Odborník hovoří o prospěšných i škodlivých vlastnostech sušeného ovoce a také o tom, jak datle správně skladovat a vybírat.

Výživová hodnota a složení datlí

Elena Syurakshina
endokrinolog nejvyšší kategorie, kandidát lékařských věd, odborník na výživu

– Datle jsou známé plody palem, které obvykle rostou v tropech. Od starověku sloužily tyto plody jako hlavní druh jídla v zemích Afriky a Dálného východu. Jejich velikost a barva přímo závisí na regionu, ve kterém ovoce dozrálo. Jedí se jak syrové, tak sušené. Čerstvé plody mají obvykle spíše kyselou sladkou chuť a nažloutlou barvu, po usušení získávají bohatou sladkou chuť s medovým nádechem, slupka zhnědne. V Rusku lze sušené datle najít v prodeji. Jak jsou tedy užitečné?

  • Datle jsou skutečně velmi výživné ovoce, jsou bohaté na různé vitamíny a minerály, takže mohou být skvělou sladkou svačinkou pro ty, kterým záleží na zdraví a chtějí se vyhnout konzumaci „prázdných kalorií“ z cukrovinek.
  • Když už mluvíme o výhodách datlí pro tělo, musíte začít s vlákninou. Tato dietní vláknina není v těle trávena a působí jako přírodní čistič: aktivují metabolismus, pomáhají gastrointestinálnímu traktu a umožňují toxinům včas opustit tělo. Další důležitý bod: vláknina přispívá k zasycení, což znamená, že po snědení datlí nebudete mít dlouho hlad.
  • Datle jsou výjimečně bohaté na křemík, pouhých 30 g vám může poskytnout požadovaný denní příjem tohoto životně důležitého prvku, který je nezbytný pro tvrdost kostí, pohyblivost kloubů, elasticitu cév a správnou funkci srdce, pokožky, vlasů a nehtů.
  • Datle obsahují hodně chromu, který je nepostradatelný pro správný metabolismus tuků v těle. Nedostatek chrómu často vede k pomalejšímu spalování tuků, nadváze a obezitě. Další důležitý fakt: chrom podporuje činnost štítné žlázy, podílí se na tvorbě imunity, což je důležité zejména v mimosezóně.
  • Datle obsahují vitamíny skupiny B, které se přímo podílejí na procesech buněčného metabolismu a energetického metabolismu. Důležité pro fungování centrálního nervového systému, mozku, imunitního systému. Bez nich je normální činnost oběhového a kardiovaskulárního systému nemožná.
  • Hořčík je dalším nezbytným prvkem pro fungování nervového systému. Mimo jiné je velmi důležitý pro regulaci procesů spánku a bdění.
  • Kromě toho datle obsahují mnoho dalších důležitých prvků – draslík, vápník, mangan, měď, selen, železo, vitamín PP, vitamín K. To vše dělá z ovoce výborný a poměrně dostupný zdroj energie.

Jaká jsou užitečná data

Prodloužit mládí. Datle jsou z nějakého důvodu považovány za jeden z nejbohatších zdrojů antioxidantů. Tyto látky chrání buňky před volnými radikály, které vyvolávají škodlivé oxidační reakce a aktivují proces stárnutí. Potraviny bohaté na antioxidanty vás udrží mladé na buněčné úrovni.

ČTĚTE VÍCE
Potřebuji tvarovat meloun?

Aktivujte imunitu. Další důležitou vlastností antioxidantů je schopnost posilovat vlastní obranyschopnost organismu a odolávat tak škodlivým účinkům virů a bakterií.

Lékaři dlouho hledali náhradu za antibiotika, která mají mnoho vedlejších účinků. Podařilo se prokázat, že některé složky přírodních produktů se časem mohou stát náhradou za konvenční léky. Podařilo se například prokázat, že extrakty z listů datlové palmy a semen plodů mají antibakteriální aktivitu.

Pomáhá udržovat zdraví kostí. Datle obsahují prospěšné minerály (hořčík, draslík a vápník), které mohou zabránit onemocnění kostí, včetně osteoporózy.

Zlepšit trávení. Datle mají vysoký obsah vlákniny, proto se doporučují pravidelně zařazovat do jídelníčku pro ty, kteří často trpí zácpou. Potraviny bohaté na vlákninu vám umožní aktivovat práci střev a zapomenout na nepříjemné příznaky.

Proč jsou data pro ženy užitečná

Důležité pro pokožku, vlasy a nehty. Díky bohatému složení živin a vysokému obsahu antioxidantů lze datle nazvat přírodním vitamínovým komplexem, který dokáže podpořit zdravé vlasy a nehty, zachovat mladistvou pokožku.

