Od pradávna na Rusi byl tuřín považován za královnu stolu. Připravovala se z něj kaše, pekla se a jedla syrová a přínosy pro tělo jsou prostě neocenitelné.

Tuřín se bohužel dlouho netěšil oblibě, jeho místo zaujaly brambory. Dnes však kořenová zelenina znovu získává své postavení a postupně si získává své právoplatné místo na stolech Rusů. Dnes zjistíme výhody a poškození tuřínu pro muže, ženy a děti a také si povíme o jeho typech.

Léčivé vlastnosti a kontraindikace

pro ženy

Je tuřín dobrý pro ženy?

  1. Kořenová plodina obsahuje látky, které zabraňují vzniku rakoviny prsu a dělohy.
  2. Syrový tuřín. Vysoký obsah kyseliny listové (vitamín PP), která se podílí na tvorbě neurální trubice plodu. Syrový tuřín je indikován ke konzumaci během těhotenství.
  3. Duřený tuřín Má jemnější chuť a neprobouzí chuť k jídlu, proto je velmi zdravé jíst k večeři saláty z tuřínu v páře, které podporují hubnutí. Zpracovaná zelenina také neztrácí vitamíny a mikroelementy, a proto je také dobrá pro vlasy, nehty a pokožku.
  4. Tuřín v jakékoli podobě léčí cystitidu a další zánětlivá onemocnění urogenitálního systému.

Je zaznamenána schopnost této zeleniny zlepšit menstruační cyklus.

pro muže

Hodnota vodnice pro mužské tělo, jak je užitečná a jaké jsou její jedinečné vlastnosti?

  • Čerstvá zelenina zabraňuje onemocnění prostaty.
  • Dušená tuřín. Pravidelná konzumace tuřínu v páře zlepšuje sexuální funkce u mužů.
  • Jíst tuřín v jakékoli podobě podporuje zvýšení hladiny testosteronu v krvi.
  • Tuřínová šťáva Má dráždivé vlastnosti, proto je užitečné ho vtírat do pokožky hlavy při plešatosti.
  • Jakákoli kořenová zelenina pomáhá čistit cévy a předcházet ateroskleróze, ke které jsou muži náchylnější než ženy.

Pro děti

Výhody tuřínu pro děti:

  1. syrová zelenina má mírné expektorační vlastnosti. Tuřínovou šťávu smíchanou s jinými zeleninovými šťávami je vhodné podávat dětem při léčbě a prevenci chřipky. Také šťáva ze syrové kořenové zeleniny obsahuje zvýšené množství kyseliny askorbové.
  2. Čerstvé tuřín užitečné pro školáky – vitamíny B a hořčík zlepšují mozkové funkce, posilují paměť a zrakovou ostrost.
  3. Dušená tuřín má sedativní vlastnosti. Takto zpracovaná zelenina je doporučována pro vzrušivé a hyperaktivní děti před spaním.
  4. Nezpracovaná zelenina podporuje aktivní čištění pleti od pupínků a akné, což je důležité pro dospívající v období puberty.

Pediatři nedoporučují zavádět tuřín do dětské stravy před dosažením 4 let věku.

Tuřín obsahuje nejen příznivé vlastnosti pro lidské tělo, ale má také kontraindikace, pro muže i ženy:

