Okurky jsou mezi Ukrajinci velmi oblíbené, pěstují se téměř v každé dači a na každé zahradě. Jejich obliba je opodstatněná tím, že se velmi snadno sklízejí, lze je pěstovat vertikálně i na mřížoví. I když není místo, vždy se najde koutek pro okurky. Mimochodem, jsou nejen chutné, ale mají také mnoho prospěšných vlastností. Pojďme se na ně podívat podrobněji.

Nutriční výhody okurek pro tělo

Produkty z tohoto článku

Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 35748
cena 18.99 UAH

Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 22138
cena 17.99 UAH

Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 13326
cena 16.49 UAH

Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 35699
cena 17.99 UAH

Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 13322
cena 16.49 UAH
Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 13327
cena 17.99 UAH

Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 46888
cena 17.99 UAH

Připraveno k odeslání Rychlé odeslání 22132
cena 17.99 UAH

Okurky mají vysoký obsah vody, takže pomáhají udržovat hydrataci v těle. To je užitečné zejména v létě, kdy jsou teploty velmi vysoké a mohou způsobit dehydrataci. Okurky také obsahují mnoho vitamínů a minerálů, jako je vitamín C, vitamín K, draslík a hořčík. Tyto látky poskytují zdravotní výhody a pomáhají udržovat optimální úroveň lidského fungování, když okurky zařadíte do své běžné stravy.

Okurky mají nízký obsah kalorií, ale vysoký obsah vlákniny, která pomáhá udržovat pocit plnosti a udržuje zdravý gastrointestinální trakt. Kromě toho mají okurky antimikrobiální vlastnosti, které pomáhají bojovat proti známkám stárnutí. Okurkovou vodu lze použít k detoxikaci látek, protože obsahuje vysoký obsah vody a vlákniny, která pomáhá odstraňovat škodlivé látky.

Okurky obsahují velké množství vitamínů a minerálů, které pomáhají udržovat zdraví. Obsahují vitamíny A, B a C, které zvyšují výkonnost organismu. Kromě toho mají okurky vysoký obsah draslíku, který pomáhá udržovat zdraví srdce a snižuje krevní tlak. Vzhledem ke všem těmto výhodám mohou být okurky užitečným doplňkem zdravé výživy a pomáhají udržovat zdravou rutinu. Zejména pokud máte nějaké zdravotní problémy, měli byste si na tuto zeleninu dát pozor, protože je povolena ve většině léčebných diet.

Vlastnosti okurek jsou docela užitečné, takže je mohou konzumovat děti i starší lidé.

ČTĚTE VÍCE
Dá se po houbách pít?

Léčivé vlastnosti okurek

Prospěšné vlastnosti okurek pomáhají zlepšit zdraví. Obsahují velké množství vody, která pomáhá zadržovat vlhkost v těle a zajišťuje správnou úroveň hydratace. Okurky navíc poskytují vlákninu, která zlepšuje trávení a podporuje zdraví střev. Pravidelná konzumace okurek může pomoci obnovit funkci střev a snížit zátěž střev, což přispívá k celkovému zlepšení zdraví.

Okurky mají protizánětlivé vlastnosti, které pomáhají snižovat občasné riziko rozvoje chronických onemocnění. Okurky navíc obsahují antioxidanty, které chrání buňky před poškozením a pomáhají snižovat riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. Díky tomu pravidelná konzumace okurek snižuje riziko některých onemocnění. Léčivé vlastnosti okurek jsou známy již od starověku. Jsou prověřené časem.

Okurky mohou pomoci bojovat s přebytečnou vodou a udržovat normální hladinu cukru v krvi. Mají nízký obsah kalorií, ale také vysoký obsah vody a vlákniny, což podporuje pocit plnosti a snižuje chuť na svačinu. Obsahují také křemík, který může pomoci posílit kosti a zabránit rozvoji osteoporózy. Zařazení okurek do vašeho jídelníčku tak může být prospěšné pro zdraví a pomáhá udržovat optimální hladinu cukru v krvi.

Okurka je ovoce z čeledi Cucurbitaceae, blízký příbuzný dýně, tykve, melounu a melounu. Při vaření se používá hlavně jako zelenina, ale botanicky je to ovoce [1]. Na rozdíl od melounu, jehož chuť se odhalí, až když konečně dozraje, se okurka jí nezralá. Právě v tomto období vzniká tvrdá, křupavá slupka a svěží chuť. Přezrálá okurka změní barvu – ze zelené na žlutou a uvnitř – měkkou a kyselou.

