– Třešně jsou bohaté na vitamíny (A, C, E, K) a minerální látky (draslík, hořčík, železo), které hrají důležitou roli při udržování zdraví. Přitom pouhých 100 g bobulí obsahuje 20 % doporučené denní dávky retinolu a asi 12 % kyseliny askorbové. Je důležité poznamenat, že třešně jsou také bohaté na vitamíny B, a zejména na vitamín B9. Kyselina listová, užívaná se železem a vitamínem C, může pomoci při prevenci a léčbě anémie.

Třešně jsou mimo jiné nepostradatelným zdrojem aminokyseliny tryptofanu a pektinu. Antioxidanty obsažené v třešních pomáhají bojovat proti poškození volnými radikály a zabraňují poškození buněk.

Zlepšený spánek a regenerace těla. Třešeň může být užitečná pro zlepšení kvality spánku a regeneraci těla po cvičení. Studie prokázaly, že třešně podporují vylučování melatoninu, hormonu, který reguluje cyklus spánku a bdění. Pití třešní nebo třešňového džusu před spaním může pomoci zkrátit čas potřebný k usnutí a zlepšit kvalitu spánku. Například studie z roku 2011 zjistila, že dospělí, kteří pili sklenici třešňového džusu dvakrát denně po dobu dvou týdnů, zaznamenali výrazné zlepšení spánku. Řeč je samozřejmě o přírodní třešňové šťávě bez přidaného cukru a ne o balených nektarech. Pokud se vám nápoj zdá příliš kyselý, lze jej zředit vodou.

Zlepšení metabolismu. Vláknina obsažená v třešních pomáhá zvyšovat pocit sytosti a zlepšovat střevní motilitu. To může pomoci snížit chuť k jídlu a kontrolovat snědené porce. Třešně jsou navíc bohaté na antioxidanty, které mohou pomoci urychlit metabolismus a zvýšit účinnost spalování tuků.

Množství antioxidantů. Antokyany, což jsou antioxidanty, dodávají ovoci jasně červenou barvu. Chrání tělo tím, že pomáhají buňkám vyrovnat se se stresem způsobeným oxidačním stresem.

Výhody pro kardiovaskulární systém. Kyselina askorbová spolu s vitamínem PP příznivě působí na cévy tím, že zvyšuje jejich propustnost. Třešně obsahují také kumariny, které se aktivně podílejí na regulaci procesu srážení krve, zabraňují tvorbě krevních sraženin a napomáhají ředění krve. Jejich pozitivní vliv na organismus lze přirovnat k účinkům antikoagulancií.

Výhody třešní pro muže a ženy

Pro muže. Konzumace třešní může přispět ke zlepšení kardiovaskulárních funkcí, snížení cholesterolu, zlepšení trávení a udržení normálního krevního tlaku, což je pro muže velmi důležité, protože podle statistik spíše trpí onemocněním kardiovaskulárního systému.

ČTĚTE VÍCE
Musím oříznout eustomy?

Množství minerálů, které tvoří třešeň, má pozitivní vliv na stav prostaty, na jejímž normálním fungování závisí zdraví mužů. Je důležité si všimnout úrovně obsahu zinku v této bobule. Právě tento stopový prvek stimuluje syntézu mužských hormonů a také zlepšuje kvalitu semenné tekutiny.

Pro ženy. Třešně mohou být užitečné během těhotenství kvůli množství vitamínu B9 (kyselina listová). Tento vitamín je nezbytný pro zdravou tvorbu a vývoj embrya. Třešně jsou mimo jiné bohaté na železo, jehož nedostatek v organismu ohrožuje rozvoj chudokrevnosti. S tímto problémem se často potýkají ženy během těhotenství a třešeň zde má dvojí účinek: obsahuje železo i vitamín C, který podporuje vstřebávání minerálu.

Stojí za zmínku, že díky množství hořčíku a vlákniny snižují třešně pravděpodobnost zácpy a odstraňují pocit nepohodlí ve střevech. A díky hořčíku snižuje pravděpodobnost rozvoje deprese a zlepšuje celkovou náladu.