Prevence osteoporózy. Není žádným tajemstvím, že s věkem ženy ztrácejí hustotu tenké tkáně. Pro udržení silných kostí a prevenci osteoporózy je velmi důležitá vyvážená strava. Datle, které obsahují vápník, křemík, hořčík a další důležité prvky, dodají tělu potřebnou výživu.

Jaké jsou výhody datlí pro muže

Prevence kardiovaskulárních onemocnění. Díky vysokému obsahu draslíku a sodíku mohou být datle výborným prostředkem prevence srdečních chorob.

Prevence obezity. Pokud zcela nahradíte obvyklé dezerty malým množstvím datlí (ne více než 100 g denně), můžete snížit obsah kalorií ve stravě a udržet váhu pod kontrolou.

Zvýšené libido. Od starověku byly datle považovány za prostředek na posílení mužské potence a moderní výzkumy to potvrzují. Díky složení bohatému na vitamíny a minerály mohou být tyto sladké plody skutečně velmi prospěšné pro mužské zdraví.

Jak mohou datle škodit tělu?

I přes dobré nutriční vlastnosti a bohaté složení živin nemůže datle jíst každý. Lékaři je tedy nedoporučují těm, kteří mají diagnostikovaný syndrom dráždivého tračníku. Při tomto onemocnění mohou datle způsobovat nepříjemné příznaky z trávicího traktu – hlavně zažívací potíže a nadýmání.

Opatrní by měli být i alergici: pokud jste datle ještě nezkoušeli, měli byste začít s jedním drobným ovocem a sledovat reakci.

Kdo má problémy s trávením, neměl by jíst více než jednu nebo dvě datle najednou, protože plody obsahují cukerný alkohol – sorbitol, který může vyvolat průjem.

Z jídelníčku se také vyplatí vyřadit datle s intolerancí fruktózy. Diabetikům se doporučuje, aby se před konzumací těchto sladkých plodů poradili s lékařem: datle mají vysoký glykemický index, a proto mohou způsobit poměrně prudké poklesy hladiny cukru v krvi.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody bílého šeříku?

Můžete jíst datle každý den?

Pokud neexistují žádné kontraindikace, lze data jíst každý den. Optimální množství závisí na celkové stravě a obsahu kalorií, věku, hmotnosti a metabolických vlastnostech každého člověka. Je důležité pochopit, že datle jsou zdravý, ale poměrně vysoce kalorický produkt. 100 g obsahuje asi 290 kalorií. Ti, kteří se řídí váhou, by proto neměli jíst více než 4-5 datlí denně.

Je možné jíst datle při hubnutí?

Je možné zařadit datle do jídelníčku pro ty, kteří chtějí zhubnout? Tato otázka vždy vyvolává mnoho diskuzí. Při správném hubnutí je nejdůležitější vyvážená strava. Jde o rozumnou, správně sestavenou dietu, která vám umožní zbavit se přebytečných kilogramů bez újmy na zdraví a neméně důležité si výsledek udržet. Odborníci na výživu již dlouho vědí, že přísná omezení fungují jen velmi krátkou dobu a poté vyvolávají recidivy.

Proto odpovím takto: pro ty, kteří chtějí postupně zhubnout a zároveň si zachovat zdraví a kvalitu pokožky, můžete datle jíst v malém množství. Dva až tři kousky denně, nejlépe ráno, jako svačina. To vám dá příležitost jíst zdravou sladkost, nepociťovat přísná omezení a nakonec se stát štíhlejšími. Ještě lépe, když k datlím během svačiny přidáte pár oříšků. Pomalé sacharidy + vláknina + bílkoviny je skvělá kombinace, která vám umožní vychutnat si bohatou chuť, poskytnout pocit sytosti a poskytnout tělu užitečné prvky.

Jak vybrat termíny

Při výběru termínů je nejrozumnější zaměřit se na vzhled. Na pokožce by neměly být žádné malé krystalky cukru. Pokud ano, naznačuje to, že plody byly namočené v cukrovém sirupu, aby se prodloužila trvanlivost. Přebytek cukru samozřejmě nepotřebujeme.

Slupka by měla být hladká a samotné datle by měly být masité. Pokud plody vypadají suché a scvrklé, pak pravděpodobně nejsou příliš čerstvé a budou méně chutné než hladké.

Datle je lepší kupovat v balení, a ne na váhu. Můžete si tak zkontrolovat datum spotřeby a mít jistotu, že vyberete kvalitní produkt.

Datle skladujte nejlépe na tmavém a suchém místě tak, že je vložíte do nádoby s vakuovým víkem. Před použitím ovoce nezapomeňte umýt.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Datle jsou plody palmy, která roste v tropech. V závislosti na odrůdě se malé čerstvé plody liší barvou od žluté a červené až po tmavě hnědou. Často se prodávají na prodej ve formě sušeného ovoce. Podle vzhledu můžete určit, zda byly datle sušené nebo ne. Čím hladší slupka, tím čerstvější ovoce. Datle se někdy máčí v sirupu, ale i bez přidaného cukru mají výraznou karamelovou chuť.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje Černý pavouk?

