Home → Užitečné informace o správné výživě → Proč je na klinice vše bez soli?

Proč je na klinice vše bez soli?

Již od malička si zvykáme solit jídlo při jeho přípravě a někdy i na talíři. Sůl se ale v podstatě skládá z chloridu sodného, ​​který sám o sobě tělu neprospívá. Sůl neobsahuje žádné organické látky, neobsahuje vitamíny a zároveň je zařazena na seznam nestravitelných potravin, takže tato anorganická látka ve formě potravinářských přídatných látek nejenže nepůsobí nutričně, ale může způsobit značné škody. Kuchyňská sůl poškozuje lidské tělo současně ve dvou systémech, trávicím a oběhovém.

Trávicí systém trpí korozivními vlastnostmi soli. Je snadné dojít k závěru, že první rána dopadá na žaludek, do kterého je chlorid sodný posílán přímo z jícnu, a pak trpí ledviny. Zdravý žaludek se s trávením soli většinou vyrovnává docela dobře, rozpouští ji žaludeční šťávou. Ale v případě různých druhů onemocnění tohoto vnitřního orgánu musí být používání tohoto produktu zastaveno. Jedním z příkladů je gastritida. Toto onemocnění způsobuje akutní zánět žaludeční sliznice. Člověk začne říhat, zvracet a pociťuje silnou bolest. A pokud se k tomu navíc do zaníceného orgánu dostane velké množství kuchyňské soli, pak bychom si dovolili předpokládat, že takový proces pravděpodobně nebude mít na tělo hojivý účinek. Spíše se stane pravý opak – sůl poslouží jako katalyzátor dalšího zhoršení.

Mnohem více škodí ledvinám kuchyňská sůl, protože jde o tělesný filtr s velmi jemnou strukturou a citlivým vnímáním, takže anorganický chemický prvek – sůl – ledviny obtížně snášejí. Pokud člověk zkonzumuje více kuchyňské soli, než dokážou ledviny zpracovat, pak „bílá smrt“ částečně zůstává v těle a stává se příčinou různých typů nádorů. Působení kuchyňské soli na ledviny vede k různým onemocněním ledvin, jako je nefritida (poškození ledvinových glomerulů a z toho vyplývající zánětlivý proces), nefróza (poškození ledvinových tubulů).

Proniká do lidského těla skrz oběhový systémSůl se stává účastníkem destruktivního procesu, kde ovlivňuje krevní zásobení a poškozuje metabolismus vody a soli v těle. Mezi krví a tkáňovými tekutinami dochází k pravidelné výměně, což způsobuje neustálé uvolňování vlhkosti z krevních cév do tělesných tkání (proces transsudace). V případech, kdy je množství tekutiny vylučované cévami větší než to, které je jimi absorbováno zpět, se v tkáních tvoří akumulace vody a dochází k otokům. Vnější známky edému jsou otoky kůže, nejvýraznější, obvykle na obličeji, pažích a nohou. Velmi často se edém vyskytuje jako společník řady onemocnění.

ČTĚTE VÍCE
Jaké květiny jsou pro manželství?

Hromadění soli v cévách podporuje tvorbu krevních sraženin (krevní sraženiny, které tvoří výrůstky na stěnách cév, sestávající z pojivové tkáně, zpomalující krevní oběh). Nyní si každý může snadno představit ničivé schopnosti takových útvarů. Krevní sraženiny mají za následek mnoho onemocnění, z nichž některá mohou být smrtelná: trombóza, tromboflebitida, koronární insuficience, ischemie myokardu, angina pectoris, infarkt myokardu, gangréna.

Zvýšená hladina chloridu sodného v krvi přispívá k rozvoji aterosklerózy, dalšího typu onemocnění krevních cév. Když působí, stěny cév bobtnají a stávají se nerovnými. Uvnitř tepen roste pojivová tkáň a objevují se aterosklerotické pláty. Následkem toho dochází k ucpávání cév, zúžení průsvitu a nedostatečnému prokrvení srdce. Konzumace velkého množství kuchyňské soli při ateroskleróze je cesta, která cíleně vede k ničení vlastního zdraví. Tento produkt musí být vyloučen z vaší stravy. Následkem aterosklerózy mozkových cév může být mrtvice.

Samozřejmě, že mocná ničivá síla by se neměla připisovat samotné soli, jinak by to byl jed a první alchymisté by její používání ve starověku zakázali. Kuchyňská sůl v kombinaci s dalšími faktory však může způsobit značné poškození zdraví. A chlorid sodný může přidat vážné komplikace ke stávajícím onemocněním. „Bílá smrt“ slouží jako dobrý pomocník při alkoholismu, kouření, drogové závislosti a nervovém přetížení při ničení normálního fungování lidského těla.

Škoda způsobená člověku stolní solí vede k přesvědčení, že je nutné odstranit tento produkt z každodenní stravy nejen nemocného člověka, ale také takové opatření nepoškodí zdravého člověka. Existují však celé národy, které stolní sůl často nepoužívají, například národy severu: například Čukčové jedí mražené mořské ryby, aniž by přidali jediný gram soli, a takové jídlo mimochodem chutná velmi dobrý.

Je třeba také vzít v úvahu, že příroda je moudrá a ve všech „živých“ produktech rozdělila poměry složek, které pro ně byly nezbytné. Totéž platí pro sůl. Nachází se v mrkvi, zelí a mase. Objemy tohoto prvku navíc splňují požadavky, které nám diktuje naše zdraví. Proto není třeba přidávat sůl – ta je již všude.

Bezsolnou dietu tak potřebují téměř všichni pacienti naší kliniky, včetně hypertoniků (lidé s poruchami krevního oběhu), těhotných žen (kteří v důsledku otoků zvyšují již tak značnou zátěž nohou) a nemocných s ledvinami a kuřáci (tento proces způsobuje zúžení žil, což výrazně zvyšuje krevní tlak), i když jste mladí a zotavujete se po operaci apendicitidy.

