Abstrakt výzkumného článku o zdravotních vědách, autor vědeckého článku — Natalia Tkacheva, Tatyana Eliseeva

Článek pojednává o hlavních vlastnostech hříbku a jeho vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití hříbku v různých druzích medicíny a účinnost jeho použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciální nepříznivé účinky hříbku na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​onemocnění. HTML verze článku – https://edaplus.info/what-useful/white-mushroom-benefits.html

i Už vás nebaví bannery? Reklamu můžete vždy vypnout.

Podobná témata vědeckých prací ve zdravotních vědách , autorka vědecké práce — Natalya Tkacheva, Tatyana Eliseeva

Kapusta je superpotravina pro hubnutí a boj s rakovinou.
Jablka – výhody a škody prokázané odborníky na výživu
Zdravotní přínosy švestek – 7 důvodů, proč je přidat do svého jídelníčku
Kardamom: 8 výhod ověřených výzkumem
Jídlo pro úlevu od bolesti
i Nemůžete najít, co potřebujete? Vyzkoušejte službu výběru literatury.
i Už vás nebaví bannery? Reklamu můžete vždy vypnout.

Výhody bílých hub 5 dobrých důvodů, proč přidat superpotravinu do svého jídelníčku

Článek se zabývá hlavními vlastnostmi bílé houby a jejími účinky na lidský organismus. Je prováděn systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití bílé houby v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciálně nepříznivé účinky houby bílé na lidský organismus při určitých zdravotních stavech a onemocněních.

Text vědecké práce na téma „Výhody hříbků – 5 dobrých důvodů, proč zařadit do jídelníčku superpotravinu“

Výhody hříbků – 5 dobrých důvodů, proč přidat do svého jídelníčku superpotravinu

Tkacheva Natalia, fytoterapeutka, výživová poradkyně Eliseeva Tatyana, šéfredaktorka projektu EdaPlus.info E-mail: tkacheva.n@edaplus.info, eliseeva.t@edaplus.info

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech hříbku a jeho vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití hříbku v různých druzích medicíny a účinnost jeho použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciální nepříznivé účinky hříbku na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​onemocnění.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá melounová muška?

Klíčová slova: hřib hřib, přínos, poškození, prospěšné vlastnosti, kontraindikace

Houby vepřové odporují konceptu, že nejzdravější vegetariánská jídla jsou nejbarevnější zelenina a ovoce. Hřib obsahuje fytochemikálie, které působí proti rakovině a stárnutí. Již v této fázi by mohly získat titul superpotravina, ale jejich výhody se neomezují pouze na toto. Pochybujete, že je to pravda? Našli jsme pět dobrých důvodů, proč chcete do svého jídelníčku zařadit superpotravinu.

Kalorický obsah hříbků je 22 kcal na 100 g. Jedná se o nízkosacharidové, téměř nízkotučné jídlo s nízkým obsahem bílkovin. Obsahují však vitamín B6, kyselinu listovou, hořčík, zinek, draslík, riboflavin, niacin a kyselinu pantotenovou, která pomáhá dodávat energii štěpením tuků, bílkovin a sacharidů. Je také jedním z nejlepších rostlinných zdrojů selenu a vitamínu D2.

Top 5 prospěšných vlastností hříbků

1. Zabraňte úbytku kostní hmoty

Superpotravina má potenciál bojovat proti osteoporóze, poruchám mineralizace a svalové slabosti. Obsahuje měď, fosfor a vitamín D2. Ten se v těle přeměňuje na aktivní formu vitaminu D, který je nezbytný pro udržení hladiny vápníku.

