V lednu 2021 publikoval časopis Food Science & Nutrition článek, který uvádí, že malá část hub v každodenní stravě zvyšuje dostupnost několika důležitých živin v těle, včetně nedostatků [1]. A to bez přidávání kalorií, sacharidů, sodíku nebo tuku. Pojďme zjistit, zda stojí za to zařadit houby do vaší každodenní stravy.

Materiál okomentovala a zkontrolovala výkonná ředitelka Zdravé výživy ANO Zinaida Medvedeva

Proč jsou houby prospěšné?

Vědci převzali data ze tří studií, které zahrnovaly celkem 4890 18 dětí ve věku od devíti do 14990 let a 19 1 dospělých, kteří byli starší 1 let. Polovina těchto lidí jedla denně žampiony, portobello a hříbky (v poměru 1:84:XNUMX) a hlívu ústřičnou. Porce byly malé: půl sklenice nebo XNUMX g této směsi. Zároveň houby, které účastníci studie jedli, nerostly ve tmě, ale pod sluncem, protože přítomnost ultrafialového záření zvýšila množství užitečných prvků v těchto produktech. U druhé části subjektů se strava nezměnila.

Výsledky ukázaly, že výskyt hub v jídelníčku první skupiny zlepšil řadu ukazatelů v těle. Konkrétně, jestliže na začátku studie byl pozorován nedostatek vitaminu D u 95 % dospívajících a dospělých, pak na konci toto číslo kleslo na 53 % v první skupině a 63 % ve druhé. Dalším pozitivním vlivem na organismus je zvýšený obsah vlákniny (5–6 %), mědi (24–32 %), fosforu (6 %), draslíku (12–14 %), selenu (13–14 %), zinku (5–6 %), riboflavin (13–15 %), niacin (13–14 %) a cholin (5–6 %).

Prospěšné vlastnosti hub jsou však známy již dlouhou dobu. Tento produkt obsahuje rostlinné bílkoviny, vlákninu, vitamíny B, C a D, minerály a antioxidanty. Ty pomáhají tělu odstraňovat vedlejší produkty metabolismu, zejména toxiny.

Vysoký obsah draslíku a vitamínu C v houbách pomáhá regulovat krevní tlak, což má pozitivní vliv na kardiovaskulární zdraví.

Další užitečnou látkou, která je v houbách hojná, je cholin. Dokáže udržovat strukturu buněčných membrán a podporuje přenos nervových vzruchů. To má pozitivní vliv na svalovou funkci a paměť [2].

Kdy byste neměli jíst houby?

Nespěchejte však s přidáním tohoto produktu do vaší každodenní stravy. Nejprve musíte zkontrolovat svůj zdravotní stav a poradit se s lékařem. Houby jsou kontraindikovány u pacientů trpících gastrointestinálními onemocněními, vředy a gastritidou, zejména v akutní formě. Při chronických onemocněních je lepší zacházet s houbami opatrně.

ČTĚTE VÍCE
Jací jsou nejdražší psi?

Za připomenutí také stojí, že houby, jako houba, jsou schopny absorbovat škodlivé látky, včetně kovů. Za žádných okolností byste neměli jíst ty exempláře, které rostly v blízkosti silnic, továren a skládek [3], [4].

Proč by houby mohly být novou superpotravinou

Houby jsou prospěšné nejen pro lidský organismus, ale i pro celou planetu. Pěstování této plodiny má mnohem menší dopad na životní prostředí ve srovnání s jinými zemědělskými odvětvími [5].

Produkce hub je levnější: nevyžaduje velké plochy, protože je lze pěstovat na svislých plochách. To znamená, že není potřeba kácet lesy. Pěstování 1 kg hub vyžaduje mnohem méně vody než jiné plodiny. Emise oxidu uhličitého do atmosféry jsou přitom výrazně nižší.

Další užitečnou vlastností hub je, že se dají využít k recyklaci organického odpadu. Jsou docela schopné zpracovávat vedlejší produkty, které zbyly po živočišné a zemědělské výrobě. Schopnost rozkládat organismy a v budoucnu je přeměňovat na jedlé a léčivé látky by mohla z pěstování hub učinit mimořádně důležitou součást našeho ekosystému [6].

Zinaida Medvedeva, výkonná ředitelka Národního výzkumného centra „Zdravá výživa“

Vědci z Harvard Medical School, kteří studují vliv stravy na riziko rakoviny a dietu během rekonvalescence po chemoterapii, zařadili houby na svůj seznam deseti potravin, které musíte vidět. Je tu ale upozornění: mluvíme především o houbách běžných v Asii, které se používají i v čínské medicíně. Například shiitake, reishi a enoki.

Ale houby, které jsou mezi námi běžné, by se neměly odepisovat. Houby obsahují rozpustnou vlákninu, která pomáhá podporovat imunitu. Vědci doporučují zařadit porci hub v rozmezí od ⅓ do jednoho šálku denně. Výzkum ukázal, že houby pomáhají stimulovat makrofágy v imunitním systému, zvyšují jeho schopnost ničit viry a činí tělo méně náchylné k vážným onemocněním. Například houby Portobello obsahují více draslíku než banány a je dobré je zařadit do svého jídelníčku, i když může být těžké je najít.

