Feijoa malý, nevzhledný, svým vzhledem připomíná mini-avokádo, a chuť je kombinací jahod s ananasem a guavou. V některých zemích se feijoa nazývá ananasový guava, tj. „Ananasový guava“ nebo guavasteen, a ve Španělsku odborníci na výživu dokonce tomuto ovoce přiřadili status „ovoce věčného mládí“.

Rostlina typická pro dnešní subtropika, jejíž domovinou je Jižní Amerika, se zajímala o evropské výzkumníky na konci XNUMX. století. Feijoa dostalo své jméno na počest portugalského přírodovědce z Brazílie Joan da Silva Feijo (ačkoli Feijo ve skutečnosti nebyl objevitelem ovoce). Nyní tento keř čeledi myrtovitých dobře roste na Kavkaze, ve středomořské oblasti, Austrálii, Asii, Africe a na Novém Zélandu. Mimochodem, věří se, že právě na Novém Zélandu jsou plody feijoa nejoblíbenější. V Rusku se feijoa obvykle objevuje v polovině podzimu a je považována za jedno ze zimních plodů.

Užitečné vlastnosti

  • Vitaminová bomba je o feijoa. Ovoce obsahuje vitamíny E, K a C (považuje se za silný antioxidant). Ne nadarmo Španělé nazývají feijoa la fruta de la eterna juventud – ovoce věčného mládí!
  • Feijoa je bohatá na kyselinu listovou, proto se těhotným ženám velmi doporučuje zahrnout ji do své každodenní stravy. Feijoa je navíc vysoce nasycená železem a může působit jako produkt, který brání rozvoji anémie u nastávajících matek.
  • Plody mají poměrně vysoký obsah zinku, draslíku, vápníku a fosforu. Poslední dva prvky jsou velmi důležité pro ty, kteří se obávají pravděpodobnosti vzniku osteoporózy.
  • Vysoký obsah jódu je dalším dobrým důvodem pro častější konzumaci feijoa. 1 kg ovoce je přibližně 2,06–3,9 mg jódu, zatímco průměrná denní potřeba člověka je 0,15 mg. Je třeba mít na paměti, že obsah jódu přímo závisí na oblasti růstu rostlin (například více jódu je v plodech mořského pobřeží).
  • V roce 2007 vědci zjistili, že extrakt feijoa má protirakovinné vlastnosti.
  • Feijoa má dostatek vlákniny, aby byl trávicím stimulantem. Předpokládá se, že použití ovoce je indikováno k prevenci gastrointestinálních poruch (včetně plynatosti a průjmu). Jíst feijoa se také doporučuje při nevolnosti a otravě jídlem.
  • Se vší bohatostí vitamínů a minerálů je feijoa nízkokalorické ovoce (49 kcal na 100 gramů), díky čemuž je velmi atraktivní pro všechny dietery.
ČTĚTE VÍCE
Proč Tillandsia žloutne?

Kontraindikace

Feijoa by měli používat opatrně ti, kteří jsou alergičtí na vitamin C.V případě exacerbací chronických gastrointestinálních onemocnění je vhodné ovoce zcela vyloučit. Neměly by být unášeny těhotnými ženami s příznaky gestačního diabetu. Ti, kteří kojí, by se měli před každodenním zařazením feijoa do stravy poradit s lékařem. Nakonec se dětem doporučuje, aby nejedly více než jedno ovoce denně.

Druhy Feijoa

Nyní existuje více než 90 odrůd feijoa na světě. V Evropě, zejména v oblasti Středomoří, jsou populární:

Dvojčata: plody jsou malé nebo střední, mírně podlouhlé s tmavě zelenou slupkou. Mají bohatou, svěží chuť.

Mamut: plody jsou střední, měkké a šťavnaté.

Apollo: velké plody, ne vždy stejný tvar se sladkou dužinou.

Důležité! Materiál je připraven na základě nejnovějších, vědecky ověřených a relevantních výzkumů v oblasti medicíny. Materiál připravený novinářem “Lenta.UA” je výhradně informativní a není výzvou k akci ani základem pro stanovení lékařské diagnózy. Všechna zdravotní rozhodnutí musí být dohodnuta se svým lékařem, doporučujeme vám konzultovat specialisty.

V říjnu až listopadu se na pultech obchodů objevují malé smaragdově zbarvené plody: tak začíná sezóna feijoa, která trvá asi měsíc. Co je to za ovoce s tak zvláštním názvem, s čím se jí a má to nějaký přínos?

Co si přečíst v článku:

Odkud se vzala feijoa?

Ve skutečnosti feijoa není ovoce, ale bobule. Malý strom jako první objevil botanik Otto Carl Berg, který jej pojmenoval po portugalském přírodovědci Joan da Silva Feijó. V ruštině se slovo feijoa neskloňuje a důraz je obvykle kladen na poslední slabiku.

