Cena tohoto ořechu je extrémně vysoká. Je to dáno způsobem, jakým se pěstuje. Po výsadbě rostlina začíná plodit až po 10 letech. Plody dozrávají za šest měsíců. Takové stromy mohou produkovat ořechy až 100 let.

Neobvyklé jméno vymyslel botanik Ferdinand von Muller z Austrálie asi před 150 lety. Rozhodl se zvěčnit památku svého přítele, chemika Johna McAdama. Dříve měl tento ořech tato jména: mullimbimby, boomera, kindal-kindal.

Ředitel botanické zahrady v Brisbane v Gardens Point Walter Hill se rozhodl zpopularizovat makadamie. Botanik sám pěstoval stromy a prodával sazenice do různých částí naší planety. To bylo usnadněno kapitány lodí připlouvajících do Austrálie.

Dnes jsou hlavními pěstitelskými místy Nový Zéland, Jižní Afrika, Keňa, Zimbabwe, Malawi, Havaj.
odborník na výživu, odborník na FPA

Ořechy jsou produktem, bez kterého je těžké si představit zdravou výživu. Nejen, že jsou bohaté na tuk a jsou k dostání v různých variantách, ale jsou také velmi pohodlné, což z nich dělá dobrou svačinu. Nejoblíbenější mezi většinou lidí jsou vlašské ořechy, mandle, arašídy a lískové ořechy. Ale z nějakého důvodu každý zapomíná na makadamii, i když si zaslouží pozornost.

  • Užitečné vlastnosti
  • Kontraindikace
  • Jak používat
  • Makadamový olej
  • Jak si vybrat a uložit?

Stejně jako ostatní ořechy je makadamie především zdrojem tuku. To vysvětluje jeho vysoký obsah kalorií: 718 kcal na 100 gramů. Tento ořech obsahuje 7 gramů bílkovin, 76 gramů tuku a 13 gramů sacharidů.

Užitečné vlastnosti

Stojí za zmínku, že neexistuje žádný nejzdravější nebo nejlepší produkt pro lidské tělo. Ořechy nejsou výjimkou. Faktem je, že vědcům se nepodařilo identifikovat žádný konkrétní druh ořechů, který by byl pro lidské zdraví důležitější. Všechny, stejně jako makadamie, mají takové prospěšné vlastnosti jako:

  • přítomnost rostlinných bílkovin;
  • velké množství nenasycených mastných kyselin;
  • obsahuje vlákninu, draslík, hořčík, fosfor, měď, vitamín E, vitamíny skupiny B, kyselinu listovou a mnoho antioxidačních a protizánětlivých fytochemikálií.

Makadamie tak pomáhá snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění. Většina studií ukazuje, že konzumace jakýchkoli ořechů:

  • významně snižuje riziko úmrtí na srdeční onemocnění;
  • snižuje pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu;
  • má pozitivní vliv na krevní tlak;
  • minimalizuje riziko žlučových kamenů;
  • normalizuje hladinu cholesterolu.
ČTĚTE VÍCE
Kde chryzantémy nejraději rostou?

Kontraindikace

Lidé, u kterých byla zjištěna nesnášenlivost tohoto produktu nebo alergii na něj, by si měli dávat pozor na jeho používání. Je také nutné pamatovat na vysoký obsah kalorií makadamie. To je důležité pro ty, kteří se snaží zhubnout. Postačí pár vyloupaných ořechů denně.

Jak používat

Nejlepší je samozřejmě jíst ořechy bez soli a cukru. Vyplatí se vybrat i ty, které nebyly smažené. Lze je také přidávat do salátů, pečiva, chleba a omáček.

Makadamový olej

Kromě samotného ovoce se makadamie prodává i ve formě oleje. Má jednu důležitou vlastnost: můžete na něm smažit.

Všechny zdravotní přínosy jakéhokoli jídla se ztratí, když teplo zničí mastné kyseliny. Hluboce smažená jídla absorbují olej a přidávají do pokrmu více kalorií. To je důvod, proč se vyplatí nahradit rostlinný olej makadamovým. Proč? Má vysoký kouřový bod. Také déle vydrží.

Oleje, jako je dýňový, vlašský a hroznový olej, mají trvanlivost asi šest měsíců. Avokádo, rýžové otruby a makadamiové oleje lze zase skladovat rok, pokud jsou splněny všechny podmínky skladování.

Jak si vybrat a uložit?

