

Hrách může díky svému vitamínovému a minerálnímu složení pomoci vyřešit některé zdravotní problémy, pokud jej pravidelně zařazujete do svého jídelníčku.

Kvůli obsahu vitamín A a beta-karoten může pomoci urychlit hojení poškozených tkání, napravit fungování hormonálního systému, zlepšit vzhled – vyhladit pokožku, stimulovat růst nehtů a vlasů. Tyto látky také pomáhají zlepšovat zrak, posilují kosti a zuby.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody cizrnové mouky?

vitamin C posiluje stěny cév, stimuluje imunitní systém, chrání nervový systém a napomáhá vstřebávání železa.

Vitamíny skupiny B normalizovat metabolické procesy, inhibovat stárnutí buněk.

Přečtěte si také

Kdo nemůže hrášek

Hrách obsahuje vysoké množství purinů, které zvyšují hladinu kyseliny močové v těle, což může vést k bolestem kloubů, ledvinovým kamenům a záchvatům dny. Proto je to nutné limit ve stáří a na pozadí poruch metabolismu purinů. Lidé by měli být opatrní při přidávání hrášku do jídla. trpí nefritidou a exacerbací trávicích patologií – cholecystitida, peptický vřed. Nebezpečný je i u tromboflebitidy.

Protože přípravek při trávení vyvolává nadýmání, měl by být během těhotenství omezen na pozadí kolitidy, syndromu dráždivého tračníku a hemoroidů.

Co vařit z hrášku

Zveme vás k vyzkoušení několika receptů od šéfkuchaře, které mohou zpestřit váš obvyklý jídelníček a stát se chutným a zdravým doplňkem jídelníčku.

Šéfkuchař baru Gryadushka, šéfkuchař baru Loft, člen cechu volgogradských kuchařů

Kuřecí polévka se zeleným hráškem

  • Kuřecí řízek – 250 g
  • Mražený zelený hrášek – 100 g
  • Nudle – 100 g
  • Cibule – 100 g (na vývar)
  • Celer – 50 g (na vývar)
  • Kuličky pepře – 5 ks. (na vývar)
  • Sůl, pepř podle chuti
  • Voda – 1,8 l

Doporučení. Malé nudle doporučuji smažit na suché pánvi do zlatova, takže se ve vodě nerozvaří a dodají pokrmu jasnou chuť. Podle uvážení můžete přidat více mraženého hrášku.

Nikdo si nepamatuje doby, kdy byl suchý hrách základní potravou mnoha rodin z prostého důvodu nedostatku masa.

Ale úžasné časy, kdy byl zelený hrášek nedostatkovým zbožím, už dávno skončily. K dostání je hrášek, nově i v mražené podobě a láska lidí neubývá. Světlý, veselý hrášek přidáváme do salátů, zeleninových polévek, guláše, nebo ho jednoduše používáme jako přílohu k masitým pokrmům.

Objevili se i noví „hrdinové“ – například cizrna. O něco menší úspěch má suchý hrášek, ze kterého se vaří kaše a lahodné polévky se šunkovými žebry. Ale také o něm víme, že je zdravý a ve stravě prostě nesmí chybět. Obsah cukru v něm je tedy nižší a je zde více bílkovin a škrobu než v zeleném hrášku. Hrách je nesmírně zajímavým produktem, ať už jakéhokoli druhu nebo druhu. Proto navrhuji se tím náležitě zabývat.

ČTĚTE VÍCE
Co vydávají stromy v noci?

Co jsou hrášky

Hrách je jednoletá bylina patřící do rodiny luštěnin. Jeho plody jsou lusky s kulovitými semeny – hrách. Je pravda, že mnozí odborníci považují zelený hrášek za zeleninu, nikoli za fazole. V závislosti na struktuře fazolových ventilů se rozlišují odrůdy loupání a cukrového hrachu.

Skořápky loupaných odrůd jsou velmi tvrdé a nejedlé. Tyto hrášky se sbírají, suší, loupou a leští. Cukrový lusk bývá často sladší. Jeho měkké lusky se dají jíst celé. Existují i ​​střední nebo jinak řečeno „polocukerné“ odrůdy hrachu, jehož listy jsou v nezralém stavu měkké a jedlé, ale zráním se stávají nevhodnými ke konzumaci.
Sušený hrách se používá k výrobě obilovin: celý leštěný loupaný hrách a leštěný hrách žluté nebo zelené barvy. Hrachová pleva se nepoužívá k vaření, ale mouka z tohoto produktu našla své místo v mnoha lahodných a neobvyklých pokrmech z různých zemí.

