Petržel (Petroselinum hortense nebo Petroselinum crispum) je zelená listová zelenina středomořského původu s výraznou pepřovou vůní a lehce nahořklou chutí. Již více než 2000 let jsou listy i kořeny rostliny široce používány jako koření (čerstvé i sušené) v mnoha národních kuchyních po celém světě.

Nutriční hodnota

Podle nutričních údajů obsahuje 100 g petržele:

• sacharidy – 3,8 g;

• vitamin A – 5055 IU / mezinárodní jednotka (101 % denní hodnoty);

• vitamin C – 79,8 mg (133 % denní dávky);

• vitamín K – 984,0 mcg (1230 % denní hodnoty);

• vitamin B3 – 0,8 mg (4 % denní dávky);

• kyselina listová – 91,2 mcg (23% denní hodnota);

• vápník – 82,8 mg (8% denní hodnota);

• železo – 3,7 mg (21% denní hodnota);

• hořčík – 30,0 mg (7% denní hodnota);

• fosfor – 34,8 mg (3 % denní hodnoty);

• draslík – 332,0 mg (9% denní hodnota).

Petržel je cenným zdrojem vitamínů A, C, K a E, thiaminu, riboflavinu, niacinu, vitamínu B6, kyseliny listové, železa a zinku a také řady silných antioxidantů: flavonoidů (myricetin a apigenin) a karotenoidů (beta -karoten a lutein), což z něj dělá vynikající nástroj pro prevenci chronických onemocnění. Studie navíc ukázaly, že sušené rostliny mají 17krát více antioxidantů než čerstvé!

Kořenová petržel je oblíbená také pro vysoký obsah vitamínu C a železa.

Jedna polévková lžíce čerstvé petrželky přidává pouze 1 kalorii a je skvělým doplňkem vašeho režimu hubnutí.

Výhody spotřeby

Vysoká nutriční hodnota petržele dobře poslouží pro životně důležité orgány a procesy v nich.

Кости

Petržel obsahuje vitamín K, vápník, ergosterol (předchůdce vitamínu D) a vitamín C, které společně přispívají k pevnosti kostí podporou buněk osteoblastů. Jejich hlavní funkcí je tvorba kostní tkáně. Vitamin K také aktivuje proteiny, které zvyšují minerální hustotu kostí. Snížená denzita je rizikem zlomenin, zejména u starších lidí. Polyfenoly (včetně apigeninu) pomáhají zmírňovat nemoci, jako je osteoporóza a osteopetróza („nemoc mramoru“).

Srdeční

Petržel je dodavatelem kyseliny listové. Ve studii na více než 58 000 lidech vědci zjistili, že jeho konzumace snižuje riziko srdečních onemocnění o 38 %. Někteří odborníci naznačují, že kyselina listová snižuje hladinu aminokyseliny homocystein, která negativně ovlivňuje zdraví srdce změnou struktury tepen. K potvrzení této souvislosti je však zapotřebí dalšího výzkumu.

ČTĚTE VÍCE
Jakou trávu by měli králíci sbírat?

Brain

Silný flavonoid apigenin přítomný v petrželce se podílí na tvorbě neuronů a zlepšuje mozkové funkce, jako je paměť a učení. Tato rostlinná sloučenina je v současné době zkoumána pro svou schopnost pomáhat proti depresi, Alzheimerově a Parkinsonově chorobě. Extrakt z listů petržele má ochranný účinek na mitochondriální funkci a také snižuje účinky toxicity kadmia na mozkovou tkáň.

Trávení

Petržel napomáhá trávení při zažívacích potížích a pomáhá snižovat nadýmání díky obsahu sloučenin, které umožňují odstraňovat plyny ze střev. Před velkým večírkem si ke svačině přidejte zdravou zeleninu.

imunita

Výzkum ukazuje, že apigenin, antioxidant nacházející se v petrželce, reguluje imunitní funkce, snižuje záněty a zabraňuje poškození buněk.

Vidění

Petržel je bohatá na karotenoidy (lutein, beta-karoten a zeaxantin), které chrání oči a podporují zdravý zrak. Zejména lutein a zeaxanthin mohou zabránit věkem podmíněné makulární degeneraci, která je hlavní příčinou slepoty. Betakaroten, přeměněný v těle na vitamín A, pomáhá chránit rohovku oka (vnější vrstvu) a spojivku (tenká membrána pokrývající přední část oka a vnitřní víčko), předchází vysychání, šerosleposti a šedému zákalu.