Při výběru makadamie je důležité věnovat pozornost následujícím faktorům:

  • aroma. Ořech by měl mít příjemnou vůni. Neměli byste užívat produkt, pokud máte ostrou nebo žluklou pachuť. To znamená, že produkt je zastaralý nebo nesprávně skladovaný;
  • textura. Vyberte si ten s hladkou skořápkou, bez drsnosti nebo promáčknutí;
  • barva. Vysoce kvalitní makadamová má jednotnou barvu: světle krémový nebo zlatý odstín;
  • hmatatelnost. Vezměte to do rukou a dotkněte se ořechu. Muselo to být tvrdé a husté. Pokud se ořech snadno srazí nebo je měkký, může to být známka stárnutí nebo zkažení.

Kupujte pouze ořechy, které se dodávají v uzavřených sáčcích nebo sklenicích. Pokud zvolíte balené ořechy, pak musí být kvalitní. Zabráníte tak vnikání vlhkosti a vzduchu. Zkontrolujte, zda je obal neporušený a nepoškozený. Věnujte pozornost informacím výrobce a datu expirace produktu.

Trvanlivost závisí na druhu ořechu. Nejdelší je u makadamie ve skořápce. Výrobky bez skořápky jsou náchylnější k vysoké vlhkosti, světlu a snadno absorbují cizí pachy. Ale jakýkoli ořech by měl být skladován ve skleněných nádobách s pevně uzavřeným víkem, na tmavém a suchém místě.

ČTĚTE VÍCE
Co je to kuchyňský sekáček?

Snažte se je neuchovávat v igelitových sáčcích, nenechávejte je na přímém slunci ani na místech s vysokou vlhkostí a teplotou.

Zařaďte do svého jídelníčku jakékoli ořechy. Vyberte ty, které nebyly zpracovány. Tím naplníte svůj jídelníček nenasycenými tuky nezbytnými pro zdraví a zavedete nové chutě do vašich obvyklých jídel.

Makadamové ořechy mají unikátní složení živin. Jsou vzácné a cenné, považují se za jeden z nejdražších ořechů. Jaký je důvod jejich vysokých nákladů, jaké výhody přinášejí tělu a mohou způsobit škodu?

Klíčové informace o výhodách a škodách makadamie, které jsou dále podrobně popsány v článku, jsou uvedeny v tabulce níže.

Výhody makadamových ořechů Omezení a vedlejší účinky makadamových ořechů
– Pomáhá vám zhubnout díky vysokému obsahu vlákniny a bílkovin;
– snižují hladinu cholesterolu, podporují srdce a cévy;
– posílit kosti;
— normalizovat činnost trávicího systému;
– chrání před volnými radikály;
– podpora zdraví mozku;
– zvýšit vytrvalost;
– snížit riziko vzniku cukrovky;
– posílit imunitní systém;
— zlepšit mikrocirkulaci krve;
– užitečné při cukrovce, poruchách nervového systému, revmatoidní artritidě;
– užitečné při vysoké hladině cholesterolu, problémech s pohybovým aparátem.
– může způsobit alergické reakce;
– obsahují fosfor, který může negativně ovlivnit funkci ledvin;
– nedoporučuje se ke kojení;
— kontraindikováno v případě exacerbace onemocnění trávicího systému;
– může způsobit problémy u lidí se špatným trávením tuků.

Co je makadamový ořech, složení a výhody

Makadamie je velmi uspokojivý, zdravý a drahý ořech. Chutná jako lískové oříšky, ale je jemnější a sladší, s dochutí čokolády a vanilky.

Rostlina byla poprvé popsána před stoletím a půl. Makadamie se dlouho říkalo jinak, moderní název vznikl až po roce 1930. Rodištěm ořechu je Austrálie, ale nyní se tento cenný ořech pěstuje v Brazílii, USA, Kostarice, Izraeli, Číně a Guatemale.

Vysoká cena makadamie je způsobena obtížemi při pěstování a zpracování ovoce. Rostlina vyžaduje specifickou tropickou půdu a místa, kde roste, jsou často vystavena oceánským bouřkovým větrům, které mohou strom vyvrátit. Strom navíc začíná plodit až v 7 letech a dozrání ořechů trvá minimálně 7 měsíců.

Když dlouhý proces pěstování ořechu skončí, plody se sesbírají a speciálním strojem se odstraní zelená ochranná slupka. Poté se provede sušení, po kterém se pomocí stroje vytvoří dlouhý řez ve skořápce, který vám umožní otevřít matici.

ČTĚTE VÍCE
Co mám nalepit za baterii?