Výhody hrášku. Prospěšné a preventivní vlastnosti

Hrachová obilnina je lehce stravitelný produkt. Normalizuje metabolické procesy v těle, má posilující účinek na stěny cév, snižuje riziko rakoviny, infarktu, hypertenze, zastavuje stárnutí pokožky a celého těla. Hrách je navíc díky sacharidům ve svém složení výborným dodavatelem energie.

Kalorický obsah hrášku. 100 gramů suchého hrachu obsahuje 149 kcal, kalorický obsah vařeného hrášku je téměř poloviční.

Hrách je ceněný pro obsah rostlinných bílkovin, které jsou podobné bílkovinám z masa. Obsahuje řadu esenciálních aminokyselin. Hrách má vysokou koncentraci kyseliny askorbové. Obsahuje různé druhy cukru, vitamíny PP, vitamíny skupiny B, dále škrob, karoten a vlákninu. Hrách je navíc bohatý na makro- a mikroprvky. Sušený hrách je vynikajícím zdrojem molybdenu. Obsahuje dostatek draslíku, vápníku, hořčíku, fosforu, manganu a železa.

Složení hrášku. 100 g výrobku obsahuje 8 g bílkovin, 20 g sacharidů, 8 g vlákniny

Léčivé vlastnosti hrachu

Hrách a trávicí systém

Z hlediska obsahu vlákniny zaujímají luštěniny přední místa mezi potravinářskými výrobky. Stejně jako ostatní luštěniny je i hrách bohatý na rozpustnou vlákninu. Rozpustná vláknina tvoří v trávicím systému gelovité látky, které vážou žluč a odvádějí ji z těla. Jedna porce (200 gramů) vařeného hrášku poskytuje 65,1 % denní hodnoty vlákniny. Jeho nerozpustná vláknina je nezbytná pro prevenci zácpy a poruch trávení.

ČTĚTE VÍCE
Jak ošetřit kožich?

Hrášek proti cukrovce

Vláknina v hrachu účinně bojuje proti cukrovce tím, že zabraňuje rychlému vzestupu hladiny cukru v krvi po jídle. Vědci porovnávali dvě skupiny lidí s diabetem 2. typu, kteří jedli různá množství potravin s vysokým obsahem vlákniny. Jedna skupina jedla standardní americkou diabetickou dietu obsahující 24 gramů vlákniny/den, zatímco druhá skupina jedla stravu obsahující 50 gramů vlákniny/den. Ve skupině, která dostala více vlákniny, vědci zaznamenali nižší hladiny krevního cukru i inzulínu (hormon, který pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi). A také jejich hladina „špatného“ cholesterolu se snížila o téměř 7 %, hladina triglyceridů o 10,2 %.

Hrášek pro zdraví srdce

Neobsahuje prakticky žádný tuk, ale obsahuje vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Studie, která zkoumala stravu a související riziko úmrtí na ischemickou chorobu srdeční, se během 16 let zúčastnilo více než 25 82 mužů středního věku ve Spojených státech, Finsku, Nizozemsku, Itálii, bývalé Jugoslávii, Řecku a Japonsku. Pozadí: Vyšší spotřeba mléčných výrobků v severní Evropě; vyšší spotřeba masa v USA, vyšší spotřeba zeleniny, luštěnin, ryb a vína v jižní Evropě a vyšší spotřeba obilovin, sójových výrobků, ryb v Japonsku. Studie ukázala, že konzumace luštěnin může snížit riziko úmrtí na srdeční choroby o XNUMX %!

Draslík v hrachu snižuje růst a vývoj aterosklerotických plátů v cévách a je také nezbytný pro snížení vysokého krevního tlaku. Porce vařeného hrášku obsahuje 20,3 % denní potřeby draslíku v těle.

Hrách obsahuje pyridoxin (vitamín B6), který se podílí na rozkladu a tvorbě aminokyselin. Nedostatek tohoto vitamínu může vést k dermatitidě a křečím.