Chcete více D2 v houbách? Udržujte je na přímém slunci po dobu 15120-10 minut. Jednoduchá dávka zvýší hladinu látky na 100 mcg na 1 g [2, XNUMX]

2. Obsahuje antioxidanty pro boj s jakýmkoli zánětem a rakovinou

V hříbcích objevili vědci polyfenoly, polysacharidy, selen, vitamín C a také vzácné antioxidanty ergothionein a glutathion. Hodnotné sloučeniny neztrácejí své vlastnosti ani po tepelném zpracování. Pro tělo jsou důležité, protože přeměna potravy na energii způsobuje oxidační stres a tvorbu volných radikálů. Antioxidanty chrání orgány a tkáně před oxidačními činidly a pomáhají předcházet mnoha nemocem. [3, 4]

3. Podpora imunity

Houby vepřové jsou zdrojem rozpustné vlákniny a beta-glukanů. Aktivují T-lymfocyty a makrofágy, stimulují je k zachycování a trávení bakterií, cizích toxinů a dalších nebezpečných sloučenin. Beta-glukany tak zvyšují schopnost těla bojovat s infekcí, zastavit zánět a růst nádorů. Fungování imunitního systému zlepšují také vitamíny B, C a selen obsažené ve složení. [5, 6 7]

4. Dobré pro srdce

Výzkum ukázal, že hříbky rychle snižují hladinu cholesterolu u dospělých s nadváhou. Ergothionein a další rostlinné složky, které obsahují, zabraňují tvorbě plaků v cévách a tepnách. To vše má pozitivní vliv na činnost srdce, udržení normálního krevního tlaku a krevního oběhu. [8, 9]

ČTĚTE VÍCE
Proč zavírat pískoviště?

5. Snižte hladinu cukru v krvi a zlepšujte zdraví střev

Polysacharidy v potravinách zvyšují citlivost na inzulín, zabraňují hyperglykemickému syndromu – snižují hladinu cukru. Některé sloučeniny, jako je beta-glukan, působí jako prebiotika a podporují růst prospěšných střevních bakterií. Jejich roli je těžké přeceňovat, protože trávení potravy, imunita a funkce mozku závisí na stavu střev. [10, 11]

Kdo by neměl jíst hříbky – kontraindikace a opatření

Hřiby koupené v obchodě jsou bezpečné pro každého, kdo netrpí alergií a je starší 7 let – malé děti ještě nemají vyvinutý trávicí systém a trávení těžkého produktu může způsobit poruchu funkce žaludku a střev. Existuje také několik potenciálních vedlejších účinků, kterých by si lidé s gastrointestinálními problémy měli být vědomi: houby mohou způsobit syndrom dráždivého tračníku (IBS), zhoršující se vředy nebo gastritidu, bolest, nadýmání a zácpu.

Kolik hříbků je bezpečné sníst každý den?

Produkt není nutné konzumovat denně, ale může být součástí zdravé výživy. Odborníci na výživu radí dbát na to, aby byl jídelníček pestrý a nesníst denně více než 100 g hřibů. Je důležité, aby byly získány ze spolehlivých zdrojů a byly netoxické.

Jak jíst hříbky: tipy pro přidání do vašeho jídelníčku

Houby se konzumují v různých fázích zrání a skladují se v papírovém sáčku v lednici po dobu 3-4 dnů. Zmrazování, konzervování a sušení jsou proto oblíbené metody, jak prodloužit jejich trvanlivost, aniž by došlo ke snížení jejich nutriční hodnoty. Před nákupem je důležité zkontrolovat, zda jsou víčka a nožičky těsné, nejsou vlhké a bez plísní. Před vařením odstraňte nečistoty kartáčem a lehce opláchněte studenou vodou.

Syrové hříbky se přidávají do salátů, grilují, smaží, dusí, pečou a používají se do omelet, kastrolů a náplní do rohlíků. Jejich chuť není výrazná, takže marinády a omáčky jsou v houbovém pokrmu zásadní. Hřiby se hodí k mnoha jídlům a mohou nahradit maso v rizotu a dušené maso. Nahrazují také část mletého masa, aby se snížil obsah kalorií a tuku v pokrmu.