  • Zelenina obsahuje hořčici a další aromatické oleje, které dráždí stěny žaludku a střev. Pokud máte sebemenší problém s trávicími orgány, neměli byste jíst syrovou vodnici.
  • Kořenová zelenina propůjčuje mateřskému mléku hořkou chuť, proto je třeba se jejímu užívání během kojení vyhnout.
  • Tuřín má negativní vliv na tělo v přítomnosti onemocnění: hepatitida, cholecystitida, poruchy štítné žlázy.
  • Syrový tuřín díky přítomnosti hořčičného oleje povzbuzuje chuť k jídlu. Syrovou kořenovou zeleninu se nedoporučuje konzumovat samotnou, ani jako součást salátů večer a před spaním. Toto pravidlo platí pro ty, kteří jsou obézní a bojují s kily navíc.
  • Pokud máte cukrovku, můžete konzumovat syrovou zeleninu pouze v malých množstvích a pouze se souhlasem lékaře.
  • Při nervových poruchách je konzumace tuřínu v páře zakázána.
  • Smažený tuřín, stejně jako dušený, má vysoký glykemický index. To znamená, že produkt způsobuje silný nárůst hladiny cukru v krvi. U diabetes mellitus 1. a 2. typu jsou smažené a dušené tuříny kontraindikovány.
  • Smažený tuřín ztrácí titul „dietní produkt“. Po smažení se obsah kalorií v zelenině několikrát zvyšuje a dosahuje 100-150 kcal / 100 gramů.
ČTĚTE VÍCE
Jak vypadají medové houby v lese?

I při absenci kontraindikací je nutné zavádět syrové vodnice do stravy opatrně. Neobvykle velké množství vodnice může způsobit nadýmání nebo průjem.

Proč je kořenová zelenina různých barev cenná?

Existuje mnoho odrůd vodnice, ale jen několik odrůd je populární. Jak jsou různé tuříny – černá, zelená, bílá a žlutá – užitečné pro lidské tělo?

Černá

Tento druh tuřínu je považován za nejužitečnější. Černá kořenová zelenina má nejbohatší mikroelementové a vitamínové složení a jeho prospěšné vlastnosti je těžké přeceňovat. Černý tuřín se používá při hubnutí, nedostatku vitamínů, poruchách trávení a slabé imunitě. Tento tuřín má však jednu zvláštnost – velmi štiplavou hořkou chuť.

Chcete-li získat všechny výhody z takové zeleniny, musíte ji nejprve uvařit.

Zelená

Nejranější druh tuřínu a nejvhodnější pro konzumaci syrového. nicméně Zelená kořenová zelenina obsahuje mnoho esenciálních olejů, proto stimuluje chuť k jídlu. Těm, kteří hubnou, se nedoporučuje jíst tuřín.

Mezi příznivé vlastnosti tuřínu patří schopnost zlepšit zrakovou ostrost, posílit kosti a imunitu.

Bílá

Tuřín bílý má jemnější strukturu vláken a chuť podobnou ředkvičkám.. Obsahuje vysoké množství vlákniny, takže si se zácpou poradí lépe než jiné druhy.

Předpokládá se, že bílá tuřín je pro děti nejprospěšnější a nejbezpečnější.

Žlutá

Žluté vodnice mají tvrdou texturu, proto je nebezpečný pro zdraví lidí trpících gastritidou a vředy.

Hojnost tvrdé, nestravitelné vlákniny podporuje rozvoj aktivní střevní mikroflóry, proto je žlutý tuřín mimořádně užitečný pro zdravé lidi.

Tato kořenová zelenina obsahuje zvýšené množství vitamínu A, což ze zeleniny dělá ochránce imunitního systému a zdroj krásy pro nehty a vlasy.

Co je zdravější – tuřín nebo brambory?

Rozdíly mezi nutričními hodnotami tuřínu a brambor:

  • Kalorická hodnota. Tuřín obsahuje pouze 30 kcal/100 gramů, brambory 80 kcal/100 gramů.
  • Sacharidy. Brambory obsahují více sacharidů než tuřín, a proto je tuřín dieteticky a hubnoucí cennější.
  • Škrob – látka, která se v lidském těle přeměňuje na cukr, brambory obsahují 50x více než tuřín.
  • Vlákno. Tuřín obsahuje 5x více vlákniny než brambory, díky čemuž je prospěšnější pro trávení.
  • Vitamíny. Brambory mají rozsáhlejší vitamínové, makro- a mikroprvkové složení.
ČTĚTE VÍCE
Jaká vejce byste neměli kupovat?

Každá zelenina je cenná svým vlastním způsobem: brambory jsou nejvhodnější pro energii a nasycení vitamíny a mikroelementy, tuřín je nejužitečnější pro hubnutí a zlepšení trávení.

