Švestka je nízkokalorické ovoce bohaté na vitamíny a minerály. Zjišťujeme spolu s odborníky, jak je užitečná a škodlivá, jak moc se jí dá sníst a jak se správně připravit na zimu.

  1. Zajímavá fakta
  2. Jak správně jíst švestky
  3. Výhody
  4. Škodlivé
  5. Jak vybrat a uložit švestku: tipy šéfkuchaře

Švestková fakta

Archeologové našli švestky v neolitických vykopávkách spolu s olivami a hrozny [1]. Podle vědců se tyto plody původem z Íránu nejprve rozšířily po celé Asii a poté za pomoci Řádu německých rytířů migrovaly do Evropy.

Na Rusi se švestky začaly pěstovat od poloviny XNUMX. století. První švestky byly vysazeny v Izmailovské carské zahradě, poté začala šlechta na svých územích sázet „módní sazenice“. Švestka dobře zakořenila a brzy ji bylo možné najít na selských dvorech.

Kalorický obsah a nutriční hodnota švestek na 100 g:

  • kalorie – 46 kcal;
  • proteiny – 0,7 g;
  • tuky – 0,28 g;
  • sacharidy – 11 g;
  • vláknina – 4 g [2]

Švestka je bohatá na vitamíny A, C, B, E, PP, obsahuje hodně draslíku, vlákniny a ovocných kyselin. Toto složení z něj dělá vynikající nástroj pro čištění těla a stimulaci práce všech jeho systémů.

Jak jíst švestku: rady od výživového poradce

Dina Babovich dietoložka-výživová sestra, hlavní lékařka kliniky Orient Express

„Kdyby ženy věděly, jak užitečné jsou švestky pro jejich zdraví a krásu, možná by je jedly každý den. Milovníkům sladkého je totiž mnohem příjemnější dohánět nedostatek vitamínu C pomocí těchto plodů, než okusovat ředkvičky nebo řapíkatý celer. Švestka má poměrně nízký glykemický index (35), což ji umožňuje zařadit do seznamu dietních dezertů.

Švestka je bohatá na vlákninu, proto zlepšuje střevní motilitu a urychluje proces hubnutí. Dalším plusem pro hubnutí je draslík. Kromě příznivého účinku na kardiovaskulární systém je zodpovědný za regulaci rovnováhy voda-sůl.

Pro ženy nad 45 let je velmi důležité pravidelně zařazovat do svého jídelníčku švestky, protože obsahují dokonalou kombinaci fosforu a vápníku a také fenolické a flavonoidní sloučeniny pro pevnost kostí. Odborníci na výživu tvrdí, že právě švestky a švestky dokážou zastavit úbytek kostní hmoty u žen po menopauze.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí semena Kochia?

Se švestkou byste se však neměli nechat unést: denně si můžete dovolit maximálně 150 g. Ovoce je nejlepší jíst mezi jídly nebo k cereáliím či salátům.

Výhody švestky

1. Prodlužuje mládí

Švestka je bohatým zdrojem antioxidantů, jako jsou antokyany, kyselina askorbová, karotenoidy, vitamín E. Všechny tyto látky se podílejí na boji proti volným radikálům, které urychlují stárnutí a vyvolávají řadu onemocnění, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba [3]. Vědcům se podařilo prokázat souvislost mezi přidáváním švestek do každodenní stravy a zlepšováním paměti [4].

2. Podporuje silné kosti

Studie ukázala, že pravidelná konzumace švestek zlepšuje kostní minerální hustotu a kostní biomarkery. Tento účinek vědci připisují antioxidantům obsaženým v ovoci, které snižují oxidační stres a zvyšují hladinu hormonů, které jsou zodpovědné za tvorbu kostní hmoty [5]. Vitamin K ve švestkách hraje klíčovou roli v metabolismu vápníku, hlavního minerálu nacházejícího se v kostech a zubech.

3. Normalizuje funkci střev

Díky vláknině a velkému množství vody ve svém složení švestka dobře odstraňuje usazeniny cholesterolu a soli z těla, pomáhá zlepšovat činnost trávicího traktu a předchází žaludečním nevolnostem včetně zácpy [6]. Vzhledem k tomu, že ovoce je považováno za nízkokalorické, může být zahrnuto do vyvážené stravy pro hubnutí. Potraviny bohaté na vlákninu totiž podle vědců snižují produkci hormonů způsobujících hlad [7].