Složení makadamových ořechů

Podle Manohara L. Gartha obsahuje makadamie mononenasycené tuky a polyfenolové sloučeniny, takže je velmi prospěšná pro zdraví. Kromě toho je ořech bohatý na následující prvky:

  • vitamíny skupiny B;
  • draslík, vápník;
  • hořčík, fosfor;
  • železo, mangan;
  • měď, zinek.

Ořechy mají poměrně vysoký obsah kalorií – asi 100 kcal na 700 g produktu. Makadamie obsahuje 7,9 g bílkovin, 75,8 g tuku a 5,2 g sacharidů.

Jaké jsou výhody makadamových ořechů?

Doktor lékařských věd Dan Brennan poznamenává, že komplex mikroelementů a vitamínů má při vstupu do těla následující pozitivní účinky:

  • pomáhá zhubnout;
  • snižuje koncentraci cholesterolu v krvi a udržuje srdce a krevní cévy v normálním stavu;
  • posiluje kosti;
  • normalizuje trávicí systém;
  • chrání před volnými radikály;
  • podporuje zdraví mozku;
  • zvyšuje vytrvalost;
  • snižuje pravděpodobnost vzniku cukrovky;
  • posiluje imunitní systém;
  • urychluje mikrocirkulaci krve.

Vlastnosti použití ořechů, poškození a kontraindikace

Makadamie je ořech, který se osvědčil jako účinný kosmetický a lékařský produkt. Výrobek se používá při vaření.

Použití ořechu

Jak jíst makadamové ořechy? Spolu s ním se prodává klíč, jehož široká část musí být vložena do řezu a otočena doprava nebo doleva. Pokud nemáte po ruce klíč, použijte plochý šroubovák.

Největší užitek poskytnou syrové ořechy. Ale můžete je osmažit, přidat sůl, karamel, čokoládovou polevu. Nasekané makadamové ořechy dodají polévkám a salátům pikantní nádech. Olej z vlašských ořechů se používá při vaření. Neovlivňují ji vysoké teploty, takže na ní můžete smažit potraviny bez újmy na zdraví.

Konzumace ořechů bude zvláště prospěšná pro následující stavy:

  • diabetes;
  • poruchy nervového systému;
  • revmatoidní artritida;
  • vysoký krevní cholesterol;
  • problémy s pohybovým aparátem.

V kosmetologii se ořechový olej používá ke zlepšení stavu pokožky, normalizaci úrovně mastnoty, obnovení její zdravé barvy a zlepšení stavu vlasů.

Možná poškození a kontraindikace

Jaká je škoda makadamových ořechů? Ořechy tělu zdravého člověka neublíží, pokud jich nebudete jíst příliš mnoho. Vysoký příjem kalorií může vést k nárůstu hmotnosti. Zde jsou některé kontraindikace konzumace makadamových ořechů:

  • Alergické reakce. Při konzumaci ořechů musí být obzvláště opatrní alergici. Pokud se objeví vyrážka, zánět spojivek nebo rýma, je třeba se makadamie vzdát a kontaktovat zdravotnické zařízení.
  • Poruchy ledvin. Makadamové ořechy obsahují dostatečné množství fosforu, který může negativně ovlivnit jejich fungování.
  • Kojení.
  • Nemoci trávicího systému v akutním stadiu.
  • Problémy se vstřebáváním tuku.
ČTĚTE VÍCE
Co nemá rád modrý smrk?

Eric Metcalfe varuje: Nikdy nedávejte makadamové ořechy psům a ujistěte se, že nemají přístup k produktu sami.

Pokud ve vašem denním menu chybí něco nového a neobvyklého, věnujte pozornost makadamovým oříškům. Jsou výživné a pro člověka neuvěřitelně prospěšné.

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchýlit k metodám léčby popsaným v něm.

  1. Dan Brennanová. Zdravotní přínosy makadamových ořechů // WebMD. — 2020. — 17. listopadu. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/diet/health-benefits-macadamia-nuts#1
  2. Eric Metcalf. Potraviny, které by váš pes nikdy neměl jíst // WebMD. — 2021. — 6. května. — Režim přístupu: https://pets.webmd.com/dogs/risky-foods
  3. Manohar L. Garg, Robert J. Blake, Ron BH Wills, Edward H. Clayton. Konzumace makadamových ořechů příznivě moduluje rizikové faktory onemocnění koronárních tepen u hypercholesterolemických subjektů // PubMed. – 2007. – Červen. — 42(6). — Režim přístupu: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17437143/