Kalorické datle

100 g ovoce obsahuje:

  • 277 kcal;
  • vláknina, 7 g;
  • protein, 2 g;
  • sacharidy, 75 g.

Jaké jsou výhody termínů: 8 nemovitostí

Datle obsahují antioxidanty (v tomto ohledu jsou zdravější než fíky a švestky), vlákninu a fruktózu. Vědci zjistili, že datle jsou dobré pro mozek a podporují trávení. Kromě toho jsou užitečné pro těhotné ženy. Datle můžete jíst, když chcete něco sladkého, ale neměli byste je přehánět.

1. Datle jsou bohaté na antioxidanty

Antioxidanty v potravinách pomáhají snižovat riziko vzniku mnoha nebezpečných onemocnění [1]. Chrání buňky před volnými radikály, které způsobují škodlivé oxidační reakce. Ovoce obsahuje nejvyšší množství antioxidantů ve srovnání s jinými podobnými produkty – švestkami a fíky [2]. Palmové plody jsou bohaté na flavonoidy a kyselinu fenolovou, které snižují zánět, a také na karotenoidy, které jsou dobré pro srdce.

2. Plody obsahují hodně vlákniny

Jedna studie potvrdila, že u těch, kteří jedli sedm datlí denně, se výrazně zlepšily trávicí procesy [3]. Tomu napomáhá vláknina, která brání prudkému vzestupu krevního cukru [4].

3. Data pomáhají udržovat váš mozek zdravý

Experimenty potvrdily, že plody palmy snižují zánětlivé markery v krvi, jako je interleukin 6 (IL-6), který se nachází v mozku. Může vyvolat neurodegenerativní onemocnění, včetně Alzheimerovy choroby [5], [6]. Datle navíc snižují aktivitu beta-amyloidních proteinů – původce plaků v mozku. Při jejich hromadění se často naruší spojení mezi buňkami [7].

4. Datle jsou přírodním sladidlem.

Datle můžete jíst, když chcete něco sladkého, ale neměli byste je přehánět.

Sladké ovoce obsahuje hodně fruktózy, takže může nahradit obvyklý bílý cukr. Datle se používají k výrobě pasty smícháním s vodou v mixéru. Přestože jsou bohaté na vlákninu a živiny, plody jsou poměrně kalorické, proto je nejlepší je konzumovat s mírou.

5. Ovoce pomáhá udržovat zdravé kosti

Datle obsahují několik prospěšných minerálů, včetně hořčíku, draslíku a vápníku. Tyto látky předcházejí kostním onemocněním včetně osteoporózy [8]. Než však bude možné vyvodit definitivní závěry, je zapotřebí dalšího výzkumu.

6. Datle zabraňují infekcím

Dnes se téměř všechny mikrobiální infekce léčí antibiotiky. Jedná se o drahou metodu, která má řadu vedlejších účinků. Nahrazení antibiotik přírodními produkty může být chytrým rozhodnutím. Ve studii provedené s použitím extraktů ze semen a listů datlovníku se ukázalo, že má aktivní odolnost vůči mnoha škodlivým bakteriím [9].

ČTĚTE VÍCE
K čemu slouží vojáčci?

7. Plody podporují přirozený porod

Jedna studie zahrnovala 69 žen, které jedly šest rande denně čtyři týdny před očekávaným porodem. Ve srovnání s těmi, jejichž strava tyto plody neobsahovala, měly účastnice experimentu o 20 % vyšší pravděpodobnost, že porodí přirozeně a za kratší dobu [10]. Použití datlí v posledním trimestru těhotenství podporuje expanzi děložního čípku a snižuje potřebu umělého vyvolávání porodu [11].

Datle lze kombinovat s ořechy a semínky a připravit tak raw food dezerty.

8. Datle lze snadno přidat do svého jídelníčku.

Na rozdíl od mnoha potravin, které vyžadují dlouhou dobu vaření a další přísady, jsou datle hotovou zdravou svačinkou. Kromě toho je lze použít pro přidání viskozity do pokrmů, například pro přípravu raw food dezertů, lze je kombinovat s ořechy a semínky [12]. Sladké ovoce je základem dresinků, omáček a sirupů. Je užitečné je přidat do snídaně, aby vláknina zasytila ​​tělo na dlouhou dobu. Díky vysokému obsahu kalorií jsou datle skvělou předtréninkovou svačinkou, která poskytuje postupný přísun energie.