Výhody třešní pro děti

Třešně jsou skvělou volbou pro dětskou výživu. Bohatý obsah antioxidantů a vitamínů přispívá k posílení imunitního systému, přispívá také k normálnímu růstu a vývoji dítěte. Zvažte však možnost alergické reakce, takže zavádění třešní do stravy dětí by mělo být prováděno opatrně.

Cherry poškození a kontraindikace

  • Lidé s vysokou žaludeční kyselinou nebo žaludečními vředy by měli konzumovat třešně s opatrností kvůli jejich kyselosti.
  • Vyhněte se také konzumaci velkého množství třešní, pokud máte problémy s ledvinami nebo užíváte některé léky (např. antikoagulancia).
  • Třešeň je bohatá na různé kyseliny, jejichž nadbytek hrozí podrážděním žaludeční sliznice. Při konzumaci příliš velkého množství mohou třešně způsobit pálení žáhy. Také z těchto důvodů se nedoporučuje jíst třešně nalačno, nejlépe jimi nahradit dezert. Optimální porce třešní není více než 1-2 sklenice denně (150-300 g).
  • Stojí za zmínku, že zvýšená kyselost může mít škodlivý vliv na zubní sklovinu. Zubaři doporučují po konzumaci třešní důkladně si vypláchnout ústa, při pití třešňového džusu vždy použít brčko.

Léčivé vlastnosti třešní a využití v lékařství

  • Třešeň má řadu léčivých vlastností, díky kterým našla uplatnění v medicíně. Jeho antioxidační vlastnosti mohou pomoci snížit zánět, zmírnit příznaky artritidy a podpořit zdraví kloubů. Výtažky z třešní se používají také v přírodních přípravcích pro zmírnění bolesti a zlepšení spánku.
  • Třešeň pomáhá zvyšovat kyselost žaludku díky množství kyseliny citrónové, askorbové a jablečné. Vzhledem k této skutečnosti jsou třešně často doporučovány lidem trpícím gastritidou s nízkou kyselostí. A přítomnost kyseliny salicylové, jantarové a mravenčí dává bobule baktericidní vlastnosti.
  • Plody třešně jsou bohaté na antioxidanty, jmenovitě antokyany – glykosidy, které vysvětlují zářivou barvu bobule. Tento rostlinný pigment je pro tělo důležitý, pomáhá bojovat proti různým zánětlivým procesům a oxidačnímu stresu, který poškozuje zdravé buňky. Antokyany mimo jiné pomáhají odstraňovat z těla kyselinu močovou, zabraňují její následné krystalizaci a usazování na kloubech. Díky této vlastnosti se tato sladká bobule může stát věrným pomocníkem při léčbě dny nebo alespoň zmírnit její záchvaty.
  • Plody třešně obsahují pektinové látky, které jsou považovány za nepostradatelné přírodní enterosorbenty. Přispívají k přirozené očistě těla.
  • Hojnost draslíku a hořčíku v plodech třešní zajišťuje včasné odstranění přebytečné tekutiny z těla. Pravidelná konzumace samotných třešní samozřejmě nevyřeší vážný problém otoků, nicméně v kombinaci se sníženým příjmem soli a aktivním sportem můžete plně počítat s hmatatelným efektem.
  • Třešeň je bohatá na měď, což z ní dělá mírné přírodní sedativum. Zdravý spánek je klíčem k pevným nervům, takže můžeme říci, že třešně přispívají i ke zklidnění nervového systému. Tento účinek však není tak výrazný, aby počítal se silnými změnami stavu lidí trpících vážnými nervovými poruchami.
  • Co se týče farmakologie, už se v ní používá třešňová guma, což je lepkavá hmota vyčnívající z kmene stromu v místech, kde je poškozena kůra. Pro své neobvyklé vlastnosti se obvykle používá jako adjuvans vakcíny – látka určená k posílení imunitní odpovědi organismu na nově zavedený antigen. Kromě toho se používá v systému pro transport léčiva přímo do nemocného orgánu nebo buněk.
  • Často také žvýkačka plní obvyklou technickou funkci emulgátoru, který neumožňuje smíchání složek léčiv. A konečně, takzvané třešňové lepidlo má obalující vlastnosti, takže se někdy používá při výrobě léků na léčbu onemocnění gastrointestinálního traktu.
  • Stojí za zmínku, že v posledních letech jsou často žádaná bylinná diuretika. Na rozdíl od chemických léků pomáhají zbavit tělo přebytečné tekutiny s mnohem méně výraznými ztrátami důležitých prospěšných prvků. Mezi tyto přírodní léky patří odvar z třešňových stonků. Obvykle se vyrábí ve formě doplňků stravy, které mají mírný účinek na tělo.
ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody litých vánočních stromků?