Stejně jako mnoho jiných druhů ovoce je lze pěstovat ve volné půdě (bez přístřešku) a ve sklenících. A pokud u prvního trvá sklizňová sezóna od poloviny června do září, pak je možné koupit kdykoli během roku. Okurka je díky své neutrální chuti multifunkčním ovocem, které se používá při vaření na různé způsoby. Může být zdravou svačinkou po celý den, ingrediencí do salátů, smoothies a limonád a doplňkem teplých jídel spolu s další zeleninou. Pro ty, kteří preferují sytější chuť ovoce, existuje mnoho receptů: okurky mohou být solené, jemně solené nebo nakládané. Oblíbeným jídlem se stala také varianta asijského předkrmu – drcené okurky: natlučou se plochou stranou nože a namočí se do marinády, přidá se česnek, cibule, ořechy.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou velké květiny?

Kalorie okurky a nutriční hodnota

Jedna loupaná syrová okurka (100 g) obsahuje 16 kalorií a také [2]:

  • Xnumx g vody,
  • 0,62 g bílkovin
  • 3,63 g sacharidů,
  • 0,5 g vlákna.

Výhody okurky

Okurka nasycuje tělo vlhkostí, antioxidanty, pomáhá normalizovat trávení a váhu, stejně jako hladinu cukru v krvi.

1. Obohacuje o důležité stopové prvky

Okurky mají nízký obsah kalorií, ale vysoký obsah vody a důležitých vitamínů a minerálů. Vitamin K podporuje srážlivost krve a je zodpovědný za zdraví kostí, vitamin A má pozitivní vliv na zrak a imunitní systém. Ve slupce je obsaženo mnoho prospěšných látek, proto byste ji neměli odřezávat, pokud se ovoce při pěstování neošetřuje chemií.

2. Obsahuje antioxidanty

Antioxidanty zabraňují chemické reakci oxidace, která produkuje volné radikály, které jsou škodlivé pro zdraví. Mohou způsobovat různá chronická onemocnění, ale i autoimunitní a srdeční onemocnění [3].

Okurky, stejně jako jiné ovoce a zelenina, obsahují například betakaroten, který dokáže neutralizovat volné radikály.

V jedné studii dostávalo 30 starších dospělých denně po dobu jednoho měsíce okurkový prášek. Bylo zjištěno, že zvyšuje několik markerů antioxidační aktivity [4]. Některé důkazy však naznačují, že okurkový prášek obsahuje koncentrovanější dávku antioxidantů než běžná okurka, takže k vyvození definitivního závěru je zapotřebí více výzkumu.

Okurky obsahují také flavonoidy a třísloviny, které jsou zvláště účinné při blokování volných radikálů [5]. A lignany mohou pomoci předcházet osteoporóze a některým srdečním chorobám [6].

3. Podporuje hydrataci

Voda hraje velkou roli v našem blahobytu: reguluje teplotu, podporuje správný metabolismus, odstraňuje škodlivé látky a také pomáhá vstřebávat užitečné látky [7]. Potravou přijímáme až 40 % vody [8]. Okurky jsou přibližně z 96 % tvořeny vodou [9], takže mohou být pro naše tělo spolehlivým zdrojem tekutin.

4. Pomáhá normalizovat váhu

Jeden experiment ukázal, že konzumace potravin s vysokým obsahem vody a nízkým obsahem kalorií pomáhá normalizovat váhu [10].

Okurky mají nízký obsah kalorií a vysoký obsah vody, takže je lze použít jako svačinu mezi jídly po celý den, i když držíte dietu. Mohou nahradit výživnější a kaloričtější pokrmy, lze je přidávat i do sendvičů nebo použít jako přísadu do salátů.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody cibule v octě?

5. Zlepšuje trávení

Dehydratace je častou příčinou zácpy, protože narušená vodní rovnováha brání trávicím procesům a brání pohybům střev [11]. Vzhledem k tomu, že okurka obsahuje hodně vody a vlákniny, příznivě působí na trávicí systém, pomáhá předcházet zácpě a podporuje stabilní činnost trávicího traktu [12]. A pektin, druh rozpustné vlákniny nacházející se v okurkách, urychluje pohyb střevních svalů a vyživuje prospěšné bakterie, které zlepšují zdraví trávení [13].

Poškodit okurku

Okurka je docela neškodné ovoce, pokud ji nebudete nadměrně používat. Díky velkému množství vlákniny může způsobovat nadýmání a plynatost. Je také důležité kupovat okurky od renomovaných dodavatelů, protože mohou být během pěstování ošetřeny pesticidy. V každém případě je třeba zeleninu před konzumací důkladně umýt.

Komentáře odborníků

Anna Litvinenko nutriční specialistka, klinika Rassvet

„Okurky se skládají především z vody, což z nich dělá vynikající potravinu pro udržení hydratace těla. Okurky jsou také zdrojem vlákniny. Vláknina hraje klíčovou roli v trávicím zdraví, zabraňuje zácpě a udržuje zdravou váhu. Americké dietní směrnice vyžadují 25 až 30 gramů vlákniny denně a zařazení okurek do vaší stravy může pomoci dosáhnout tohoto cíle.