Hrách jako antikarcinogenní činidlo

Nejkontroverznější problém. Zjištění vyžadují další výzkum. Předpokládá se, že hořčík, zinek a selen, na které je hrášek bohatý, aktivně odolávají rakovinovým buňkám. Výrobek navíc obsahuje fytoestrogeny, které snižují riziko některých onemocnění, včetně rakoviny prostaty u mužů a rakoviny prsu u žen.

Jak si vybrat a uložit

Kvalitní suchý hrách je středně velký, o průměru 3-4 mm. Vyznačuje se jasně žlutou nebo zelenou barvou. Větší hrách je znakem krmné odrůdy. Při výběru hrachu dejte přednost produktu zabalenému v trvanlivém obalu, který jej ochrání před negativními vlivy vlhkosti. Půlka nebo celý hrášek by neměl být poškozen škůdci. Přítomnost zbytků nebo velkého množství rozdrcených kusů svědčí o špatné kvalitě obilovin.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody bílé akácie?

Suchý hrášek si zachová své jedinečné vlastnosti několik měsíců, pokud je skladován ve vzduchotěsné nádobě (jako je skleněná nádoba) na suchém místě. Na dno nádoby můžete umístit malý látkový sáček s malým množstvím soli, aby se hrášek nerozmočil.

Jak vařit hrášek. Tipy na vaření hrachových jídel

Nové odrůdy a inovativní výrobní technologie hrachu obilovin mohou zkrátit dobu přípravy na 35-40 minut. Omytý celý nebo velmi suchý hrášek se doporučuje uchovávat 2-4 hodiny ve studené vodě. Kromě toho, abyste zkrátili dobu vaření produktu, můžete do vroucí vody s hráškem několikrát přidat studenou vodu.

Hrách je jednou z hlavních ingrediencí zeleninových polévek. Dá se použít jako příloha, jako náplň do koláčů nebo jako svačina. Dělají se z něj nudle a palačinky. Existuje mnoho receptů na nová i klasická jídla z různých zemí s použitím hrachu a mouky.

Viz také:

  • Polévková polévka s uzenými žebry
  • Hrachová polévka pro dítě
  • Hrachová kaše – recepty

Kontraindikace

Sušený hrášek obsahuje přírodní látky zvané puriny. U některých lidí nejsou ledviny schopny odstranit produkt rozkladu purinů, kyselinu močovou, což vede ke zvýšení její hladiny v těle. Při dlouhodobé a nadměrné akumulaci kyseliny močové dochází k onemocnění jako je dna a tvoří se ledvinové kameny. Z tohoto důvodu by tito lidé měli omezit nebo zcela vyloučit příjem potravin obsahujících puriny. Nedávné výzkumy však ukazují, že puriny v mase a rybách zvyšují riziko dny, zatímco puriny v rostlinné stravě mají malý nebo žádný účinek.

Z historie hrachu

Předpokládá se, že moderní odrůdy této rostliny pocházejí z hrachu, který pocházel ze střední Asie a Evropy. Tento produkt se konzumuje již od pravěku – jeho zkamenělé pozůstatky našli archeologové při vykopávkách ve Švýcarsku. Hrách je zmíněn v Bibli a starověké civilizace si jej velmi cenily. A pokud ve starověkém Řecku hrášek zpravidla jedli obyčejní lidé, pak o několik století později v Evropě získal status lahůdky a zaujal místo v královském menu.

Hrách byl přivezen do Ruska ve starověku. V 6. století se objevily choulostivější odrůdy těchto fazolí a lidé je začali konzumovat čerstvé. Hrách se do Spojených států dostal krátce poté, co se v této zemi usadili kolonisté. Rostlina byla pěstována pro domácí použití. Masové pěstování hrachu jako polní plodiny začalo až v 18. století.

ČTĚTE VÍCE
Jak chutnají jablka Fuji?

V 19. století, během raného vývoje genetiky, hrál hrách velmi důležitou roli. Základní zákony dědičnosti znaků objevil Gregor Mendel jako výsledek výzkumu prováděného na této rostlině.

Dnes jsou největšími komerčními producenty sušeného hrachu Rusko, Francie, Čína a Dánsko.