Jak používat

K pročištění těla a hubnutí by se vodnice měla konzumovat syrová nebo dušená. 3-2x týdně, 100-150 gramů. Odborníci na výživu doporučují nahradit brambory ve vaší stravě tuřínem. Tato metoda vám snadno pomůže snížit denní příjem sacharidů a snáze se vyrovnáte s nadváhou.

Pro léčebné účely se tuřín používá společně s medem. Nejlepší recepty tradiční medicíny najdete zde.

Co se používá jako alternativa?

Pro zpestření jídelníčku můžete místo tuřínu jíst ředkvičky, rutabaga, ředkvičky a tuřín. Tato zelenina patří do stejné čeledi jako tuřín, má proto podobné blahodárné vlastnosti a chuť, nelze tedy říci, že by například ředkvička byla zdravější než tuřín.

Hrdinka ruského folklóru, tuřín, si opět získává oblibu. Tato zelenina pomáhá při mnoha nemocech, také pomáhá ženám během diety. Tuřín však může způsobit závažnou alergickou reakci, proto by měl být do stravy zaváděn s maximální opatrností.

Zajímavé video

Zveme vás ke sledování videa o výhodách a poškození tuřínu pro lidské tělo:

Autor: Alla Fedorčenko
Praktikující endokrinolog-nutriční specialista pro zdraví a mládí, diabetes, štítná žláza, obezita, hubnutí a harmonie.

Popis a podrobné chemické složení vodnice. Kdo ji může a nemůže používat. Jaké lahodné věci se s ním dají uvařit a jak na to. Vše nejzajímavější o tuřínu.

  • Složení a kalorie
  • Užitečné vlastnosti
  • Škody a kontraindikace
  • Recepty jídel
  • Zajímavá fakta

Složení a obsah kalorií v tuřínu

Tuřín obsahuje téměř všechny existující kyseliny, většinu makro- a mikroprvků a vitamínů.

Kalorický obsah tuřínu na 100 je 22 kcal, z toho:

  • Bílkoviny – 3.17 g;
  • Tuk – 0.49 g;
  • Sacharidy – 2.85 g;
  • Dietní vláknina – 2.7 g;
  • Voda – 92.55 g;
  • Popel – 0.93 g.
  • A, RE – 131 mcg;
  • Beta-karoten – 1.573 mg;
  • Lutein + Zeaxanthin – 1121 mcg;
  • B1, thiamin – 0.162 mg;
  • B2, riboflavin – 0.129 mg;
  • B4, cholin – 18.3 mg;
  • B5, kyselina pantothenová – 0.322 mg;
  • B6, pyridoxin – 0.171 mg;
  • B9, kyselina listová – 83 mcg;
  • C, kyselina askorbová – 20.2 mg;
  • E, alfa tokoferol, TE – 1.62 mg;
  • K, fylochinon – 224 mcg;
  • RR, NE – 1.221 mg;
  • Betain – 0.3 mg.
  • draslík, K – 196 mg;
  • Vápník, Ca – 108 mg;
  • Hořčík, Mg – 22 mg;
  • sodík, Na – 33 mg;
  • Fosfor, Ph – 73 mg.
  • Železo, Fe – 2.14 mg;
  • Mangan, Mn – 0.395 mg;
  • Měď, Cu – 42 mcg;
  • Selen, Se – 1 mcg;
  • Zinek, Zn – 0.77 mg.
  • Mono- a disacharidy (cukr) – 0.38 g;
  • Glukóza (dextróza) – 0.1 g;
  • Sacharóza – 0.11 g;
  • Fruktóza – 0.17 g.
  • Arginin – 0.172 g;
  • Valin – 0.153 g;
  • Histidin – 0.066 g;
  • Isoleucin – 0.104 g;
  • Leucin – 0.17 g;
  • Lysin – 0.198 g;
  • Methionin – 0.048 g;
  • Threonin – 0.106 g;
  • Tryptofan – 0.043 g;
  • Fenylalanin – 0.128 g.
  • Alanin – 0.124 g;
  • Asparagové – 0.36 g;
  • Glycin – 0.123 g;
  • Glutamin – 0.549 g;
  • Prolin – 0.131 g;
  • Serin – 0.099 g;
  • Tyrosin – 0.075 g;
  • Cystein – 0.039 g.
  • palmitová – 0.043 g;
  • Stearová – 0.006 g;
  • heptadecen – 0.017 g;
  • olejová – 0.009 g;
  • Linoleová – 0.017 g;
  • Linolenová – 0.113 g;
  • Omega-3 – 0.113 g;
  • Omega-6 – 0.017 g.
ČTĚTE VÍCE
Kdy byste měli řezat šťovík?