Nyní svítá nová éra hub – inovativní přístupy k jejich použití z nich dělají suroviny pro rostlinné maso a dokonce i náhražku kávy. Naše obchody již prodávají čaj na bázi čagy – jedná se o druh stromové houby, která má protirakovinné vlastnosti a dokáže zpomalit růst nádorů.

ČTĚTE VÍCE
Proč je omáčka tkemali kyselá?

Pro mnohé se již stalo tradicí sbírat houby v zeleném lese, společně je loupat a večer si vychutnávat aromatické jídlo a připravovat se na zimu. Při správné konzumaci jsou houby prospěšné, ale při nedodržení jednoduchých pravidel mohou i ublížit.

Přečtěte si více o houbách a jejich přípravě

Výhody hub

Houby patří do samostatné říše – jsou úplně jinou formou života než rostliny. Houby kombinují vlastnosti flóry a fauny, což nemohlo ovlivnit jejich složení.

Tento produkt byl spotřebován od úsvitu civilizace pro různé účely. Vždyť existují nejen jedlé houby, ale i jedovaté. Používali je šamani ke vstupu do zvláštního stavu v rituálech. Schopnost rozeznat jedlé houby od jedovatých se vždy cenila a pro amatérské houbaře je stále neméně důležitá.

Tento produkt se skládá téměř výhradně z vody, takže při sušení houby zabírají velmi málo místa a málo váží.

Houby jsou bohaté na bílkoviny, stejně jako živočišné potraviny. Pro vegetariány je to tedy jedna z mála náhrad této živiny. Tradiční „ušlechtilé“ houby jsou nejvýživnější. Ale svým složením a schopností ovlivňovat tělo se mnoho jedlých druhů od sebe příliš neliší. Často je hodnota určitého druhu značně nadsazená, například kvůli jeho vzácnosti a exotičnosti.

Mladé plody obsahují nejvíce užitečných látek, staré houby hromadí stále více toxinů a vyznačují se zvýšenou červivostí. Houby obsahují také spoustu vitamínů skupiny B, různé mikroelementy: zinek, vápník, hořčík, jód a další.

Kvůli hojnosti chitinu, který se špatně tráví, se prospěšné látky z hub příliš dobře nevstřebávají. Ale samotný chitin je docela užitečný. Vlivem kyseliny v žaludku se mění na chitosan. Tato látka dokáže snižovat hladinu cholesterolu tím, že brání vstřebávání tuků a váže lipidy. Konzumace hub tak může pomoci udržet zdravé cévy a srdce a snížit krevní tlak.

Poškození hub

Houby jsou přírodní „houby“, které hromadí škodlivé látky. Proto je velmi důležité sbírat je mimo silnice a podniky, aby se zabránilo otravě. Je lepší brát mladé houby a pouze ty, ve kterých jste si stoprocentně jisti. Pokud máte sebemenší pochybnosti, neriskujte – může to být smrtelné.

ČTĚTE VÍCE
Kolika let se koně dožívají?

— Houby obsahují polysacharid chitin, který patří do skupiny těžko stravitelných sacharidů a má biologickou roli blízko k vláknině. Přináší našemu tělu velké výhody, protože je sorbentem a zdrojem výživy pro prospěšnou střevní mikroflóru. Avšak v přítomnosti onemocnění gastrointestinálního traktu, zejména při konzumaci smažených hub ve velkém množství oleje, mohou vyvolat jejich exacerbaci. Doporučuje se jíst ne více než 100 – 150 gramů hub najednou, říká výživová poradkyně Julia Pigareva.

Jak správně vybírat a skladovat houby

Abyste se vyhnuli otravě jídlem, musíte jíst pouze osvědčené houby. To je možné pouze při sběru zkušeným houbařem v ekologicky čistých odlehlých oblastech. Ale i zkušení lidé s referenční knihou se mohou mýlit, takže při sebemenším podezření je lepší nebrat houby.

Při sběru vybírejte mladé plody, nesbírejte úplně červivé exempláře. Mnoho lidí bere podobné houby s červy, „bílkovina se stejně stráví“. Není to tak úplně pravda, protože larvy a hmyz, které se usadily v houbách, vylučují své vlastní zpracované produkty, které nejsou prospěšné pro střeva. Nemůžete se tím otrávit, ale stále to není dost příjemné. Aby se houba ještě více nezčervila, je nutné ji ihned po sběru zpracovat.

Abyste se ochránili, můžete si koupit houby pěstované ve sklenících. Jsou testovány na toxiny, zbaveny nečistot a jsou dostupné po celý rok. I když samozřejmě jejich cena bude vyšší a výhody budou menší.

Čerstvé houby lze skladovat v lednici několik dní. Pro prodloužení trvanlivosti je lze zmrazit nebo sušit – vydrží tak celý rok. Skladování solením a marinováním není nejlepším řešením, protože se ztratí téměř všechny užitečné látky a zvyšuje se riziko otravy v důsledku porušení technologie.