4. Podporuje kardiovaskulární systém

Švestky jsou bohatým zdrojem draslíku, který je velmi důležitý pro zdraví kardiovaskulárního systému a ovlivňuje stabilitu krevního tlaku. Nedostatek draslíku vede k slabosti, křečím, arytmiím. Vitamin K ve švestkách aktivuje protein, který pomáhá předcházet usazování vápníku v tepnách [8] a zabraňuje tvorbě plaků – prekurzorů srdečních chorob [9].

5. Posiluje imunitu

100 g švestek tvoří téměř 16 % denní potřeby vitaminu C. Toto ovoce bude vynikajícím doplňkem citrusových plodů a v případě alergií – alternativou k nim. Při pravidelném užívání zvyšuje švestka odolnost organismu proti infekcím a zánětům.

Škodlivá švestka

Kvůli vysokému obsahu fruktózy a polyolů (cukerných alkoholů) by se švestkám měli vyhýbat lidé se syndromem dráždivého tračníku a jinými gastrointestinálními problémy. Ovoce může také způsobovat alergie, zejména u těch, kteří již mají zkušenost s nesnášenlivostí jiných „peckovin“. S opatrností by se švestky měly jíst při revmatismu, dně a urolitiáze pro její projímavý a diuretický účinek.

ČTĚTE VÍCE
Jaký čaj byste měli pít, když jste nemocní?

Jak vybrat a uložit švestku: tipy šéfkuchaře

Šéfkuchař Sergey Leonov, zakladatel online akademie zdravé výživy ZOGigay, autor mistrovských kurzů anti-age kuchyně

„První věcí na začátek je vybrat si ovoce, které chcete na zimu připravit. Všechno je zde docela jednoduché: vyberte si zralé plody jednotné barvy, bez kožních defektů, tmavých, bílých nebo zelených skvrn. Pro přípravu švestky doma musí být silná a bez hniloby. Důležitý bod: pokud na odtoku vidíte bílý povlak, který lze snadno setřít ubrouskem, nebojte se – je to dobré znamení. To znamená, že švestka je pěstována způsobem šetrným k životnímu prostředí.

Pro přířezy jsou ideální odrůdy, které mají spíše dužinu, dostatek cukru a trochu vláhy. Dobře se hodí maďarština a Renklod.

Mějte na paměti, že velké plody budou schnout déle než malé. Pokud nechcete dlouho čekat, stačí velký plod rozpůlit a odstranit pecku.

Neexistují žádná zvláštní tajemství, jak připravit švestku, aby se zachovalo maximum vitamínů. Hlavní věcí je nesušit plody a správně je skladovat: ve skleněné nádobě nebo plastové nádobě s víkem. Je důležité, aby nádoby byly prakticky sterilní a suché.

Připravenost švestek je dána tím, že se nebudou lepit na ruce, ale zůstanou dostatečně elastické a při mírném ohnutí se nelámou.

Švestka je jedním z nejoblíbenějších druhů ovoce v Rusku. U nás se pěstuje od roku 1654 – od dob cara Alexeje Michajloviče, který nařídil vysadit v Izmailovu první švestku. Dnes ovoce roste v zahradách mnoha lidí a rozmanitost odrůd je příjemná na pohled na regálech. Řekneme vám, proč jsou švestky užitečné a proč by měly být rozhodně zahrnuty do vašeho jídelníčku.

Jak si vybrat zralou švestku

Pokud se rozhodnete pochutnat si na ovoci z obchodu, stojí za to zapamatovat si několik pravidel, která vám pomohou vybrat chutné a zralé ovoce.

Dávejte pozor na následující příznaky:
plody by neměly mít promáčkliny nebo jiné mechanické poškození;
slupka zralé švestky je obvykle hladká a elastická;
barva zralých plodů bude jednotná, bez cizích inkluzí nebo podivných skvrn;
vůně švestek by měla být nasládlá, příjemná a nepřipomínat kvašený ovocný nápoj;
pokud je stonek hnědý a suchý, pak je švestka zralá.

ČTĚTE VÍCE
Kde roste lotosový květ?

Nezapomeňte se podívat na sytost barvy ovoce. To je to, co signalizuje zralost. Čím jasnější odstín, tím lepší švestka. Toto pravidlo platí pro všechny odrůdy: žluté, červené, fialové nebo téměř černé.

Nelekejte se, když na slupce švestky uvidíte bílý povlak – u některých odrůd ovoce je to normální.

Nejlepší je nakupovat produkt podle hmotnosti – tímto způsobem si můžete vybrat švestky sami. Pokud jsou plody již zabalené, bude obtížnější určit jejich kvalitu a stupeň zralosti.