Okurky jsou bohaté na antioxidanty, jako je beta-karoten, vitamín C a flavonoidy. Navíc obsahují draslík, hořčík a mangan, které podporují zdraví srdce, pevnost kostí a správnou činnost nervové soustavy. Kromě toho jsou okurky dobrým zdrojem vitamínu K, který je nezbytný pro srážení krve a zdraví kostí.

Pro maximální využití živin obsažených v okurkách se doporučuje zařadit je do vyvážené stravy. Ačkoli neexistuje žádný konkrétní denní příjem okurek, americké dietní pokyny doporučují konzumovat až pět porcí zeleniny a ovoce denně. A okurky mohou být součástí této normy.

Je však důležité poznamenat, že konzumace různých druhů zeleniny je rozhodující pro optimální příjem živin. Kombinujte okurky s jinou barevnou zeleninou, abyste zajistili dostatek vitamínů, minerálů a antioxidantů.

Okurky jsou obecně bezpečné k jídlu. Pokud máte chronická onemocnění, alergie nebo jiné zdravotní stavy, které mohou vyžadovat změny ve stravě, poraďte se se svým poskytovatelem zdravotní péče.

Zpracováním okurek (nakládání, nakládání) lze snížit obsah vitaminu C. Přesto si drcené, nakládané a nakládané okurky stále zachovávají další živiny a mohou být zdrojem probiotik, pokud byly okurky fermentovány. Je třeba vzít v úvahu obsah sodíku v drcených, nakládaných a nakládaných okurkách, zejména u lidí s hypertenzí nebo u těch, kteří si hlídají příjem soli.

ČTĚTE VÍCE
Jak vodit býka za kruh?

Pokud jde o přidávání okurek do smoothies nebo pití okurkové vody, tyto metody mohou být skvělým způsobem, jak zvýšit příjem vlákniny (pokud je do smoothies přidána). Konkrétní přínosy okurkové vody nebyly studovány a není důvod ji považovat za magický elixír na hubnutí.

Slupka okurky obsahuje několik prospěšných prvků, včetně vlákniny a některých vitamínů. Podle ministerstva zemědělství Spojených států amerických (USDA) může důkladné opláchnutí okurek vodou pomoci odstranit některé povrchové pesticidy.

Pokud nemáte rádi hořkost slupek od okurek, můžete okurku oloupat pomocí škrabky na zeleninu. Mějte však na paměti, že spolu se slupkou ztratíte část vlákniny a živin v ní přítomných. Obecně se doporučuje konzumovat okurku s neporušenou slupkou, aby se maximalizovala její nutriční hodnota.“

Natalya Kozlová, zakladatelka ekologického trhu 4fresh a řady přírodní kosmetiky 4freshBEAUTY

„Okurka je bohatá na vlákninu, která zlepšuje trávicí motilitu a odvádí z těla škodlivé látky, které mohou nepřímo ovlivnit pleť a kvalitu pleti. Zpomaluje také proces stárnutí buněk a degradaci tkání. Okurku můžete a měli byste používat v kosmetice: dokonale hydratuje pokožku, působí protizánětlivě a zklidňuje, pomáhá zesvětlovat hyperpigmentace.

Jako domácí lék na otoky je nepravděpodobné, že by okurka fungovala. S největší pravděpodobností bude mírného snížení bobtnání při použití čerstvé okurky dosaženo pouze díky chladivému účinku, který poskytuje. Ale syrovou okurku lze použít jako hydratační nebo rozjasňující produkt. Je však důležité si uvědomit, že zelenina se skládá z 95 % vody, takže v čerstvé formě pronikne do pokožky málo živin. Pro větší účinnost je stále lepší používat kosmetiku s výtažkem z okurky – tam bude více „užitečnosti“, protože K „získání“ koncentrátu se používá metoda extrakce z okurky.

Nedoporučuje se používat okurku proti popáleninám, protože. obsahuje 95 % vody a jeho protizánětlivé vlastnosti nebudou stačit na tak vážné poranění kůže, jako je popálenina. Neměli byste očekávat rychlou úlevu a zhojení popáleniny od okurky. Nejlepší je použít panthenol nebo lékárnické masti proti spálení.

Obecně se dá použít jako zvlhčovač. Nejlepší je samozřejmě dát přednost bio zelenině a ovoci, při jejichž pěstování se nepoužívají drsné chemikálie a pesticidy. Na druhou stranu, pokud můžete něco sníst, aniž byste si ublížili na zdraví, pravděpodobně to neublíží ani vaší pokožce.“

ČTĚTE VÍCE
Kdy se používala březová kůra?