Tatyana Eliseeva, odborník na výživu, odborník na výživu

Zdravé hříbky pomáhají všem bez výjimky konzumovat více antioxidantů – vegetariánům, veganům i těm, kteří nepovažují za nutné hlídat si jídelníček. Chrání před skoky v hladině cukru v krvi a podporují hubnutí. Výhody mohou být mnohem větší, pokud je zkombinujete se zeleninou bohatou na vitamíny a dochutíte zdravým kořením.

ČTĚTE VÍCE
Kde hledat jelce na podzim?

1. Fotobiologie vitaminu D v houbách a jeho biologická dostupnost u lidí, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3897585/

2. Vliv vitaminu D na kosti a osteoporózu, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21872800/

3. Antioxidanty jedlých hub, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6331815/

4. Oxidační stres: Škody a přínosy pro lidské zdraví, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5551541/

5. Imunitní modulační účinky P-glukanu, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20842027/

6. Účinky polysacharidových extraktů bohatých na beta-glukan z hub na produkci oxidu dusnatého makrofágy pocházejícími z kostní dřeně a transaktivaci nukleárního faktoru-kappaB v reportérových buňkách Caco-2: lze účinky vysvětlit strukturou?, https://pubmed .ncbi.nlm.nih.gov/19885842/

7. Selen v životním prostředí, metabolismus a zapojení do tělesných funkcí, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23486107/

8. Bioaktivní látka ergothionein, klíčová složka hub v potravě, inhibuje vazbu monocytů na endoteliální buňky charakteristické pro časné kardiovaskulární onemocnění, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21091247/

9. Běžné i speciální houby inhibují expresi adhezních molekul a in vitro vazbu monocytů na endoteliální buňky lidské aorty v prozánětlivém prostředí, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2916885/

10. Houbové polysacharidy: chemie a antiobezita, antidiabetika, protirakovinné a antibiotické vlastnosti u buněk, hlodavců a lidí, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5302426/

11. Polysacharidy rozpustné v alkáliích z plodnic hub zlepšují inzulínovou rezistenci, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30594618/

Rozšířená HTML verze článku je k dispozici na webu edaplus.info. Výhody bílých hub – 5 dobrých důvodů, proč přidat superpotravinu do svého jídelníčku

Journal.edaplus.info – Časopis zdravé výživy a dietetiky Tkacheva Natalia, fytoterapeutka, nutriční terapeutka Eliseeva Tatyana, šéfredaktorka projektu EdaPlus.info E-mail: tkacheva.n@edaplus.info, eliseeva.t@edaplus. info

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech hříbku a jeho vlivu na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a aktuálních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití hříbku v různých druzích medicíny a účinnost jeho použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciální nepříznivé účinky hříbku na lidský organismus za určitých zdravotních stavů a ​​onemocnění.

Abstraktní. Článek pojednává o hlavních vlastnostech bílé houby a jejím účinku na lidský organismus. Byl proveden systematický přehled moderní odborné literatury a relevantních vědeckých údajů. Uvádí se chemické složení a nutriční hodnota produktu, zvažuje se použití bílé houby v různých druzích medicíny a účinnost jejího použití u různých onemocnění. Samostatně jsou analyzovány potenciálně nepříznivé účinky bílé houby na lidské tělo za určitých zdravotních stavů a ​​onemocnění.

11. srpen je Den hříbků, pojďme si povědět o jeho výhodách.

ČTĚTE VÍCE
Proč je můra důlní nebezpečná?

Hřib je nejušlechtilejší, nejžádanější trofej ze všech „tichých lovců“. Pokud se vám ji podaří najít, považujte sběr hub za úspěšný. A ne nadarmo – protože hříbek je nejen krásný, aromatický a chutný, ale také bohatý na vitamíny, minerály a další prospěšné látky.