K této rostlině se váže i krásná legenda. Příběh vypráví o mladém muži, který se zamiloval do mořské princezny. Její otec souhlasil se sňatkem své dcery s cizincem, ale s jedinou podmínkou: mladý pár se musel usadit na moři. Mladík souhlasil, ale brzy ho začal trápit stesk po domově. Rozhodl se jít na břeh, ale mořský král si všiml, že se jeho zeť snaží utéct, a proměnil ho ve strom. Tak se objevila feijoa, v jejíž vůni cítíte mořský vánek a v nádherných květech je vidět samotná láska.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho Campsis kvete?

Feijoa je subtropická rostlina, která se ve volné přírodě vyskytuje v Jižní Americe: kromě Brazílie se jí daří v podnebí Uruguaye, Paraguaye a severní Argentiny. Feijoa je také běžná ve Francii a Itálii, zejména na Sicílii. Kultura dobře snáší mrazy do -11-12 °C, proto si vybrala oblast Kavkazu, včetně Abcházie, Gruzie, Ázerbájdžánu a Krasnodarského území Ruska. Zajímavostí je, že v místech, kde feijoa roste, se k jídlu používají nejen plody, ale také opadané okvětní lístky luxusních květin: přidávají se do salátů a čajů.

Jak si vybrat zralé a chutné feijoa

Zelená barva feijoa se většině kupujících zdá velmi lákavá, ale její chuť je mnohými podceňována. Pokud se pokusíte popsat chuť ovoce, pak vás napadne hruška, ananas, jahoda a dokonce i limetka. Zralé bobule se vyznačují jemnou krémově zbarvenou dužinou s krémovou, kyselou chutí. Slupka je poměrně tvrdá, svíravá, s nakyslou hořkostí, proto mnoho lidí nejí raději jen vnitřní část: ovoce rozkrojí na dvě části a obsah jedí lžičkou. Volba je na vás, ale stojí za to připomenout, že většinu živin obsahuje pokožka.

U zzralá feijoa jemná dužnina krémové barvy s krémovou, kyselou chutí

Abyste nebyli v chuti feijoa zklamáni, zkuste si vybrat hladké, víceméně měkké plody bez černých skvrn a důlků. Slupka může být zcela měkká nebo hrudkovitá – to záleží na druhu bobule a nijak to neovlivňuje její chuť. Zralé feijoa je lepší sníst co nejdříve. Pokud narazíte na tvrdou, nedávejte ji do chladničky, ale nechte ji teplou: za pár dní bobule dozrají. Začaly plody vadnout? No, je čas si s nimi uvařit něco chutného a zdravého!

Výhody Feijoa

Plody feijoa jsou velmi bohaté na vitamíny a mikroelementy. Jejich hlavním aktivem je jód: jeho obsah je 2,06-3,9 mg na 1 kg ovoce. A to i přesto, že průměrný denní příjem jódu pro člověka je 0,15 mg. Odborníci na výživu však nedoporučují obávat se „předávkování“: jód je těkavá látka a plody feijoa jsou poměrně lehké. Proto budete muset jíst hodně těchto bobulí, abyste získali dostatek jódu.

ČTĚTE VÍCE
Kteří ptáci dostávají neštovice?

Feijoa je také nenahraditelným zdrojem vitamínu C, který posiluje imunitní systém, dále vápníku, draslíku a hořčíku. Předpokládá se, že slupka feijoa je bohatá na antioxidanty (katechiny, leukoanthokyany, taniny), které chrání naše buňky před volnými radikály. Je také schopen mít antibakteriální a protiplísňové účinky. Proto nespěchejte s loupáním ovoce, zejména v chladném období: je lepší je jíst celé. Pokud vám nechutná, zkuste feijou oloupat a sušit: lze ji přidat do vitamínového čaje. Vědci prokázali, že pravidelná konzumace feijoa snižuje riziko rakoviny a také zabraňuje zánětům ve střevech.

Vláknina obsažená v exotické bobuli pomáhá zlepšovat trávení, udržuje normální hladinu cukru v krvi a snižuje pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Potraviny bohaté na vlákninu vám navíc dodají rychlý pocit sytosti, ale nemají mnoho kalorií. Výživoví poradci proto proti feijoa v jídelníčku lidí, kteří chtějí zhubnout, nic nenamítají. Je pravda, že mluvíme pouze o čerstvém ovoci, nikoli o džemech a zavařeninách.

S čím jíte feijoa?

Feijoa velmi často působí jako zcela nezávislý produkt, který lze jíst jako svačinu nebo dezert. Má příjemnou, povzbuzující vůni, proto se ovoce často přidává do smoothies a čerstvých šťáv. Pokud si chcete udělat malé rezervy na zimu, můžete feijoa potřít cukrem, dát do sklenic a dát do lednice. Do kompotů se hodí i zdravé zelené bobule. Určitě ochutnejte vařenou feijou: v této podobě ji má mnoho lidí opravdu rádo.

Díky své kyselosti a příjemné kyselosti se feijoa hodí nejen na dochucení oběda či večeře. Plody se také používají k přípravě hlavních chodů. Můžete si například vyrobit neobvyklé kuře s feijoa. Chcete-li to provést, jednoduše přidejte bobule na plech při pečení nebo jimi naplňte ptáčka. Feijoa se také hodí k jehněčímu: zelené plody absorbují přebytečný tuk a chuť masa bude vyváženější.