Proč jsou švestky užitečné?

Jako každé jiné ovoce, i švestky obsahují mnoho vitamínů a mají blahodárný vliv na zdraví. Jsou užitečné pro muže, ženy i děti.

Koncentrace tělu prospěšných látek je vyšší než u mnoha jiných druhů ovoce, přičemž švestky prakticky nezvyšují hladinu krevního cukru.

Švestky a švestky se často používají k prevenci zažívacích problémů: mají vysoký obsah vlákniny a vlákniny.

Do jídelníčku hubnoucích je dobré zařadit švestky, protože plody jsou nízkokalorické.

Užitečné pro lidský kosterní systém. Zvláště pokud pravidelně konzumujete sušené ovoce. Milovníci švestek méně často trpí osteoporózou nebo zlomeninami.

Pozitivně působí na oběhový a kardiovaskulární systém.

Švestky mají silný antioxidační účinek. To znamená, že jejich pravidelné používání může chránit před předčasným stárnutím nebo exacerbací chronických onemocnění.

Mohou být švestky škodlivé?

Navzdory obrovskému množství užitečných látek v produktu mohou být v některých případech švestky pro zdraví nebezpečné.

Kontraindikace a omezení použití tohoto ovoce jsou:
onemocnění gastrointestinálního traktu nebo žaludeční vředy;
alergie na švestkové ovoce;
problémy s ledvinami nebo žlučníkem;

obezita a cukrovka: v tomto případě můžete jíst švestky, ale opatrně a v malém množství.

Přestože švestka obsahuje mnoho vitamínů, měla by být ve stravě těhotných žen nebo kojících matek používána s opatrností.

Ve velkém množství mohou švestky způsobit zažívací potíže. Toto sladké a aromatické ovoce byste také neměli dávat velmi malým dětem.

Jak správně skladovat švestky

Důležité je švestky správně skladovat, aby se nezkazily. Zvlášť pokud bylo doma hodně zralých plodů najednou.

Neskladujte švestky v plastových sáčcích. Kvůli nedostatku kyslíku se ovoce v takovém obalu rychle kazí.

ČTĚTE VÍCE
Jak kdoule zpracovat?

Pravidla pro skladování švestek závisí především na stupni zralosti. Pokud je tedy ovoce nezralé, je nejlepší je umístit do papírového sáčku a nechat při pokojové teplotě.

Švestku byste neměli umisťovat na parapet, kde bude vystavena přímému slunečnímu záření – tím se švestka rychle zkazí.

Pokud je švestka již ke konzumaci, lze ji umístit do chladu, aby si dlouho uchovala svou kvalitu. Dbejte však na to, aby teplota nebyla příliš nízká: pokud je kolem 0 °C, dužnina ovoce ztmavne. Optimální teplota pro skladování švestek je přibližně 5 °C.

Velké švestky lze skladovat v nádobě na vejce a umístit do lednice.

Snažte se ovoce dlouho neskladovat. Čím déle plody leží, tím je jejich chuť a vůně méně intenzivní a množství vitamínů klesá.

Co vařit se sezónními švestkami

Švestky lze jíst nejen čerstvé – plody se používají při vaření. Nejčastěji se dezerty připravují z ovoce: zavařeniny, džemy, sladké koláče.

Ze švestek si můžete vyrobit domácí omáčku tkemali. Pikantní chuť koření, horkost pepře, sladkost a kyselost švestek tvoří neobvyklou chuť. Tato omáčka je ideální k masovým pokrmům. Švestku můžete přidat i do domácí adžiky.

Zkušené hospodyňky připravují ze švestek domácí víno nebo tinkturu. Tento aromatický a chutný nápoj lze podávat jako aperitiv nebo jako doplněk k dezertům.

Švestky se často používají při přípravě hlavních chodů. S tímto ovocem můžete péct maso nebo drůbež. Kyselina obsažená ve švestkách bude působit jako marináda a maso bude křehčí a šťavnatější.

Švestky se také přidávají do různých salátů. Ovoce se hodí k mnoha dalším přísadám, jako je zelenina. Pokud chcete překvapit rodinu, zkuste si k obědu nebo večeři připravit teplý salát z lilku, sladké papriky, zralých švestek a čerstvých bylinek.

Co se dá dělat?

Připravte si na zimu chutné a zdravé švestky. Kromě džemu a kompotů lze jejich plody sušit nebo zmrazit: tak se zachovají prospěšnější vlastnosti a vitamíny.