Užitečné vlastnosti tuřínu

Nejlepší je konzumovat ji syrovou, zachovává si totiž všechny látky, které tělo potřebuje. Tuto kořenovou zeleninu doporučujeme zařadit do dietního jídelníčku zejména při hubnutí a cukrovce. Bylo zaznamenáno, že má pozitivní vliv na srdce, cévy, ledviny, zuby, klouby, zrak a orgány dýchacího systému. Tato zelenina je velmi užitečná pro děti a starší osoby se slabou imunitou.

Vzhledem k účinkům konzumace tuřínu je třeba poznamenat následující:

    Ulevuje od bolesti zubů. To je relevantní pouze v případě, že není způsobeno destruktivním procesem v dentinu, ale prostým nervovým přepětím, nekvalitní péčí o ústní dutinu nebo zvýšenou citlivostí skloviny.

Poznámka! Velmi užitečná je dužina i šťáva ze zeleniny, kterou se doporučuje pít při artritidě, revmatismu a kardiovaskulárních onemocněních. Zlepšuje imunitu, dodává sílu a dělá svaly pružnějšími.

Škodlivost a kontraindikace tuřínu

Pokrmy z tuřínu rozhodně nemůžete zařadit do jídelníčku, pokud máte nějaké onemocnění trávicího traktu – pankreatitida, cholelitiáza, hepatitida, cholecystitida. Zvláště opatrní by měli být ti, kteří trpí akutním zánětem žaludku a peptickými vředy jakékoli formy. V tomto případě bude šťáva ze zeleniny dráždit již tak slabé sliznice žaludku a střev, což může vést ke zhoršení situace a záchvatu koliky.

Mezi relativní kontraindikace tuřínu patří:

    Věk do 10 let. V tomto případě je jídlo mnohem obtížněji stravitelné, a proto je zatížení těla větší. Pokud je pravidelný, existuje vysoké riziko vzniku gastritidy, hyperplazie žaludečních stěn a kolitidy.

Důležité! V případě chronické gastritidy a kolitidy lze „druhé brambory“ jíst pouze bez záchvatů a výhradně ve vařené nebo pečené formě.

Recepty na pokrmy s tuřínem

Tuřín se obvykle konzumuje syrový a používá se k výrobě salátů. Pro jeho hořkou chuť se doporučuje spíše smíchat s jinými přísadami, než jíst samotné. Hodí se k mrkvi, sladké cibuli, sýru a rajčatům. Je dušená, smažená, vařená, pečená, plněná. Tato kořenová zelenina je skvělá do polévek a pyré.

Zde je jen několik jednoduchých receptů:

    Salát. Omyjte, oloupejte a nakrájejte na proužky po 2 kusech. tuřín a zelená neslazená jablka. Salát dochuťte nerafinovaným kukuřičným olejem, mořskou solí a jablečným octem podle chuti. Směs promícháme a dáme na talíře. Pokrm položte deštníky z petrželky nebo kopru. V tomto receptu lze máslo nahradit nízkotučnou zakysanou smetanou.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho meduňka vyroste?

Důležité! Oloupané a zejména drcené vodnice rychle stékají a černají, čímž ztrácí většinu prospěšných látek. Proto ji musíte vařit maximálně 1-2krát, aniž byste ji drželi v lednici po dlouhou dobu.