Harm Dates

Přes všechny pozitivní vlastnosti se v některých případech vyplatí snížit počet datlí ve stravě. Lékaři je tedy nedoporučují lidem s diagnózou syndromu dráždivého tračníku. Vzhledem k tomu, že datle jsou zdrojem fruktózy, mohou způsobit nadýmání a zažívací potíže. Stejně jako mnoho potravin nejsou datle bezpečné pro alergiky, takže pokud je plánujete vyzkoušet poprvé, poraďte se se svým lékařem a začněte s jedním ovocem. Obsahují cukerný alkohol zvaný sorbitol, který může způsobit průjem. Pokud se tedy vyskytnou problémy se střevy, je lepší je nejíst příliš často, a to ani jako součást sirupů.

Jak si vybrat a uložit data

Než si datle koupíte, věnujte pozornost jejich vzhledu. Plody by neměly být pokryty bílým květem a krystaly cukru. To druhé označuje namáčení v sirupu pro zvýšení trvanlivosti. Příliš tuhé, suché datle budou méně chutné než ty hladké, světlé a masité. Ovoce skladujte ve vzduchotěsné nádobě, na tmavém a suchém místě. Před použitím je třeba datle omýt pod tekoucí vodou: na jejich lepkavé slupce se usadí prach.

Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Kvalitu datlí ovlivňují různé faktory: odrůda, oblast původu, způsob sklizně, přeprava a podmínky skladování. Při výběru datlí dejte přednost těm, které uschly přirozeně na palmě, bez dodatečného zpracování. Druhý způsob je sušení v sušárnách a třetí, méně žádoucí, je máčení v glukóze nebo cukrovém sirupu. Poslední způsob je pro výrobce nejlevnější, ale pro spotřebitele nejneužitečnější: ovoce, které je přirozeně velmi bohaté na glukózu a fruktózu, namočené v sirupu, se stává cukrovou bombou.

ČTĚTE VÍCE
Kdo přinesl pepř do Evropy?

Při výběru produktu věnujte pozornost barvě – ovoce by mělo být rovnoměrně tmavé, středně měkké (ale s peckou), matné, přičemž slupka by měla být bez prasklin a neměla by se loupat (to se stává při rychlém sušení v troubách) . Čerstvé datle mají nažloutlou zlatohořčičnou barvu, hladkou lesklou slupku. Jejich chuť je nasládlá, lehce svíravá a ve zralejším ovoci medová. Čerstvé datle obsahují více vitamínu C a méně kalorií, jsou šťavnaté – obsahují asi 80 % vlhkosti (ve zralých datlích 50–70 % a v sušených méně než 10 %). Proto je stupeň koncentrace cukrů v sušených datlích mnohem vyšší. Bez ohledu na způsob konzumace (čerstvé nebo sušené, s mlékem nebo čajem), musíte pamatovat na umírněnost a jíst ne více než pár ovoce denně.

Komentář odborníka

Maria Volchenkova, nutriční specialistka ve společnosti Best Doctor, klinická psycholožka, členka Ruské unie dietologů, odborníků na výživu a specialistů potravinářského průmyslu

Mohou těhotné ženy jíst datle?

Datle s mírou mohou být nejen bezpečné, ale i prospěšné pro těhotné ženy. Neexistují žádné důkazy o škodlivosti konzumace datlí v prvním, druhém a třetím trimestru těhotenství. Mohou pomoci při ranních nevolnostech, únavě, mohou být alternativou transmastných sladkostí a koláčů, které tělu těhotné ženy rozhodně neprospějí. Vše však závisí na množství. U jakýchkoli sladkých jídel je potřeba střídmost.

Mohou se datle dávat lidem s nadváhou a starším 50 let?

Datle jsou potravinou s vysokým glykemickým indexem. Ve skutečnosti jde o plody, ze kterých byla odstraněna veškerá voda. Pořád ale měly cukr a kalorie, které obsahovalo čerstvé ovoce mnohem většího objemu. Proto sníst hrst ovoce a sušeného ovoce (zejména datlí) není zdaleka to samé. Pro ty, kteří chtějí normalizovat váhu, je lepší dát přednost čerstvému ​​ovoci. A datle by měly být vnímány jako ještě užitečnější, ale stále sladkosti, které by se neměly nekontrolovaně jíst.

Lze datlový sirup použít jako náhradu cukru?

Datlový sirup obsahuje hodně fruktózy. Mnohem víc než čerstvé ovoce. Naše játra dokážou zpracovat jen velmi omezené množství fruktózy na jedno jídlo (například porce fruktózy z čerstvého ovoce). Veškerý přebytek se změní v tuk kolem jater (tzv. ztučnění jater). Při neustálém užívání může takto koncentrovaná fruktóza vést jak k inzulínové rezistenci, tak k cukrovce 4. typu. K tomu není vůbec nutné vypít litry sirupu. Pokud hledáte bezpečnou alternativu cukru, zkuste erythritol. Obsahuje pouze 100 kcal na XNUMX g a jeho glykemický index je nulový.