ČTĚTE VÍCE
Co můžete přidat do své kanceláře?

Pokud nepochybujete o nutnosti diety bez soli, neznamená to, že byste měli zapomenout na pokrmy, které už dávno vžily.

Možností, jak dosolit, je mnoho, například boršč bez soli, ALE POKUD TO VE VAŠEM KONKRÉTNÍM PŘÍPADĚ NENÍ ZAKÁZÁNO LÉKAŘEM.

Slanou chuť polévky dodáte přidáním citronové šťávy nebo petrželky. Ze situace pomůže i slano-hořká chuť libečku. Mají mírně nahořklou chuť, a proto jsou výbornou náhradou soli: kmín, kmín, rozmarýn, celer. Zároveň bylinky obsahují mnoho vitamínů a minerálů, které potřebujeme. Nahrazení soli bylinkami nebo citronovou šťávou tak může nejen snížit riziko řady onemocnění, například kardiovaskulárních onemocnění nebo onemocnění ledvin, ale také zlepšit vaši imunitu a zvýšit vitalitu.

Průměrně u nás člověk sní každý den asi 12 g soli, přičemž maximální norma by neměla překročit 5 g za den. Čím více soli do pokrmů přidáváme, tím více a více naše tělo začíná vyžadovat.

Známky nadbytku soli v těle

1. Obvyklé jídlo se stalo fádním, i když víte, že jste ho osolili dost.

2. Neustále cítíte žízeň.

3. Máte otok na obličeji nebo těle.

4. Máte vysoký krevní tlak.

5. Bolí vás hlava.

Pokud najdete alespoň 3 příznaky z 5, je to důvod k zamyšlení nad omezením příjmu soli.

Proč sůl tělu škodí?

Když je denní příjem soli mnohonásobně překročen, začne se v těle hromadit. To vede ke zvýšení hladiny sodíku a chlóru v tkáních, což zase vyvolává výskyt otoků a zvýšený krevní tlak.

Zadržování vody v těle způsobené nadměrnou konzumací soli vede ke zpomalení metabolismu, což má za následek nejen otoky, ale i nadváhu.

Vysoký obsah sodíku má škodlivý vliv na funkci ledvin, což má za následek zhoršený výdej moči. Trpí i srdce a cévy, hrozí vznik infarktu a mozkové mrtvice.

Rychlost příjmu soli

Světová zdravotnická organizace doporučuje omezit příjem sodíku na 2 gramy denně pro dospělé, což odpovídá 5 gramům kuchyňské soli. Je důležité pochopit, že sůl je obsažena téměř ve všech kupovaných výrobcích (v omáčkách, konzervách, polotovarech a dokonce i v pečivu), a to nejen v pokrmech, které si sami kořeníme. Kromě toho mohou být zdrojem sodíku jiné potraviny samotné nebo potravinářské přídatné látky, což znamená, že překročení normy není tak obtížné.

ČTĚTE VÍCE
Kde v Moskvě kvetou třešňové květy?

Co se stane s tělem, když se vzdáte soli?

Stojí za zmínku, že úplné odmítnutí soli může vést k nedostatku sodíku, což jistě povede k bolestem hlavy, svalové slabosti, křečím, nevolnosti, ztrátě chuti k jídlu, poruchám trávení, poklesu krevního tlaku, pravidelným závratím, takže úplné vynechání je důležité přidat další zdroje tohoto stopového prvku do vaší stravy.

Z toho vyplývá, že by bylo správnější sůl ze stravy úplně nevylučovat, ale zajistit, aby nepřekračovala její normu – 5 gramů denně (čajová lžička).

Pokud snížíte příjem soli, brzy zaznamenáte příjemné změny:

  1. Otoky zmizí – sůl zadržuje vodu v těle, což vede k nadýmání a otokům;
  2. Metabolismus se zrychlí a nadváha zmizí, tělo bude vypadat více tónované;
  3. Kůže, nehty a vlasy budou vypadat zdravěji;
  4. Krevní tlak se stabilizuje;
  5. Chronické bolesti hlavy a únava zmizí;
  6. Zlepší se vám nálada a objeví se vaše sebevědomí;
  7. Aktivuje se funkce mozku a zlepšuje se paměť.

Závěr: neměli byste se úplně vzdát soli. Je nezbytnou složkou pro zdravé fungování lidského těla a přináší pozitivní efekt pouze při dodržení norem pro konzumaci soli.

Jak snížit příjem soli

  • Snažte se jíst více přírodních produktů, vzdát se uzenin, rychlého občerstvení, zpracovaných potravin, chipsů, omáček, konzerv a nakládané zeleniny – jsou lídry v obsahu soli.
  • Při vaření přidejte o něco méně soli, než je uvedeno v receptu;
  • Slánku nepokládejte na stůl, aby nedošlo k pokušení dosolit pokrm;
  • Přečtěte si složení na zakoupených produktech;
  • Nahraďte sůl jiným kořením.

Čím lze sůl nahradit?

Seznam produktů, které nahrazují sůl, zahrnuje různé koření a bylinky. Dodávají pokrmu aroma a zvláštní chuť, díky čemuž je absence nebo nedostatek soli nepostřehnutelná.

Produkty nahrazující sůl:

  • Citronová šťáva;
  • Ocet;
  • Mořská řasa;
  • Česnek a cibule;
  • Křen a zázvor;
  • Sušené bylinky: kopr, petržel, bazalka, oregano, kmín;
  • Koření: nové koření; kurkuma, kari, paprika;
  • Sušená zelenina: rajče, celer, paprika.