Zajímavá fakta o tuřínu

Tuřín je mnohem zdravější než jejich „konkurent“, brambory, protože neobsahují vůbec škrob. Odrůda tuřín je široce používána jako krmivo pro hospodářská zvířata.

Zajímavé také je, že až do 20. století vyráběli Britové a Irové na Halloween svítící hlavy nikoli z dýní, ale z tuřínu. Existuje dokonce i ruská lidová pohádka věnovaná této zelenině, kterou děti velmi milují.

Překvapivě 1 kg obsahuje více než 1 milion semen, protože jsou velmi malá. Z tohoto důvodu se v dávných dobách při setí spíše žvýkaly a vyplivovaly než rozhazovaly ručně. Je velmi populární ve Velké Británii a Německu, kde se snadno konzumuje spolu s masem.

Až do roku 1300 měli obyvatelé Kyjevské Rusi rituál zbavování se zlých duchů pomocí tuřínu. Konalo se večer před svátkem Všech svatých. K tomu vyčistili jednu z největších hlav, odstranili z ní téměř všechnu dužinu a na její místo vložili svíčku. Taková „baterka“ byla ponechána na parapetu několik dní, během kterých všichni zlí duchové opustili dům.

Je velmi důležité, aby tuřín mohl být skladován mimo lednici déle než šest měsíců. Proto je vhodné koupit si ji předem ve velkém množství a nechat ji ve sklepě nebo na balkoně.

Navenek, bez zelené části, je velmi podobný svému protějšku, bílé ředkvi. Kupující si je proto často pletou v obchodě a na trhu.

V Rusku byla zajímavá tradice: dívky, které se odmítly vdát, dávaly svým obdivovatelům jakýkoli pokrm s tuřínem. Nyní se každý rok ve Švýcarsku, městě Richterswil, koná průvod na počest této zeleniny. Během této doby jsou ulice vyzdobeny lucernami z ní vyrobenými a četnými svíčkami, lidé tančí a zpívají. K uspořádání této rozsáhlé akce je použito minimálně 10 tun okopanin. V roce 1999 se dokonce zapsal do Guinessovy knihy rekordů, kdy množství použitého tuřínu dosáhlo 25 tun.

Jak vařit tuřín – podívejte se na video:

ČTĚTE VÍCE
Kdy byste měli řezat šťovík?

Možností, jak tuto zeleninu chutně připravit, je překvapivě mnoho, ale ať už se podává v jakékoli podobě, přínos tuřínu bude pro tělo vždy obrovský. Obsahuje mnohem méně kalorií a mnohem více vitamínů, mikro- a makroprvků nezbytných pro člověka než stejné brambory, které je nespravedlivě nahrazovaly v regálech.

Mletý červený pepř

Dzhusay, rozvětvená nebo voňavá cibule

Sýr Gruyère: recepty, výhody, poškození

Vegetariánský salát s dýní, čínským zelím a celerem

Dámská pyžama: módní trendy a tajemství volby

Frakční výživa pro hubnutí

Anglická dieta 21 dní: menu

Dieta Carmen Electra: hubnutí s hvězdou

© 2012-2024 TutKnow ženský časopis: zdraví, móda, krása, vztahy, děti a vaření (profesionální i amatérské recepty)

Materiály a články obsažené v časopise mohou obsahovat informace určené uživatelům starším 18 let v souladu s federálním zákonem č. 436-FZ ze dne 29.12.2010. prosince 18 „O ochraně dětí před informacemi škodlivými pro jejich zdraví a vývoj. “ XNUMX+.

Všechny materiály na webu tutknow.ru mají informační charakter, nikoli poradní.

Veškerá práva k informacím a textovým materiálům zveřejněným na tomto zdroji náleží jejich autorům a jsou chráněna autorským právem a právy souvisejícími.
Úplné kopírování materiálů ze stránek je zakázáno! Při částečné citaci je vyžadován hypertextový odkaz na tutknow.ru a není možné jej indexovat.

Všechny fotografické materiály, které patří Tutknow.ru, musí být doprovázeny aktivním hypertextovým odkazem na naši webovou stránku. Ostatní fotografie jsou k použití zdarma.