Houby vepřové byly oblíbené již od starověku. Ve starověkém Římě existovala dokonce speciální zařízení – boletaria (“hřib” je latinský název pro bílou houbu), které navštěvovali urození občané. Bohaté římské ženy tam houbu využívaly ke kosmetickým účelům – vyráběly masky, které léčily mikrotrhlinky, vyhlazovaly a bělily pokožku. Kromě toho se věřilo, že syrové hříbky zlepšují trávení.

Houba prasečí je zdrojem kvalitních bílkovin, ne nadarmo se jí říká „lesní maso“. Navíc obsah bílkovin je v sušených houbách vyšší (až 80 %). To je třikrát více než u hovězího masa nebo ryb. Z hlediska nutriční hodnoty nejsou bílkoviny obsažené v hříbcích o nic horší než bílkoviny živočišné. Obsahuje většinu esenciálních aminokyselin.

Převážná část proteinu je obsažena pod uzávěrem, kde dochází k tvorbě spor. Nejchudší částí houby z hlediska tohoto ukazatele je nať. Sušením a mletím kloboučků tak z hub získáte cenné koncentrované bílkoviny.

Zároveň je obsah kalorií hříbků nízký: pouze asi 100 kcal na 30 g produktu. Samozřejmě se zvýší, pokud se houby smaží na velkém množství oleje.

Jaké prospěšné látky jsou v hříbcích:

  • Draslík, vápník, hořčík, chlor, fosfor, sodík, síra, křemík, mangan, železo, fluor, chrom, kobalt.
  • Vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, PP.

Hřiby obsahují o nic méně vitaminu B1 (thiamin) než obiloviny a hovězí játra. Bylo zjištěno, že vitamín B1 posiluje nervový systém.

Vitamin B2 (riboflavin), obsažený také v hříbcích, je součástí enzymů, které se podílejí na metabolismu bílkovin, sacharidů a tuků. Riboflavin podporuje normální vidění. Nedostatek tohoto vitaminu v těle vede ke kožním onemocněním (dermatitida).

Nedávno došlo k dalšímu objevu: ukázalo se, že hříbky obsahují vitamín B5 (kyselinu pantotenovou), který odstraňuje pocit únavy a pomáhá snižovat problémy se spánkem.

Houby vepřové obsahují tolik vitamínu D (kalciferolu) jako máslo. Vitamin D má antirachitické vlastnosti. Je zvláště nezbytný pro děti pro normální růst a vývoj. Kalciferol reguluje metabolismus minerálních látek v těle – vápníku a fosforu a také podporuje jejich začlenění do trávicího procesu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se protěž šíří?

Studie prokázaly, že hřib vepřový obsahuje beta-glukan – tato látka pomáhá předcházet rakovině a snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu.

Je třeba poznamenat, že z hlediska množství draslíku a síry jsou hříbky lepší než zelenina a ovoce, z hlediska obsahu vápníku a fosforu se vyrovnají rybám a obsahují vápenaté soli, jako jsou rozinky a sušené švestky.

Houby vepřové obsahují sulfidy, které zabraňují vzniku zhoubných nádorů v lidském těle a brzdí jejich progresi. Hřiby jsou pozoruhodné také tím, že obsahují betainy, které se podílejí na metabolismu a posilují stěny cév.

Houby vepřové obsahují lecitin, který zabraňuje tvorbě cholesterolu v lidském těle, jednoho z hlavních viníků aterosklerózy. Dále obsahují enzymy: amitázu, lipázu, oreázu a cytázu, které podporují štěpení tuků, vlákniny a glykogenu, a herzenin, který příznivě působí na anginu pectoris.

Houby jsou obecně užitečné při kardiovaskulárních onemocněních, poruchách metabolismu a pro zlepšení celkového tonusu těla. Jejich důležitou vlastností je schopnost snižovat viskozitu krve (a to je prevence ischemické cévní mozkové příhody, tromboflebitidy a infarktu myokardu).