Pro vysoký obsah antioxidantů se petržel s úspěchem používá při léčbě cukrovky, chudokrevnosti, ke snížení rizika rakoviny prsu, k udržení zdraví ledvin. Kromě toho je ceněn jako produkt péče o pleť a vlasy, stejně jako pro dodávání svěžesti dechu a zdravé barvy obličeji.

Rizika spotřeby

Obecně platí, že petržel je bezpečný produkt, který nezpůsobuje alergickou reakci. Nadměrná konzumace však může způsobit vyrážky a pleť citlivější na slunce.

Je známo, že petržel má vysoký obsah oxalátů (solí a esterů kyseliny šťavelové), což může způsobit řadu problémů u lidí trpících ledvinovými kameny nebo dnou.

Odborníci VeryWellHealth radí těm, kteří užívají léky na ředění krve a také některá diuretika, aby možnost zařazení petržele do jídelníčku konzultovali se svými lékaři.

Jak přidat do jídelníčku

Petržel dodá čerstvou chuť a dávku vitamínů do polévek, salátů, dušených pokrmů, těstovin a všech druhů masitých pokrmů. Lze jej kombinovat se zeleninou a ovocem ve smoothies nebo šťávách.

Rada: Jezte petržel s grilovaným kuřecím masem, rybou nebo steakem, abyste minimalizovali karcinogenní účinky heterocyklických aminů, sloučenin vznikajících, když je protein vystaven vysokým teplotám.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než se mouka zkazí?

Petržel kořenová, stejně jako jiná kořenová zelenina (například mrkev a tuřín), se také používá při přípravě různých pokrmů.

Čaj vyrobený z listů a kořenů petržele je jedinečný způsob, jak získat maximum z mnoha živin a vitamínů, které obsahuje. Je to také skvělý doplněk k jakékoli dietě.

Zkuste vařit jídla s petrželkou podle receptů od BELTA +:

Jezte správně a buďte zdraví!

| Připravila Anastasia ZLOTNKOVÁ, BELTA+| Foto: otevřené internetové zdroje.

PŘETISK TOHOTO MATERIÁLU (CELKU NEBO ČÁSTI) NEBO JINÉ POUŽITÍ TOHOTO MATERIÁLU JE ZAKÁZÁNO

Petržel je bylina, kterou mnozí znají. Ale většina z nás si při přidávání do polévky nebo salátu ani neuvědomuje zvláštnosti koření. Mluvíme o historii petržele, jejím složení, výhodách a poškození těla.

Petržel je známá již od starověku. Staří Řekové se o ní zmiňovali v mýtech, krmili koně před důležitými bitvami kadeřavými listy, udělovali petrželové věnce vítězům sportovních soutěží a používali ji k boji s nepříjemnými pachy.

Obecně pověst petržele nebyla příliš růžová: ve středověku panovalo přesvědčení, že nepřítel zemře, když natrháte petržel a zároveň vyslovíte jeho jméno. V Evropě se říkalo „Potřebuje petržel“: to se říkalo o nemocných lidech, kteří byli na pokraji smrti.

Lidé nezačali jíst petržel hned, nemluvilo se o jejích prospěšných vlastnostech nebo pěstování speciálně pro kulinářské účely. Věřilo se, že petržel může pěstovat jen skutečná čarodějnice, a tak pěstování této bylinky nebylo příliš vítané.

V dnešní době je pěstování petrželky a její konzumace běžné. Vědci zjistili mnoho prospěšných vlastností této byliny pro tělo.

Složení petržele

Petržel je blízká příbuzná celeru, mrkve a kopru. Rod zahrnuje pouze dva druhy, na stole se obvykle objevuje kadeřavá petržel (petržel kadeřavá).

Petržel je na pohled nenápadná, ale je velmi užitečná, je to dáno jejím chemickým složením. Je považován za důležitý zdroj vitamínu K, nezbytného pro normální srážlivost krve a hojení ran. Lžíce jemně nasekané petrželky obsahuje více než 70 % denní potřeby tohoto vitamínu.

Blahodárné vlastnosti petržele jsou také spojovány s vitamíny A a C, flavonoidy s antioxidačními vlastnostmi. Esenciální oleje dodávají pikantní chuť.

Petržel také obsahuje:

5 zdravotních přínosů petržele

Petržel není jen bylina s charakteristickou vůní a chutí, ale také rostlina prospěšná pro ženy i muže.

ČTĚTE VÍCE
Jak poznat laktátovou acidózu?

1. Chrání před záněty

Protinádorové vlastnosti petržele jsou spojeny s flavonoidy. Jeden z nich – myricetin – se v něm nachází více než v jiných bylinkách.