Třešeň na hubnutí

Třešně mohou být užitečnou potravinou v programu hubnutí, protože nejsou jen nízkokalorickým produktem, ale jsou také bohaté na vlákninu. Vláknina umožňuje tělu pomalu vstřebávat živiny, a proto zasytí na delší dobu. Díky této vlastnosti mohou být třešně během dne dobrou svačinou.

Je také důležité si všimnout nízkého glykemického indexu třešní, které nevyvolávají prudké zvýšení hladiny cukru v krvi. Podle studie z roku 2014 vedou diety založené na nízkoglykemických potravinách k většímu a bezpečnějšímu hubnutí než diety založené na nízkotučných potravinách.

Výživoví poradci doporučují zejména pravidelnou konzumaci třešní, pokud člověk často jí fast food nebo jakákoli jiná nezdravá a tučná jídla. Bobule totiž pomáhají snižovat rychlost hromadění tuků, jmenovitě triglyceridů, a tím snižují riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky XNUMX. typu.

Zdroj fotografií: freepik.com

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Ne každý má rád čerstvé třešně kvůli jejich kyselé chuti. Mnohem více přitahují třešňové dezerty. Odbornice na výživu Tamara Rau odpověděla, zda si třešně zachovávají své příznivé vlastnosti při vaření a zda je tato bobule užitečná pro každého.

  • Obsah kalorií a BJU třešní
  • Výhody třešní
  • Harm cherry
  • Kolik třešní můžete sníst denně?
  • Lahodné recepty s třešněmi
  • Jak vybírat a skladovat třešně

Obsah kalorií a BJU třešní

100 gramů produktu – to je od 12 do 20 bobulí – obsahuje přibližně 50 kcal.

Třešňová nutriční tabulka

(v závislosti na zralosti bobulí)

Výhody třešní

  • vitamín A (17 mcg);
  • vitamíny skupiny B (B1 – 0,03 mg; B2 – 0,03 mg; B3 – 0,5 mg; B4 – 6,1 mg; B5 – 0,08 mg; B6 – 0,05 mg; B9 – 6 mg);
  • vitamin C (15 mg);
  • vitamín E (0,3 mg);
  • vitamín K (2,1 mcg).

V třešních jsou také minerální látky:

  • draslík (256 mg);
  • křemík (41 mg);
  • fosfor (30 mg);
  • hořčík (26 mg);
  • mangan (0,08 mg).

Toto složení dělá z třešní velmi užitečný produkt.

Krása pleti, vlasů a nehtů

100 gramů třešní obsahuje více, než je denní potřeba křemíku (41 mg oproti 30 mg).

ČTĚTE VÍCE
Jací psi váží do 5 kg?

Křemík je nezbytný pro tvrdost kostí, pohyblivost kloubů, dobrou kůži, vlasy, potní a mazové žlázy a nehty.

Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Antioxidační vlastnosti

Třešně obsahují antokyany (rostlinné pigmenty) a vitamín C – antioxidanty.

Antioxidanty chrání buňky před volnými radikály a snižují riziko rakoviny.
Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Kardiovaskulární ochrana

Bobule snižují hladinu cholesterolu a normalizují krevní tlak. Oba mají pozitivní vliv na práci srdce.

