Dříve byly tyto malé bobule podobné plody považovány za jedovaté, ale nyní si získaly oblibu mezi kuchaři po celém světě. Do počátku 1822. století se pěstovaly výhradně jako okrasné zahradní rostliny, věřilo se, že jsou nevhodné k jídlu. Teprve v roce XNUMX dokázal americký plukovník Robert Gibbon Johnson vyvrátit tento směšný mýtus tím, že snědl několik desítek ovoce před stovkami očitých svědků.

Střih: Romanova Yu. M.

Promluvme si o prospěšných vlastnostech cherry rajčat.

Tento název pochází z anglického slova „cherry“, přeložené do ruštiny jako třešeň. Tvarem skutečně připomínají bobule. Divoké keře byly běžné na úpatí And a pěstovali je Aztékové a Inkové. Pravděpodobně byly sazenice přivezeny do Evropy španělskými dobyvateli. Přesná historická data se však nedochovala. První podrobný popis se nachází v knize „Pinax Theatri Botanici“ švýcarského botanika Caspera Baugina, která pochází z roku 1623.

Jak se liší od běžných rajčat?

Třešně rostou ve shlucích a dozrávají mnohem rychleji. Na jedné větvi je často až 50 malých rajčat. Velmi hustá s lesklou slupkou jasně šarlatové barvy. Mají jemnější, nasládlou, bohatou chuť než běžné ovoce. Některé odrůdy se vyznačují lehkou, sotva znatelnou nakyslou, kyselou dochutí. Oproti standardním velkým vydrží déle. Vhodné pro domácí pěstování na parapetu nebo balkónu.

Složení a kalorie

Obsah kalorií se liší v závislosti na odrůdě. Obvykle 100 gramů surového produktu obsahuje maximálně 28 kcal. Množství sacharidů je asi 78 %.

  • vitamíny A, skupiny B a C;
  • alfa tokoferol, biotin, fylochinon;
  • mikroelementy, makroelementy;
  • škrob a dextriny;
  • monosacharidy;
  • organické kyseliny.

Co je užitečné

Vědci tvrdí, že pravidelná konzumace cherry rajčat zvyšuje hladinu serotoninu, známého také jako „hormon štěstí“. Potlačují úzkost, zlepšují náladu, lze je nazvat přírodním antidepresivem. Vitamin K pomáhá zlepšit vstřebávání vápníku. Reguluje činnost ledvin a žlučového systému. Díky přítomnosti lykopenu snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Navíc zabraňuje rozvoji zánětlivých procesů v těle.

Vláknina příznivě působí na trávicí trakt a zrychluje metabolismus. Draslík pomáhá odstraňovat toxické látky a přebytečné tekutiny. Jsou přirozenou prevencí proti chudokrevnosti. Povoleno pro těhotné ženy. Minerální komplex zeleniny posiluje pohybový aparát plodu.

ČTĚTE VÍCE
Musím stříhat Thuja Danika?

Sušená cherry rajčata: výhody a poškození

Sušené plody obsahují zvýšenou koncentraci antioxidantů, které zlepšují stav pokožky a vlasových váčků. Vitamin C posiluje imunitní systém. Snižuje se riziko vzniku virových onemocnění. Minerály stimulují činnost krvetvorného systému.

Nežádoucí účinky se objevují v důsledku individuální nesnášenlivosti nebo přejídání. Objevuje se nevolnost, plynatost a někdy alergická dermatitida. Obsahují kyselinu šťavelovou, která může zhoršit příznaky chronických onemocnění spojených s poruchou funkce trávicího traktu a ledvin.

Škody a kontraindikace

Lidem trpícím žaludečními vředy se doporučuje dočasně omezit konzumaci cherry rajčat, protože mohou zpomalit proces hojení. Chemické složení je bohaté na organické kyseliny, které dráždí sliznici trávicího traktu. U lidí náchylných k alergickým reakcím může vyvolat projevy kožní dermatitidy. Zhoršují příznaky cholelitiázy a ledvinových kamenů.

Jak si vybrat a uložit

Při výběru byste měli věnovat pozornost vzhledu. Popraskaná slupka je jasným znamením, že cherry rajčata jsou přezrálá. Zralé mají bohatou vůni. Pokud není aroma, byly plody shromážděny nezralé. Uchovávejte v chladničce po dobu až dvou týdnů a při pokojové teplotě po dobu až 7 dnů. Vhodné pro mrazení a konzervování.

Рецепты

Pečená rajčata se sýrem

Počet porcí na nádobu: 5.

  • třešeň – 600 g;
  • parmazán – 200 g;
  • mořská sůl, mletý růžový pepř, sušená bazalka a šalvěj – podle chuti;
  • olivový olej – 1 lžíce l.
  1. Rajčata opláchněte pod tekoucí vodou. Překrojte napůl, položte na plech a pokapejte olivovým olejem.
  2. Dochutíme kořením a posypeme sýrem. Pečeme 7-8 minut na 200°C. Pokrm podávejte horký.

Třešňový a tuňákový salát

Počet porcí na nádobu: 5.

  • tuňák, konzervovaný ve vlastní šťávě – 300 g;
  • rajčata – 180 g;
  • listy římského salátu – 120 g;
  • červená cibule – 50 g;
  • vejce – 3 ks .;
  • olivový olej – 2 st. l;
  • citronová šťáva – 2 lžička;
  • pomerančový džus – 1 lžička;
  • sůl a pepř na dochucení.
  1. Listy salátu omyjeme a dáme na talíř. Přidejte cibuli nakrájenou na půlkolečka. Dále rajčata, kousky tuňáka, plátky vařených vajec.
  2. Dochuťte solí, pepřem, citrusovou šťávou a olejem. Pečlivě promíchejte.

Jak nakládat cherry rajčata

Pikantní recept s hořčičnými semínky

  • třešeň – 1 kg;
  • hořčičná semínka – 1,5 lžička;
  • kopr – 7 větví;
  • rozmarýn – 2 snítky;
  • badyán – 1 hvězdička;
  • bobkový list – 3 ks;
  • nové koření – 3 hrách;
  • sůl – 2 lžička;
  • ocet (nejlépe 9%) – 2 polévkové lžíce. l.
  1. Na dno dvou předem sterilizovaných sklenic nasypte hořčičná semínka. Poté přidejte kopr, rozmarýn, bobkový list a rajčata.
  2. Do malého hrnce nalijte 350-400 ml vody. Zalijeme octem, přidáme sůl, badyán, pepř. Za stálého míchání přivedeme na mírném ohni k varu.
  3. Odstraňte z ohně a okamžitě nalijte výsledný solný roztok na přípravky. Srolujte se šroubovacími uzávěry. Otočte dnem vzhůru a přikryjte ručníkem. Uchovávejte při pokojové teplotě přes noc. Poté dejte do chladné místnosti.
ČTĚTE VÍCE
Jaké je nebezpečí štíra?