Myricetin a další jemu podobné antioxidanty působí proti heterocyklickým aminům, které se tvoří ve velkém množství při vaření při vysoké teplotě, jako je grilování. Tyto sloučeniny jsou uvedeny jako karcinogeny a mohou způsobovat nádory.

Předpokládá se, že konzumace smaženého masa se zeleninou a nasekanými bylinkami, včetně petrželky, která obsahuje myricetin, může snížit negativní účinek heterocyklických aminů.

Flavonoid apigenin obsažený v listech petržele působí protirakovinně. Jedna studie, jejíž výsledky byly zveřejněny v roce 2015, ukázala, že sloučenina potlačuje progresi rakoviny prsu. Zatím se však apigenin v klinické onkologii nepoužívá.

2. Dobré pro trávicí systém

Listy petržele obsahují mnoho antioxidantů, které dokážou bojovat s volnými radikály, takže konzumace bylinky zlepšuje podmínky při některých onemocněních trávicího systému.

Volné radikály způsobují záněty ve střevech a žaludku, a tak vznikají peptické vředy, Crohnova choroba a ulcerózní kolitida. Lidé trpící těmito stavy mohou mít prospěch ze zařazení petržele do své stravy. Před změnou jídelníčku je však důležité poradit se s lékařem.

3. Chrání před cukrovkou

Diabetes 2. typu je v posledních letech stále častější a je spojen se sedavým způsobem života a nevyváženou stravou.

Bylo prokázáno, že myricetin, přítomný v listech petržele, snižuje pravděpodobnost vzniku této choroby. Sloučenina snižuje hladinu cukru v krvi a také snižuje pravděpodobnost vzniku inzulínové rezistence.

4. Posiluje kosti

Nedostatek vitaminu K ovlivňuje nejen srážlivost krve, ale také činí kosti křehčími. Konzumace dostatečného množství vitaminu snižuje pravděpodobnost zlomenin.

Jedna studie zjistila, že lidé, kteří konzumovali dostatek vitamínu K, měli o 22 % méně zlomenin než ti, kteří měli nedostatek. Připomeňme, že stonky a listy petržele jsou jakýmisi rekordmany v obsahu vitamínu K.

5. Pomáhá při urogenitálních infekcích

Řada odborníků doporučuje zařadit petržel do jídelníčku pro zdraví urogenitálního systému. Rostlina obsahuje sloučeniny, které ovlivňují kontrakci stěn močového měchýře. Petržel je považována za přírodní diuretikum – častější močení, pomáhá zadržovat vápník a snižuje pravděpodobnost ledvinových kamenů.

ČTĚTE VÍCE
Kolik přírodních parků?

Při výčtu prospěšných vlastností petržele nesmíme zapomenout na antibakteriální účinek, který bylinka má. A ačkoli léky na bázi petržele nejsou dosud předepsány pro boj s bakteriálními infekcemi různých lokalizací, její složky úspěšně bojují s různými mikroorganismy v laboratoři.

Mezi další zdravotní přínosy petržele patří přínos pro zrak díky obsahu karotenoidů. Bylo také prokázáno, že flavonoidy z petržele mají pozitivní vliv na srdce a cévy – pomáhají snižovat krevní tlak a snižují koncentraci „špatného“ cholesterolu v krvi. K tomu přispívá i kyselina listová.

Jak může být petržel škodlivá?

Petržel má mnoho prospěšných vlastností, ale může být konzumace rostliny zdraví škodlivá?

V lékařské literatuře nejsou popsány žádné případy „předávkování petrželkou“, ale dostupné vědecké důkazy naznačují, že příliš mnoho petržele může mít negativní zdravotní účinky.

Mezi nejvíce možné následky: anémie, problémy s játry a ledvinami.

Škodlivý efekt se ale dostaví pouze tehdy, když budete petrželky jíst opravdu hodně. Při pravidelném užívání s mírou by se neměly objevit žádné vedlejší účinky.

Jak skladovat petržel

Pokud potřebujete udržet svazek zeleně čerstvý, nejlepší možností by bylo zacházet s ním jako s kyticí – umístit ji do sklenice s vodou. Sklenici je lepší skladovat v lednici přikryté sáčkem.

Další možností je nasekat petržel, poté usušit a zmrazit.

Co se dá dělat?

Připravte si petrželový toast, salát nebo vitamínový nápoj s touto zdravou bylinkou pomocí jednoduchých receptů krok za krokem z kolekce Food.ru.