Posílení imunitního systému

Antokyany obsažené v třešních pomáhají posilovat imunitní systém a chránit tělo před infekcemi.

Protizánětlivý účinek

Antokyany z višní neutralizují oxidační procesy a urychlují hojení svalů poškozených po tréninku.

Zlepšení spánku

Koncentrovaná šťáva z třešní Montmorency zvyšuje produkci melatoninu, a proto zlepšuje spánek.

Bojujte s obezitou a cukrovkou

Třešně (čerstvé, také ve formě šťávy nebo prášku) zlepšují metabolismus lipidů při cukrovce a obezitě.

Harm cherry

Někteří lidé mohou být alergičtí na čerstvé i zpracované bobule. Kvůli kyselině jsou třešně kontraindikovány v případě exacerbace onemocnění gastrointestinálního traktu.

Samostatně stojí za to pamatovat na nebezpečí kostí. Riziko otravy kyselinou kyanovodíkovou je minimální (abyste se otrávili, musí se zničit kost), ale šance na apendicitidu je docela reálná.

Kolik třešně dá se sníst za den

Průměrná porce: 1-2 šálky (asi 150-300 g) třešní. Každý organismus je však individuální, proto je důležité brát v úvahu individuální vlastnosti.

Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Na nadbytek třešní může tělo reagovat zažívacími potížemi. Navíc si můžete poškodit ústní sliznici a zvýšit citlivost zubní skloviny.

Lahodné recepty s třešněmi

Třešně lze konzumovat čerstvé, přidávat je do jogurtů a pěn a používat při pečení. Pamatujte, že při tepelné úpravě se část vitamínů (zejména vitamín C) zničí, ale minerály zůstanou.

třešňové smoothie

Složení:

  • čerstvé třešně – 1 šálek;
  • jogurt – 1/2 šálku;
  • banán – 1 ks .;
  • med (volitelně) – 1 polévková lžíce. l.

Příprava:

  1. Z čistých bobulí odstraňte pecky a dužinu přesuňte do mísy mixéru.
  2. Banánová slupka, náhodně nakrájená a posunutá na třešeň.
  3. Přidejte jogurt, med a vše vyšlehejte do homogenní hmoty.
  4. Pokud chcete, můžete přidat trochu kravského nebo rostlinného mléka, aby bylo smoothie méně husté.
ČTĚTE VÍCE
Mohu mít nektarinku k večeři?

Brownie s třešněmi

Složení:

  • třešeň – 200 g;
  • máslo – 130 g;
  • hořká čokoláda – 130 g;
  • vejce – 3 ks .;
  • amarantová mouka – 70 g;
  • cukr – 50 g;
  • kakao – 1 polévková lžíce. l.;
  • prášek do pečiva – 3/4 lžičky;
  • hrubá sůl – špetka.

Příprava:

  1. Čokoládu a máslo rozpustíme ve vodní lázni. Směs se ochladí na teplotu místnosti
  2. Vejce ušlehejte s cukrem do nadýchané hmoty.
  3. Pomalu přidávejte čokoládovou smetanovou směs a míchejte.
  4. Mouku prosejeme s práškem do pečiva a kakaem, přidáme špetku hrubé soli a vypracujeme těsto.
  5. Vložte vypeckované třešně, jemně promíchejte a těsto nalijte do pekáče. Forma může být vymazána máslem nebo pokryta pergamenem.
  6. Brownies pečte 20-25 minut na 190 stupňů.

Brownie by měla být uvnitř měkká, téměř tekutá a nahoře lehce popraskaná.
Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Jak vybírat a skladovat třešně

Bobule by měly být šťavnaté, lesklé, bez poškození nebo hniloby. Třešně můžete skladovat v lednici při teplotě asi 0-4 stupňů. Je vhodné odstranit řízky a dát třešeň do nádoby nebo plastového sáčku.

Máme seznam adresátů! Každý týden vás spolu s jedním z našich odborníků zveme, abyste se postavili „zdravé“ výzvě: vyzkoušejte nový dobrý zvyk nebo se vzdejte špatného. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!